Miért vállalkozó a nő?

Vállalkozónő. Még mindig külön kategória. Mert kevesebben vannak a férfiaknál? És mitől lehetnének többen?

Hiába van mostanában sok szó a nemek közti egyenlőségről, mégis úgy tűnik, a „vállalkozósdi” még mindig férfi többségű buli. A Budapest LAB Családi Vállalkozás Kutatás 2017-es felmérése szerint a hazai, legalább három főt foglalkoztató és legalább 50 millió forintos éves árbevétellel rendelkező kkv-k ügyvezetői, tulajdonosai 82%-ban férfiak.

Az Opten céginformációs szolgáltató 2017-es statisztikái szerint az átlagnál magasabb arányban vannak a nők a legkisebb és a legnagyobb vállalatoknál. Az egymilliárd forint feletti éves árbevételt elért cégekben volt jóval magasabb a női cégjegyzők aránya 2016-ban. A cég elemzése szerint ennek az egyik lehetséges oka, hogy azokon a szakterületeken, ahol a nők aránya felülreprezentált (például pénzügy, számvitel), csak a nagyvállalati szektorban kapcsolódik cégjegyzési jogkör. Összességében az Opten adatai szerint a női cégjegyzésre jogosultak száma az elmúlt években egyre csökkent. Három év alatt 10 ezernél is több női vezető tűnt el a cég korábbi közleménye szerint, bár fontos megjegyezni azt is, hogy közben a cégjegyzésre jogosultak teljes létszáma több mint háromszorosával apadt. A céginformációs szolgáltató szerint a helyzet összességében az, hogy a női cégjegyzésre jogosultak számának aránya 31% körül állandósult a hazai cégstruktúrában.

lány gondolkodik a laptop előtt

Kép:Pexels

A női vállalkozásoknak szerte a világon erős előítéletekkel kell megküzdeniük a MasterCard női vállalkozások indexe szerint. Magyarország az összesített index 41. helyén végzett – az 57 vizsgált ország között. Ez az eredmény több alpontszámból áll össze, ezekben pedig felemás eredményeket jeleznek a magyar mutatók. Ezen index szerint is nagyjából minden harmadik üzlet tulajdonosa vagy vezetője nő, e mellett sok női vezető is van a vállalkozások élén. A női tulajdonú vagy nők által vezetett vállalkozások magas arányának köszönhetően ebben a tekintetben a 12. helyen szerepelünk világviszonylatban. Ám nem ennyire jó a helyzet aszerint, hogy a nők a férfiakhoz képest mennyire könnyen jutnak pénzügyi támogatáshoz, mennyi megtakarításuk van, vagy segítik-e őket vállalkozói programok. Itt Magyarország a 43. helyen áll a listában.

Csak indulni nem mernek?

Az OECD Entrepreneurship at a Glance 2017 kiadványának alapját képező empirikus kutatás szerint a nemek között különbség van a vállalkozásindítással kapcsolatos korlátok érzékelésében. Ugyanakkor a kutatás szerint a nők a férfiakkal megegyező mértékben magabiztosak az üzleti életben tervezett jövőjükkel kapcsolatban, beleértve a munkahelyteremtőképességet – ha egyszer már sikerül el- és beindítani a vállalkozásukat. Az eredmények szerint ugyanakkor nem csak alkalmazotti lét esetén, de vállalkozóként is van különbség az átlagos férfi és női kereseti lehetőség között. A jó hír, hogy a kutatók szerint a vállalkozók esetében direkt összefüggés látszik a ledolgozott órák száma és a kereseti lehetőség között. A tanulmány szerint ugyanis a kereseti különbség mögött elsősorban az áll, hogy a nők – az un. „láthatatlan munkával” eltöltött órák magasabb száma miatt – átlagosan hetente kevesebb órát töltenek a vállalkozásban végzett munkával.

Sok nő kényszerűségből lesz vállalkozó, az amerikai National Women’s Business Council (NWBC) 2017-es felmérése szerint ugyanakkor fontos mozgatórugó, hogy a nők egy része nem tudja elérni alkalmazottként a vágyott karrier- vagy anyagi célt, vagy nem szeretnének alkalmazkodni munkahelyüknek a nők modern társadalmakban betöltött szerepét nem követő működéséhez. A nemek közti fizetésbeli különbségek, a diszkrimináció vagy éppen a gyerekvállalás és gyereknevelés miatti igények mind komoly motivációs tényezőként működnek a nők vállalkozóvá válása szempontjából a tanulmány szerint. Sokszor pedig a nők pedig kénytelenek feladni az alkalmazotti létet, ha több időt szeretnének például a gyerekeikkel tölteni – mondja egy interjúban a szervezet elnöke.

A tanulmány ugyanakkor (sok korábbi mellett) azt is megmutatta, hogy az elkötelezett, szenvedélyes vállalkozók sokkal sikeresebbek, több munkahelyet képesek teremteni és nagyobb mértékben tudnak hozzájárulni a gazdaság sikeréhez, ezért a nemzetgazdaságoknak elemi érdeke segíteni a vállalkozóvá válás útját. A tapasztalatok szerint az inkubátorok, mentorok, professzionális hálózatok mellett a család és a barátok is kulcserőforrásként jelennek meg egy vállalkozás elindításakor.

A női vállalkozók jelentős része – a Cox Business amerikai felmérése szerint – azért indított saját üzletet, hogy a saját főnöke lehessen (61%), vagy, hogy nagyobb befolyással lehessenek saját sorsuk alakulására (52%). Ugyanakkor sok nő a vállalkozást szenvedélye kiélésének terepeként értelmezi (47%), 28% számára pedig éppen az volt vonzó lehetőség a vállalkozói létben, hogy több időt tölthessenek a családjukkal.