A pandémia az egész világnak megmutatta, hogy egy periferikus termék vagy szolgáltatás egyik pillanatról a másikra válhat a legkeresettebb portékává, és persze fordítva. De mire tanít minket ez a vásárlói szokásokat fenekestül felforgató jelenség? Érdemes megnézni, hogyan reagáltak a különböző márkák, és alaposan megtanulni a leckét: figyeld az igényeket, és alakítsd hozzá az üzleti modelledet!
Ki ne emlékezne arra, mikor a járvány első hullámának legelején az addig csak igen kis mennyiségben vásárolt kézfertőtlenítő egy csapásra hiánycikké vált. Ekkor sok alkoholgyártó, így a Bacardi és az Anheuser-Busch sörvállalat is kézfertőtlenítő előállításába kezdett, amit aztán önköltségi áron vagy ingyen osztogatott.
Felismerték, hogy szükség van a váltásra, nem is a bevételek növelése, sokkal inkább a márka pozitív megítélése érdekében.
De nem csak jótékony céllal váltottak profilt vagy épp üzleti modellt vállalkozások. Ahogy a világ kezdett berendezkedni a pandémiás viszonyokra, sorra jelentkeztek az új fogyasztói igények. A maszkhiányra az Etsy ügyes kezű alkotói, majd az olyan óriás divatmárkák is, mint a GAP, a Mango, vagy épp a luxuskategóriás Gucci is kihozták a saját megoldásaikat. Az arcmaszkkészítés mostanra 6 milliárd dolláros biznisszé nőtte ki magát, ezzel életben tartva sok ruhagyártó céget.
Idővel az egyre különlegesebb vásárlói igények egyre kreatívabb megoldásokat kívántak meg a cégektől. Az okos reagálás egyik legékesebb példáját a Canon mutatta fel. A home office-ra és távoktatásra átálló világban pillanatok alatt lett hiánycikk a webkamera, a Canon pedig felismerte a helyzetben rejlő lehetőséget. De ahelyett, hogy vadul webkameragyártásba kezdett volna, a cég mérnökei három hét alatt lefejlesztettek egy ingyenes szoftvert, amely lehetővé tette a Canon-tulajdonosok számára, hogy meglévő kamerájukat webcamként használják.
Oké, de hogyan éri ez meg a Canonnak?
A márka egy profin működő megoldással állt elő a létező igényekre. Ezzel egyfelől erősítette meglévő vásárlói márkahűségét, másfelől képes volt új fogyasztókat is megszólítani egy olyan területen, ahol addig egyáltalán nem volt jelen. Mindemellett pedig a vállalat egy új szegmensben mutatta fel a márka legfontosabb értékét, azt, hogy a Canon a professzionális képalkotás gyors és hatékonya eszköze.
Kicsiben is működik
Egy kisvállalkozás egészen másképp működik. Nem könnyű elengedni, ha csak időlegesen is, egy élet álmát, amire az egész vállalkozás épült. Ám ha valamit megtanulhatsz a nagy cégek válságstratégiájából, az az, hogy tudni kell változtatni, alakítani az addigi modellen.
A változáshoz azonban szükséges néhány lépést előre megtenni:
- Piacfigyelés
Ha figyeled a piac változásait, a vásárlók hangjait és a konkurencia lépéseit, megláthatod, mi az a terület, ahol hiány mutatkozik, és ahova – meglévő erőforrásaiddal és lehetőségeiddel – te is beteheted a lábad. Ahogy a Canon példája is mutatja, fel kell mérned, hogy a vállalkozásod, hol, milyen eszközökkel és szolgáltatásokkal tud beszállni a megváltozott gazdasági áramlásba.
- Digitalizáció
Bármibe is kezdesz, fontos, hogy meglépd ezt, hiszen a hatékony és átlátható munkaszervezéshez, beszerzéshez és adminisztrációhoz a digitalizáció nélkülözhetetlen, ráadásul a járványidőszakban biztonságosabb is, ha online tartod a kapcsolatot a kollégákkal. Sőt magát a szolgáltatást is könnyebben tudod kivinni az online térbe, ha megvannak hozzá a digitalizációs alapfeltételek – legyen szó egy webshop vagy egy előrendelési felület kialakításáról. Plusz előny, hogy az online térben kitárul a kapu egy csomó új piac felé. Már nem csak a kerületből vagy a városból érhetnek el a potenciális vásárlók. Ha kevesebb a vásárlóerő a közelben, miért ne néznél messzebb?
- Stratégiai szemlélet
Közhely, de üzleti stratégia nélkül nem ajánlott semmilyen döntést hozni a cégeddel kapcsolatban. Különösen igaz ez egy válsághelyzetben, amikor új alapokra kell helyezned vállalkozásodat. Fel kell tehát mérned, hogy mire van igény a megváltozott piacon, mit tudsz te nyújtani, milyen erőforrások állnak ehhez a rendelkezésedre, és milyen ráfordításokra van szükséged ahhoz, hogy gyorsan és hatékonyan tudj reagálni a kialakult piaci helyzetre. Legyen az egy új eszköz vagy egy új árucsoport beszerzése, termékfejlesztés, esetleg az alkalmazotti kör, vagy akár beszállítói vonalak újragondolása – ezeket a lépéseket csak akkor érdemes megtenni, ha alaposan átgondoltad, hogyan fog mindez megtérülni.
Vagyis nem csak az egyes elemeket látod, de képes vagy átgondolni azt is, mindez miképp hat majd a teljes üzleti modelledre, működésedre.
- Kommunikáció
Ebben a változó, nehéz időszakban szorosabb kapcsolatot kell tartanod a vevőiddel. Ez nem csak abban segít, hogy megőrizd a bizalmukat, hanem abban is, hogy felmérd az új igényeket, a megváltozott vásárlási szokásokat, és a leggyorsabban tudathasd velük, milyen változtatásokkal, akciókkal, termékkel készülsz.
A kapcsolattartás mellett pedig tegyél félre a marketingre is! Talán egy válsághelyzetben nem tűnik annyira fontosnak a marketing, de ha beindul az új szolgáltatásod, jó targetálással és okos marketingstratégiával akár új célcsoportokhoz is eljuttathatod azt. Egy hiánypótló szolgáltatás vagy termék hamar megtalálja a célcsoportját, ha jól indítjuk el az útján. Erre pedig a – a szájról szájra terjedő híre mellett – a marketing a legjobb eszköz.
Ha ezeket szem előtt tartod, már könnyebben megy a váltás, és meglehet, hogy a válsághelyzetben kialakult hiányt üzleti lehetőséggé tudod fordítani.