Siker vagy kudarc? Ki tudja…

Vannak olyan termékek és szolgáltatások, amelyek tuti sikernek tűnnek, egészen addig, amíg be nem vezetik azokat a piacra, amikor is oltári nagyot buknak. Összeszedtünk néhány példát, ahol ember legyen a talpán, aki előre megmondta volna, hogy hogy teljesítenek majd 

A kudarc önmagában nem probléma, sőt, inkább alapja a későbbi sikereknek – amennyiben sikerül felállni utána, és levonni belőle a szükséges tapasztalatokat.  Ez persze nem olyan egyszerű, de megvannak a bevált alapelvek, amelyek segíthetnek.  

Olykor a legnagyobb cégek is mellélőnek. Igaz, néha nem is könnyű megmondani, hogy mi lesz az, ami bejön. Öt történet következik, érdemes tippelni: te belevágtál volna?  

Futás utána!  

Az emberek hajlamosak rá, hogy ha megszólal az ébresztőóra, egyszerűen lenyomják a szundi gombot… sokszor egymás után. Erre a problémára kínál megoldást a kerekekkel felszerelt ébresztőóra, ami a szundi gomb megnyomása után útnak indul, arra kényszerítve a lustálkodó tulajdonost, hogy maga is felkeljen, ha el akarja hallgattatni. A termék alapvető, sokak által ismert problémára ad választ, jó ötletnek tűnik tehát. De tényleg fizetnének azért az emberek, hogy komoly stresszel kezdjék a napot és üldözőbe vegyék a lakásban a vekkert?  

Nos, a Clocky ébresztőóra ma 45 országban kapható és közel tízmillió dolláros bevételt termelt eddig.  

Kend a hajadra!  

Számos termék számos reklámja sulykolta már az emberek fejébe, hogy a joghurt milyen jót tesz az emésztésnek. A joghurtkultúra valójában nem csak az emésztésnek tesz jót, de egy nagy kozmetikai cég kutatói szerint a hajnak is. Ezért piacra dobták a joghurttal dúsított samponjukat. Logikus lépésnek tűnik: a termék passzol a természetes trendbe és igazán egyedi a piacon, az emberek szeretik az újdonságokat, ugyanakkor a joghurtos sampon esetében éppen azért, mert már ismerik az összetevő előnyös tulajdonságait, valószínűleg kevesebb energiát kell fordítani arra, hogy meggyőzzék a vásárlókat, kenjék e csodaszert a hajukra is.  

Így gondolkodott a világ egyik legnagyobb cége, a Procter & Gamble is, amely 1979-ben próbálkozott ezzel az újítással, de totális bukás lett a vége. Az emberek fejében nem kapcsolódott össze a tisztálkodás és a joghurt, sőt többen annyira összezavarodtak, hogy megették a terméket.  

Feszült vagy? 

Közhely, hogy a modern ember tele van feszültséggel, és azt is sokan bizonyították már, hogy a lehető legfurcsább dolgokért képes fizetni, hogy levezethesse ezt a stresszt. Egy eredeti ötlet a napközben felgyülemlett feszültség biztonságos és másokat nem zavaró levezetésére kínál lehetőséget. A szolgáltató egy fajta “dühöngő szobát” hozott létre, ahol biztonságos körülmények között, megfelelő védőruhában és sisakban golfütővel, kalapáccsal, vagy más, a széles kínálatból választott eszközzel eshet neki a vendég a szobában lévő tárgyaknak, és törheti ripityára azokat. A legolcsóbb csomagban csak pár tányért kapunk, de komolyabb összegért egy teljes iroda berendezését bocsátják rendelkezésre.  

Te fizetnél ezért?

Sokan igen! Az Anger Room mára franchise-ként működik, a tavalyi amerikai elnökválasztás pedig különösen felpörgette a bizniszt.  

Meglepetés!  

Egy elmés vállalkozó arra jutott, ha az emberek szeretik a meglepetéseket, miért kéne arra várniuk, hogy valaki kitaláljon nekik egyet?  Így jött létre az online bolt, ahol 10 dollár befizetése után kapunk egy csomagot, amiben fogalmunk sincs, hogy mi van. A többségükben nagyjából ötdolláros termék, néhányban viszont valami igazán értékes – mondjuk egy laptop. Ha belegondolunk, a hazai kirakódóvásárokban is mindig népszerű volt a Zsákbamacska, ez az ötlet pedig végül is nem más, mint ennek online, és komolyabb üzleti modellel megtámogatott változata.  

Úgy tűnik, a meglepetés öröméért tényleg sokan fizetnek szívesen. A The Something Store kilenc éve működik és több százezer terméket adott el eddig, az emberek imádják. Pedig még webdizájnra sem költenek sokat.  

Zöld paradicsom 

Miért kéne egy ketchupnek feltétlenül pirosnak lennie? Hiszen létezik zöld, de még lila paradicsom is! A Shrek című rajzfilm megjelenésével egyidőben került piacra a vibráló színű ketchup kollekció. A zöld színt Shrek figurája indokolta, de a gyerekekre gondolva többek között lila és élénk kék variáció is készült.  

színes ketchup

Kép:Heinz

Hogy siker lett, vagy kudarc? Valójában mindkettő. Az EZ Squirt Ketchupből összesen 25 millió üveget adtak el és ez segített a Heinz cégnek, hogy először elérje a 60%-os piaci részesedést az amerikai piacon. De mivel nem tudták fenntartani az érdeklődést a termék iránt, és a legtöbben csak egyszer vásároltak belőle, valószínűleg a gyerekek unszolására. Ezért néhány évvel később kivonták a forgalomból, mert nem kellett senkinek.