Így találd meg a neked való üzlethelyiséget

Korábban már írtunk arról, hogy a COVID alaposan eltolta az üzleti életet a digitalizáció irányába. Ez azonban nem azt jelenti, hogy egy jól megválasztott bolthelyiségnek ne lenne létjogosultsága a jövőben, sőt. Összeszedtük hát azokat a szempontokat, amelyek segítenek megtalálni az ideális lokációt.

Azt nyilván nem lehet eléggé hangsúlyozni, mennyire nélkülözhetetlenné vált mostanra a digitalizáció a munkafolyamatok, a logisztika és a kereskedelem lebonyolításában. Ám hosszú távon egy fizikai bolt is számos előnnyel járhat, ezért ebbe is érdemes lehet invesztálni.  

Az fizikai bolt ugyanis jóval többet adhat annál, mint, hogy egy hely legyen, ahol megveszel egy adott terméket. Ne legyen kétségünk, amint a korlátozások enyhülnek, és visszatér az emberek bizalma a személyes találkozásokkal szemben, ismét keresni fogják a minden érzékszervre ható, valós emberi találkozásokra épülő vásárlás élményét. Ezt az ingeréhségét egy jól kialakított bolt ki tudja szolgálni: színekkel, illatokkal, fényekkel, hangokkal és élményekkel lehet megteremteni azt a pluszt, amivel több tud lenni a fizikai vásárlás az online-nál. Másfelől egy bolt nemcsak a vásárlás helyszíne lehet, hanem annál jóval több: logisztikai központ, raktár, bázis, találkozóhely, sőt reklámfelület.   

prada marfa üzlethelyiség

Kép:Unsplash

A tökéletes üzlethelyiség megtalálása nem könnyű feladat, sőt talán lehetetlen. De ha már van elképzelésünk arról, hol szeretnénk boltot nyitni, érdemes pár kikerülhetetlen szempont alapján megvizsgálni a környéket. Összeszedtük a legfontosabbakat: 

Mekkora térre van szükségünk? 

  • Az adott üzletág milyen speciális eszközöket igényel, és azok mennyi helyet foglalnak? 
  • Mekkora eladótérre lesz szükség? Egyszerre hány vevőt szeretnénk tudni kiszolgálni? Mennyi időt tölt bent egy vevő?  
  • Mennyi árut akarunk felhalmozni, és azok tárolása mennyi helyet igényel?  
  • Raktározni is ebben az ingatlanban szeretnénk?  
  • Hol fogjuk elvégezni a napi adminisztrációs feladatokat? Esetleg nem is lesz külön iroda, az egészet ide telepítenénk?  
  • Van-e tere a növekedésnek, bővítésnek, ha majd beindul a biznisz? 

Ha ezeket előre fel tudjuk mérni, hosszú távra berendezkedhetünk üzlethelyiségünkben.  

Adott-e a működéshez szükséges infrastruktúra? 

A szükséges infrastruktúra kiépítése költséges és időigényes folyamat, ezért jobban járunk, ha olyan helyet keresünk, ahol ezzel már nem kell vesződnünk. 

  • Van-e az ingatlanban megfelelő erősségű áram, be van-e kötve a gáz- és vízvezeték? Milyen keménységű a víz – ha a tevekénységünkhöz ez fontos? Milyen internetszolgáltatók elérhetők? Megfelelő-e a térerő?  
  • Akad-e parkolóhely a közelben, ami segíti az áruszállítást és az érkező vevőforgalmat? 
  • Szükség esetén milyen távolságban van rendőrség, tűzoltóság? 

Milyen a környék? 

A megfelelő környék megtalálása kulcsfontosságú lehet. A tevékenységünktől függ, hogy üzleti, vagy inkább lakónegyed lesz megfelelőbb, ahogy azt is nagyon fontos előre végiggondolni, hogy amit kínálunk, az annyira speciális, hogy messziről is eljönnek majd érte (például nincs minden sarkon modellező szaküzlet, a legjobbakba az egész városból járnak), vagy olyasmi, amit a sarkon szeretünk a legjobban megvenni (egy kávézó vagy virágbolt jellemzően a környéket szolgálja ki elsősorban).  

  • Üzleti- vagy lakónegyed? 
  • A helyiek fiatalok vagy idősebbek, jómódúak, átlagos keresetűek vagy inkább szegényebbek? 
  • Vajon az ügyfélkör a helyiekből vagy a távolabbról vonzott vásárlókból áll majd? 
  • Van-e olyan intézmény a közelben (pl. iskola, templom), amely miatt különleges jogszabályoknak kell megfelelnünk? 
  • Kilátásban van-e olyan nagyberuházás, amely átrendezheti a környék jelenlegi viszonyait? 

Ezek a tényezők alapvetően befolyásolhatják, nemcsak az üzlethelyiségnek, de magának a szolgáltatásnak a kialakítását is.

Milyen a forgalom?

  • Mely napokon, mely napszakokban hogyan alakul a gyalogosforgalom a kinézett bolt környékén? 
  • Jár-e a közelben közösségi közlekedési eszköz, és milyen útvonalon, távolságban találhatók a fontosabb megállók? Vagy van-e megfelelő mennyiségű parkolóhely, a vásárlóink inkább autóval járnak, vagy olyasmit árulnánk, amit autóval szállítanának a vevők? 
  • Milyen más üzletek vannak a közelben, amelyek vonzzák, vagy elterelik a gyalogosforgalmat? 
  • Vannak-e a olyan létesítmények a környéken (színház, mozi, iskola, iroda stb.), amelyek nagyobb gyalogosforgalmat generálnak? 

Ezeket nem árt személyesen is leellenőrizni, mert a tapasztalatainkból sok hasznos információt leszűrhetünk.  (A Három tarka macska pékség alapítója például fél évig keresett nagyon tudatosan, míg megtalálta a tökéletes üzletet – igaz, a pékség tipikusan “lokációs biznisz”.

Mi a helyzet a versenytársakkal? 

Azt is fontos előre felmérni, hogy vannak-e a környéken versenytársak, és ha igen, milyenek. Ha van a környéken versenytárs, az sem jelenti azt alapból, hogy más hely után kell nézni. Csak tudni kell róla, és kezelni.

  • Közvetlen versenytársaink már jelen vannak a környéken? 
  • Elfér-e még egy hasonló profilú üzlet a többi mellett? Ezek erősítik vagy inkább gyengítik egymást?  
  • Tudunk-e árban vagy szolgáltatásban olyat kínálni, amivel elcsábíthatjuk a konkurencia vásárlóit? 

Ha mindezeket a kérdéseket viszonylag pontosan meg tudjuk válaszolni magunknak, már körvonalazódik, hogy a kinézett üzlethelyiség megfelel-e a céljainknak. Azt azonban fontos leszögezni, hogy tökéletes lokáció nincs, és végül mindig a kialakított üzleti modell és a belefektetett munka dönti el, hogy egy bolt sikeres lesz-e vagy nem. Egy precízen körbejárt és kiválasztott helyszín azonban sokat segíthet vagy hátráltathat az üzleti siker eléréséhez vezető úton.