Mi köze a vállalkozásodnak ahhoz, hogy Schobert Norbi szerint a nők felelősek a válásokért?

Az elmúlt hét mindent vivő hazai híre volt, hogy Schobert Norbi fitneszguru szerint a nők felelősek a válásokért. Mi köze ehhez a te vállalkozásodnak? Elmondjuk!

Szerző: Timár Gigi

Az elmúlt hetekben hangos volt a magyar sajtó Schobert Norbi fitneszguru Facebook videójától, amelyben arról beszél, hogy a nők felelősek a válásokért, mert nem foglalkoznak a testükkel. A videó hatalmas visszhangot és rengeteg reakciót váltott ki.

A fitneszguru a számok szerint párezer követőt veszített a dolgon, vállalkozási szempontból azonban sokkal érdekesebb, hogy sok más márka lehetőségként csapott rá.

A legelső a Coca-Cola magyar kommunikációs csapata volt, aki meglátta a lehetőséget. A témára reagáló Facebook posztjuk azért is futott be nagy karriert, mert az egyértelmű utalás mellett a márkához is kiválóan kapcsolódott.

Hogy mennyire jól működött a dolog, azt mi sem bizonyítja jobban, mint, hogy a kóla posztja 1,3 milliós organikus elérést, több mint 27 ezer reakciót és 8600 megosztást produkált – egyetlen nap alatt. De reagált a Dove, az IKEA, a Pöttyös, a Fővárosi Állat- és Növénykert, sőt egy kisállatklinika is.

Az aktualitásokra való reakció nem új ötlet egy márka kommunikációjában. Angolul „newsjackingnek” hívják a módszert, amit nagyjából hírrablásnak, hírcsenésnek – vagy mondjuk hírhalászatnak – fordíthatnánk. Kiváló módszer arra, hogy nagyobb láthatóságot szerezz a bizniszednek, növeld a követőid elkötelezettségét, és persze SEO szempontból is van haszna, ha olyasmihez tudsz kapcsolódni, ami egy adott időszakban a Google keresési listáinak elején szerepel.

(Minek tagadni, mi is épp newsjackelünk, amikor cikket írunk erről a témáról. Kapcsolódunk valamihez, amivel sokan foglalkoznak a napokban úgy, hogy ahhoz a saját témánkhoz kapcsolódóan tartalmat adunk.)

Emlékeztek például arra, amikor Angelina Jolie és Brad Pitt szakítottak? Persze, mindenki emlékszik rá. De mi köze lehet ehhez egy légitársaságnak? Nos, az ominózus időszakban a Norvegian Airlines az alábbi hirdetést futtatta:

Persze nem tudjuk, hogy hányan vettek emiatt valójában repülőjegyet, de annyi bizonyos, hogy a márkának hatalmas ismertséget, rengeteg megjelenést hozott, és valószínűleg bizonyos csoportok elkötelezettségét is növelte a kétségtelenül ötletes húzás.

Bár a gyors és azonnali kommunikáció elsődleges terepe nyilván a közösségi média, de a newsjacking nem kell, hogy kizárólag ide korlátozódjon. Lehet egy jól elhelyezett plakát a boltod kirakatában, de akár szakértői megszólalás is valamilyen nagyobb elérésű médiumban.

Hogyan lehet hatékonyan felülni a hírvonatra? Lássuk az alapszabályokat!

Az első szabály: a gyorsaság mindent visz

A legfontosabb, hogy gyors legyél. Ez a kisebb vállalkozásoknak kedvez, hiszen náluk nincs szükség például több körös vezetői jóváhagyásra. A gyorsaság ugyanakkor kockázat is – hisz tesztelni sincs alkalmad. Elsőre kell tökéletesen betalálnod.

Ehhez a célcsoportod nagyon jó ismeretére és nagyon tiszta márkaüzenetre van szükség. Tudnod kell, milyen stílus jön be az ügyfeleidnek, mennyire lehetsz kemény, sikamlós, vagy épp mennyire cuki. A tiszta márkaüzenet pedig az alapja annak, hogy érezd, melyek azok a hírek, amelyekre reagálnod kell, és reagálni tudsz úgy, hogy az önazonos, a márkád szempontjából pozitív hatást eredményezzen.

Mivel a gyorsaság ez esetben mindent visz, engedd el a perfekcionizmusodat! A nagyon gyors és elég jó ez esetben többet ér, mint a lassan előálló tökéletes megoldás.

Találj egy hírt!

A legnehezebb talán megtalálni, hogy mi az a hír, ami kellő figyelmet generál, és értelmesen (no meg persze a márkánk szempontjából pozitívan) tudsz hozzá kapcsolódni. Van, amikor adja magát a dolog – ilyen a fenti példa is, a Coca-Cola nem először hallatja a hangját elfogadás témában.

Ahhoz, hogy esélyed legyen lehetőleg elsőként – de legalábbis az elsők között – reagálni egy hírre, fontos, hogy kövesd, mi történik a világban.

A fenti példánál maradva, lehet, hogy a légitársaság marketingese nem Brad Pitt rajongó, de tudta, hogy a sztárpár szakított, és ez sok-sok-sokezer kattintást visz majd el azokban a napokban.

Persze nem tölthetsz mindennap órákat irrelevánsnak tűnő hírek olvasgatásával, de hála a trendfigyelő és hírolvasó szolgáltatásoknak, akár napi pár perc alatt is képbe kerülhetsz. A közösségi médiát figyelő Hootsuite, vagy a híraggregátor Google News például rendkívül hasznos.

Optimalizáld a megjelenést!

Ahhoz, hogy a reakciód minél több emberhez eljusson, fontos, hogy ez esetben is figyelj az alap SEO elvekre. Vagyis azokat a kifejezéseket, kulcsszavakat használd a hírrel kapcsolatban, amit mások, ezeket megfelelő helyen helyezd el a szövegedben/posztodban. Szóval egy mini kulcsszó kutatás nem árt – de ne feledd az első szabályt: a gyorsaság mindent visz, tehát ne tölts ezzel túl sok időt.

A kontent, amit létrehozol, legyen könnyen értelmezhető és adjon értéket az olvasónak. Érték lehet a hasznos tartalom éppúgy, mint az, ha hangosan felnevet.

Legyél eredeti!

Hiába vagy nagyon gyors, ha nem eredeti az, amit létrehozol, nem fog akkorát ütni. A most aktuális példában is jól látszik: a Coca-Cola posztja hatalmas visszhangot keltett, az ugyanerre a poénra építő (a csomagolások formájával játszó) Dove már sokkal kisebbet. Ugyanakkor az állatkert eltérő típusú reakcióját sorra osztották meg az emberek és a hírrel foglalkozó más oldalak is.

Toljad!

Oké, csináltál egy szupervicces posztot, vagy írtál egy mindent vivő blogbejegyzést. A következő lépés, hogy ezt minél több emberhez eljuttasd. Itt az idő, hogy elköltsd a közösségi média hirdetésre szánt keretedet, megoszd a posztodat ne csak a saját csatornáidon, hanem a témához kapcsolódó oldalakon és csoportokban is. Még jobb, ha vannak olyan sajtókapcsolataid, amiket izzítani lehet.

Az idő még mindig fontos, az üzeneted pár óráig, jó esetben pár napig lesz releváns. Ha ez idő alatt nem érsz el vele valamit, akkor felejtsd el – és lesd a következő témát, amire rácsatlakozhatsz.

A hírhalászat sötét oldala

Persze, mint mindennek, ennek a módszernek is vannak kockázatai. Nem egyszer történt már meg nagy márkákkal is, hogy rossz lóra tettek, és a nagy média visszhangot kiváltó reakciójuk inkább negatív fényt vetett a márkára.

Szóval mielőtt a „közzététel” gombra kattintasz, gondold végig, hogy biztosan nem lehet-e negatív üzenete a mégoly mulatságosnak szánt tartalomnak. Mert – ahogy Schobert Norbinak is sok szakértő mondta nyilvános fórumokon az elmúlt napokban – hiába mondják sokszor, nem igaz, hogy a negatív hír is jó hír egy vállalkozásnak.