10 lépés, amivel segítheted az új kolléga beilleszkedését

Egy új alkalmazott hatékony beilleszkedése nem csak arról szól, hogy emberünk minél hamarabb felvegye a munka fonalát. A jó integrációs folyamat hosszú távon határozhatja meg a munkavállaló céges hozzáállását. Épp ezért az onboarding jóval több egy „üdv a csapatban! Ez itt a te asztalod” mondatnál.

Mint egy jó munkáltató, mi is az alapokkal kezdjük. Vagyis azzal, hogy mi is egyáltalán az onboarding. Magyarul a betanítás, bemutatás, elindítás, bevezetés, képbe hozás, irányba állítás szavakkal írhatnánk körül az onboarding folyamatát, ami tulajdonképpen az a folyamat, amivel segíted az új munkavállalót abban, hogy minél gyorsabban és hatékonyabban elsajátítsa a munkájához szükséges tudást, képes legyen beilleszkedni a csapatba és kialakuljon benne a cég iránti kötődés és lojalitás.

Vagyis ha megvan a tökéletes jelölt (itt olvashatsz arról, miképp találd meg), még nem vagyunk a folyamat végén. Minél nagyobb egy cég, a folyamat annál összetettebb, ám van pár olyan lépés, amivel minden munkáltató sokat dobhat az új kollégák sikeres beilleszkedésén.

Na persze az sem mindegy, hogy van-e valódi csapat, amibe be kéne illeszkedni… Itt olvashatsz róla, mi tesz válságállóvá egy munkahelyi közösséget.

puzzle

Kép: Pexels

  1. Gyere, igyunk egy kávét

A belépés utáni első hetekben időt kell fordítani arra, hogy leendő csapata tagjaival személyesebb beszélgetésre is legyen lehetősége az új kollégának. Ez különösen a kis cégekben fontos, ahol a személyes kapcsolatok létfontosságúak. Ha kiszakadunk kicsit a munkahelyi környezetből jobban megismerhetjük egymást, és ő is szabadabban kommunikál, ha nincs rajta az új munkakörnyezet okozta nyomás.

  1. Ebben minden benne van

Akár az irodában kezd az új kolléga, akár home officeban, fontos, hogy kapjon egy kezdőcsomagot, ami segít eligazodni a cég működésében. Benne kell, hogy legyen minden, a belépőkódoktól a céges policy-n és a szabadságolás rendjén át a fontosabb elérhetőségekig. Új csapattagunknak így mindig lesz mihez visszanyúlnia, ha elakad az alaplépésekkel.

  1. Használd a céges Ki kicsodát

Nagyon hasznos tud lenni egy rendszeresen frissülő céges Ki kicsoda, amiben fénykép, pontos titulus és elérhetőség is van a nevek mellett, sőt akár még ülésrendet is tehetünk hozzá, így az új kolléga könnyebben tudja majd beazonosítani a munkatársakat, amivel nagy stressztől mentesíthetjük.

  1. Gyere, körbevezetlek

Bejárós munkarendnél alap, de távmunkában is megoldható, hogy „körbevezetjük” az új kollégát. Ilyenkor ne csak a nevét és pozícióját mondjuk el a többieknek, hanem adjunk pár extra információt is: honnan érkezett, min fog dolgozni, mik az erősségei, miben lehet rá számítani stb. Ezzel nemcsak éreztethetjük az érkezővel, hogy szükség van rá a csapatban, de a többieknek is adunk némi kapaszkodót az ismerkedéshez.

  1. Van itt neked egyből egy feladat

Érdemes az új csapattagot egyből bedobni valamilyen projektbe. Ez lehet egy kisebb feladat is, a lényeg, hogy minél hamarabb felvegye a munkavállaló a tempót, és hasznosnak, produktívnak érezhesse magát már az első perctől. A munka közben felmerülő kérdések és kihívások pedig alkalmat teremtenek arra, hogy megismerje kollégáit, és kialakítsa a megfelelő munkakapcsolatot.

  1. Hoztam ajándékot

Az infó csomagot érdemes valamilyen kézzel fogható ajándékkal is kiegészíteni. Egy márkázott naptár, jegyzetfüzet, háttérkép, egérpad, bögre, vagy akár céges póló, laptoptáska, sapka, ha közhelyesnek is tűnik, segíti a csapathoz való tartozás érzésének kialakulását.

  1. Mutatom a szoftvereket

Talán egyszerűnek hangzik, de most, az otthoni munkavégzés idején különösen fontos, hogy emberünk gépe már az első napon készen álljon a munkavégzésre, és minden szükséges szoftver, levelezés, naptár, chat, munkaszervező program, adminisztrációs felület megfelelően be legyen állítva. Szánjunk időt arra, hogy az új programokat türelmesen elmagyarázzuk a kollégának, mert ezzel rengeteg időt és frusztrációt takaríthatunk meg neki és az egész cégnek. Miközben pedig a szoftvereket vesszük át, kicsit a cég működését is be tudjuk mutatni a különböző funkciók segítségével.

  1. Ismerd meg a csapatokat!

Az első pár nap még biztosan az adminisztrációs folyamatokkal és betanítással telik, de fontos, hogy új alkalmazottunk ne csak a saját dolgaival foglalkozzon, hanem minél előbb belelásson a különböző csoportok munkájába. Így nemcsak hatékonyabban ismerkedhet meg a kollégákkal, de a folyamatokat, ezáltal pedig az egész céget is hamarabb átlátja.

  1. Bemutatlak a nagyfőnöknek

Az első időkben, amikor még nem olyan nagy a hajtás, érdemes beütemezni egy meetinget a cég vezetőjével / tulajdonosával. Az új kolléga azt érezheti, hogy még a legfelsőbb körökben is számít a jelenléte, és ő is kap egy képet arról, ki kormányozza a hajót.

  1. Jössz ebédelni?

A közös ebéd fontos csapatépítő esemény az újonnan érkező kolléga szocializációjában. Ezért bízzunk meg valakit a közvetlen kollégák közül, aki elhívja ebédelni az új embert a csapattal. A közös étkezés jó alkalom arra, hogy a munkatársak lazább közegben, közelebbről is megismerhessék egymást.