Talán fura ötletnek tűnik kilépési stratégiát tervezni, amikor épp csak elkezdted a vállalkozást. De az előre tervezés valóban fontos ezen a területen is. Lássuk, miért.
Talán nem tűnik a legkézenfekvőbbnek egy nemrég elinduló vagy épp jól prosperáló üzletnél azon agyalni, hogyan fogunk majd kiszállni a bizniszből. De a tervezés mindig segít abban, hogy senkit ne érjen váratlanul egy ilyen helyzet, ha majd arra kerül a sor. Egy ilyen helyzet sok esetben elég konfliktusos tud lenni, és az érzelmek nagyban befolyásolhatják a szereplők döntését, viselkedésért. Ezért hasznos előre kidolgozni a stratégiát, amely segít észszerűen átlátni és kezelni a helyzetet, valamint támogatja a folyamat gyors és nyereséges lebonyolítását.
Na de milyen folyamatot szeretnél? Kellemes megélhetésre és önmegvalósításra vágysz? Vagy egy tőzsdei cég vezetőjeként látod magad a jövőben? Teljesen más stratégiát kell építened, ha a terv az, hogy néhány év múlva “exitálsz”, és valami egészen másba kezdesz, mintha mondjuk úgy tervezel, hogy nyugdíjig vezeted az egyre növekvő vállalatodat, végül majd a részvényeidből élve dőlsz hátra. Ez pedig már a következő években is meghatározhatja, miképp építkezel.
Első lépésként íme néhány szempont, amit mérlegelnünk kell:
- Mennyi ideig akarunk dolgozni a vállalkozásban?
- Milyen pénzügyi kondíciókkal szálltunk be az üzletbe, és hogyan akarunk távozni?
- Milyen a vállalkozás tulajdonosi, befektetői, hitelezői szerkezete, amelyet kompenzálnunk kell kilépés esetén.
A stratégia legalább nagy vonalakban való korai megfogalmazása segít a céget a végső célnak megfelelő irányban vinni az évek során. Persze a szempontokat és magát a kilépési stratégiát is érdemes időről időre átnézni, és a változásokat lekövetve frissíteni, hogy a terv megfeleljen aktuális helyzetünknek és céljainknak.
Lássunk néhány jól ismert, és nagyon különböző stratégiát!
1.Felszámolás
A felszámolás során a vállalkozást bezárjuk, és eszközeit eladjuk, esetleg szétosztjuk a jogosultak között.
Szükség lehet rá akkor, ha a dolgok nem éppen úgy mennek, ahogyan kéne nekik. Ez esetben azonnali felszámolásra lehet szükség. Ez, az eszközök eladása, a leggyorsabb kilépési és pénzhez jutási lehetőség. Fontos azonban tudatosítani, hogy így sok érték – például az ügyfélkör vagy a márka elvész. Vagyis csak az eladható eszközök értékével számolhatunk – ingatlannal, készletekkel, felszereléssel. Ha sürgősen szükség van pénzre működhet, de fontos, hogy egy felszámolási szakértővel előre felmérjük, mekkora összeget tesznek ki az eladható javak és a befolyt pénz elegendő-e a dolgozók bérére, adósságaink törlesztésére, valamint a jogi és pénzügyi kötelezettségvállalások teljesítésére.
Kétségtelenül létező és olykor nagyon hasznos megoldás, de érthető okokból nem javasoljuk, erre készülni. ?
A felszámolás egy fokozatos formája már nem csak bajban jöhet szóba. Az úgynevezett “életmód vállalkozók” számára – vagyis azoknak, akik elsősorban egy szabadabb mindennapi élet reményében kezdtek vállalkozásba – lehetőség, hogy a bevételeket elkezdik nem visszaforgatni a cégbe, hanem szép lassan kivenni, amit termel a cég. Egy bizonyos összeg elérése és a folyó ügyek lezárása után pedig egyszerűen lehúzzák a rolót. Ha ez megtörténik, a félretett bevétel ad fedezetet a további életre. Ez a megoldás hosszabb felkészülést tesz lehetővé és bevételt biztosít az életmódunk fenntartásához is. Ugyanakkor a cég értéke a növekedési potenciállal együtt folyamatosan csökken majd – így, ha mégis eladnánk, egyre kevesebbet ér. Ráadásul ez a megoldás csak akkor működik, ha nincs befektetőnk, akinek ez biztosan nem fog tetszeni.
2. Eladás egy ismerősnek
Dönthetünk úgy, hogy az ismeretségi körünkben keresünk vevőt vállalkozásra. Ez lehet egy másik tulajdonos, egy partner, ügyfél, családtag vagy barát, a lényeg, hogy olyasvalaki, akiben megbízunk. Ilyenkor lehetőségünk van a vállalkozás fokozatos átadására, mikor a vevő több részletben fizeti ki az átvett céget, így ez tőle nem igényel akkora kezdeti befektetést, ami javíthatja az esélyeket az eladásra.
Fontos, hogy bizalom ide vagy oda, ebben az esetben is precízen, ügyvéd és könyvelő bevonásával, és lehetőleg a leendő tulajdonossal közösen tervezzük meg az átadás-átvétel részleteit, mert a tisztázatlan helyzetek nagyon el tudják mérgesíteni a korábbi jó viszonyt. Az ismerősnek való átadás kockázata, hogy az üzleti feszültségek erodálhatják vagy akár tönkre is tehetik a személyes kapcsolatokat. Kezdve azzal, hogy a jó viszony érdekében hajlamosak vagyunk áron alul megválni vállalkozásunktól, aztán később megbánni.
Ha sikerül megegyezni, az átmeneti időben akár mentorként is segíthetjük az új tulajdonos munkáját, hogy gördülékenyen menjen az átállás.
Ha olyasvalakinek adjuk el vállalkozásunkat, akit a munkatársak és a partnerek is jól ismernek, az kevésbé okoz zavart a napi ügymenetben és az üzlet sikeres folytatásában, sőt, a lassú átmenet során az alkalmazottak is elkötelezettebbé tehetők az üzlet folytatása iránt. Ráadásul, ha szeretnénk, más pozícióban továbbra is részesei lehetünk a vállalkozás életének. A pozíciókat és felelősségeket azonban fontos tisztázni, hisz hatalmas hiba az új tulajdonos “fejére ülni”. Ez igen gyakran probléma a családi cégek átadásánál, ahogy a BGE kutatásaiból kiderül, de a gond máshol is felmerülhet.
3. Eladás a nyílt piacon
Egy már bejáratott vállalkozás megvásárlása sokaknak jó befektetés, mert kevésbé kockázatos, mint nulláról elindítani egy új üzletet, vagy finanszírozni egy kezdő vállalkozást. Ráadásul egy működő cég megvásárlásával a vevő a már meglévő rendszereket, értékesítési csatornákat, ügyfél- és partnerkört is szerez.
Épp ezért, ha ezt az utat választjuk a kiszálláshoz, arra kell törekednünk, hogy vállalkozásunkat a legjobb formában vigyük piacra. Ha vállalkozásunk jó pénzügyi és piaci helyzetben van, vonzó lesz a vásárlók számára, és jó árat kaphatunk érte. A vállalkozás jó hírneve, a felépített márka is beépülhet a vételi árba.
Ugyanakkor a vállalkozás valós értékének megállapítása bonyolult folyamat, és meglehet, hogy végül nem is kapjuk meg érte a kívánt összeget. Ráadásul a vevő megtalálása hosszú és fárasztó folyamat lehet, főként, hogy ez a piac nem igazán pörög Magyarországon. Ráadásul a kisvállalkozások jelentős része esetében a valódi érték – a tudás, tapasztalat, kultúra – nem könnyen piacosítható, így elképzelhető, hogy a cég valós piaci értéke messze elmarad majd attól, amit jogosnak éreznénk.
4. Eladás egy versenytársnak
Érdemes lehet a konkurenciánál házalni eladásra szánt vállalkozásunkkal, mert ha egy versenytársunk bővíteni szeretné piacát, vagy szimplán csak meg akar szabadulni a versenytársától, kapva kap egy ilyen ajánlaton. A versenytárs sok esetben jól látja a cég értékét, ezért, ha ügyesek vagyunk, akár magasabb árat is kaphatunk.
Ráadásul, ha ez a vágyunk, akár olyan megállapodást is köthetünk, amelyben az új tulajdonos a céggel együtt minket is átvesz egy új pozícióba, így továbbra is az iparágban maradhatunk, ráadásul a tudásunkat és tapasztalatunkat is megfizetik, de csökken a felelősség.
A versenytársnak való értékesítés tervezésekor a cég jövője szempontjából is fontos figyelembe venni, hogy az azonos piacon működő cégek között is komoly kulturális eltérések lehetnek, tehát korántsem fog minden változatlanul maradni. És persze arra sincs garancia, hogy a versenytárs a mi márkánkat (is) tovább akarja majd építeni.
5. Részvénykibocsátás
Ez persze végképp a sci-fi kategória, de miért is ne tervezhetnénk vele? Nagyon sok pénzt hozhat, ráadásul a tőzsdei cégek reputációban is egy másik ligába kerülnek, így kezdő vállalkozóként is érdemes lehet álmodozni róla. Ugyanakkor a tőzsdére lépés hosszú és drága folyamat, rengeteg felkészülést igényel, és természetesen a teljes működést megváltoztatja. Általában a gyorsan növekvő cégek számára jelent megoldást a további tőkebevonásra.