Így ne veszítsd el mások bizalmát

A bizalom az egyik legnehezebben megszerezhető és legértékesebb valuta az üzleti életben. Évekbe telik, míg kivívjuk mások bizalmát, ám egyetlen rossz húzással el is veszíthetjük azt. Összeszedtük azokat a gyakori, és sokszor nem is rossz szándékú lépéseket, amik instant bizalomvesztéssel járnak.

A bizalom az üzleti életben sem csak afféle érzelgős bullshit, sokkal inkább olyasmi, ami olajozhatja – vagy hiánya fékezheti – a biznisz sikerét. S. M. R Covey menedzsmentguru szerint minél alacsonyabb a bizalom szintje, annál lassabban és költségesebben mennek a dolgok az üzleti életben. Ezt pedig biztosan te sem akarod.

Természetesen fontos az ügyfelek, és így a potenciális ügyfelek bizalmának megszerzése, de sok múlhat azon is, hogy milyen a viszony az együttműködő partnerekkel. Kell-e például minden apróságról feljegyzést, szerződést írni, vagy hiszünk egymásban annyira, hogy az apróságok egy kézfogással elintézhetők. A kollégák közötti bizalom pedig a cég hatékonysága – sőt, mindennapi működésének fenntartása – szempontjából alapvető, e nélkül nem működik a csapat.

Az üzleti életben rengeteg különböző ember bizalmát ki kell vívnunk, hiszen a sikerünk nagyban múlik partnereinken, ügyfeleinken, beosztottainkon. Épp ezért fontos, hogy képesek legyünk elkerülni azokat a nagyon is gyakori hibákat, amelyek szinte azonnal bizalmatlanságot szülnek.

bizalom

Kép:Unsplash

  1. Túligérés

A kisvállalkozások gyakori csapdája, hogy olyan cégként pozícionálják magukat, ami MINDENRE megoldást nyújt. Vagy ami még rosszabb, nem győzi saját magát fényezni. A vásárlók azonban átlátnak a veretes webszövegeken és hangzatos hirdetéseken, és inkább elfordulnak az ilyen túl sokat ígérő „porszívóügynököktől”.

  1. Hamis beetetés

A hírhedt bait and switch fogás, amikor adunk egy szuper ajánlatot, de a potenciális vásárló a kattintás, telefonálás, feliratkozás után már csak egy drágább, vagy rosszabb minőségű termékhez jut el. Ez rém bosszantó és kiábrándító húzás, kifejezetten nem ajánlott!

  1. A hibák takargatása

Csak az nem hibázik, aki nem dolgozik – szokták mondani. A hibák letagadása, elkenése pedig mindig rosszul sül el! Ha képesek vagyunk felvállalni tévedéseinket, balul elsült húzásainkat, az bizalmat kelt a vásárlókban és a kollégákban, partnerekben is. Nem csak emberibbnek látszik tőle egy cég, de egyúttal a folyamatokba is bepillantást nyerhetnek a vásárlók, amitől bennfentesnek érezhetik magukat. De túlzásba sem szabad vinni! 7 másodperc bocsánatkérés épp elég. 

Egy hiba egyáltalán nem kell, hogy a bizalom elvesztését okozza. Ha valaki egyszer bakizik, és azt beismeri, sokkal inkább még érdemesebbé válik rá.

  1. Teljesítés elmaradása

Ez az egyik tipikus, gyakran minden jó szándék mellett is bekövetkező húzás, amivel alááshatjuk a bizalmat. Mindegy, milyen okból (sokszor a legjobb szándékú túlvállalás miatt), de ha nem vagyunk képesek teljesíteni a megrendelést, és ezt nem jelezzük előre vásárlóinknak, az azonnali csalódással és így bizalomvesztéssel jár. Utólag persze lehet kárpótolni a vásárlót, de hát ugye a törött tányér is örökre törött marad, még ha meg is ragasztjuk azt.

  1. A kommunikáció elmulasztása

Ha fennakadás van az üzletben – történjen az áramszünet, beszállítói elmaradás vagy bármi egyéb miatt -, azt mihamarabb jeleznünk kell vevőink felé, mert ha információ nélkül hagyjuk őket, csak nagyobb lesz a csalódás.

  1. Másokra mutogatás

Senkire nem vet jó fényt, ha másra mutogat, ha valami nem úgy megy, ahogy kellene. A cégedre sem. Ideig-óráig talán el tudjuk hitetni a vásárlóinkkal, hogy nem mi tehetünk a kialakult helyzetről, hanem az alvállalkozó, a beszállító vagy az időjárás, de ezen hamar átlátnak az emberek, és inkább keresnek egy olyan céget, amelyik nem panaszkodik, hanem megtalálja a megoldást.

„A legfontosabb dolog az üzleti életben a korrektség és a bizalom. Ha ezt egyszer is megszeged, meglátod, gyorsan híre megy. Onnantól kezdve akármilyen jó üzletet is kínálsz, az emberek eleve szkeptikusak és bizalmatlanok lesznek veled. A legnagyobb érték az üzleti életben az emberek közti hosszú távú bizalom. Csak másodlagos dolog a tényleges üzleti ajánlat.” (Robert Kiyosaki, a Gazdag Papa-bestsellerek szerzője)

  1. Egyedül learatni a babérokat

Senki nem lehet sikeres egyedül, mindenhez kell mások támogatása, segítsége. Ha azonban képtelenek vagyunk sikereinket megosztani azokkal, akik elkísértek minket az úton, az nem vet ránk jó fényt. Ki kell mutatnunk a szeretetünket, hálánkat azok iránt, akik hozzájárultak üzleti sikereinkhez. A közönség szemében ez nagyon pozitív gesztus, amivel ráadásul a közösségi médiában is több embert tudunk elérni.

  1. Késés

Közhely, de a pontosság a másik ember iránti tiszteletről szól. Arról, hogy tiszteletben tartjuk ügyfelünk, partnerünk idejét, munkatervét. Pontosság nélkül ne várjunk bizalmat.

  1. A „házi feladat” elmulasztása

Ha alap szinten sem tudunk felkészülni egy megbeszélésre, állásinterjúra vagy workshopra, azzal azt mutatjuk másoknak, hogy nem tudunk, vagy nem akarunk erőfeszítéseket tenni az adott ügy érdekében. Ennyi, máris oda a bizalom.

  1. A protokoll megkerülése

Minden cégnél van hierarchia, vannak eljárásrendek, szokások, amiket nem árt tiszteletben tartani. Ha a kollégák vagy partnerek azt érzik, őket megkerülve születnek döntések, az bizalmatlanságot szül. Ha egyszer átléptek valakin a pillanatnyi előny érdekében, nem valószínű, hogy legközelebb jó szívvel segít majd.

  1. Hazugság

Az igazság kimondása nem mindig egyszerű, sőt bizonyos helyzetekben kifejezetten fájdalmas lehet. De ha a hazugság helyett képesek vagyunk az őszinteséget választani egy nehéz szituációban, azzal hosszú távon a bizalmat építjük. Nem mindig fog tetszeni az embereknek, de tisztelni fognak az őszinteségünkért.

  1. Az empátia elmulasztása

Az üzletben nem minden rajtunk áll, sok múlik beosztottainkon, partnereinken, alvállalkozóinkon. Épp ezért empatikusnak kell lennünk mások problémáival szemben, ha azt akarjuk, hogy hosszú távon megmaradjon a bizalom. Meg kell értenünk mások helyzetét, mert ha csak magunkkal, a saját sikerünkkel foglalkozunk, idővel elfordulnak tőlünk.