Mérföldkövek, amikor az álomból vállalkozás lesz

Egy vállalkozás létrejöttében számos kulcsfontosságú pillanat van. Köztük azok, amelyek a vállalkozás alapítóját erősítik meg abban, hogy komolyan vegye az ötletét. Ebben a cikkben két, lélektanilag is jelentős pontot mutatunk be, amelyek nélkül egy vállalkozás örökké csak ábránd marad.

A legtöbb vállalkozás megalapítását hosszú, ábrándozással teli időszak előzi meg. Ez pedig, bármennyire is komolytalanul hangozzék, kifejezetten fontos. Ilyenkor, amikor a leendő vállalkozó gondolatai közé egyre gyakrabban fészkeli be magát a vágy a saját üzlet, vagy egy ötlet megvalósítása iránt, az inspirációé ekkor a főszerep. Fontos periódusról van szó, hiszen ez alapozza meg azt az elszántságot, ami a vállalkozás beindításához feltétlenül szükséges. Sok potenciális alapító azonban nem jut túl ezen a szakaszon. Lássunk két kulcsfontosságú lépést az álmodozásból a valóság felé vezető úton!  

álmodozó

Kép:Unsplash

A lét a tét

Rendszeres tanulás, vagy egy teljes állás mellett igazi elszántság kell az üzlet beindításához – talán ezért sem sikerül sokaknak túllendülni az ábrándozáson, hiába dédelgetnek magukban egy potenciális sikertörténetet. Sok esetben a sors indítja be ezért az üzletet: egy váratlan munkanélküliség, vagy épp egy szerencsés házasság. Gyakori, hogy olyan változás, ami kiszakítja a napi rutinból az embert. Ilyen pillanatokban sokan vesznek nagy levegőt, és döntenek úgy, hogy megvalósítják azt, ami régóta foglalkoztatja őket. Egy ilyen hirtelen jött üzletindítás jelentős stresszel jár: az anyagi bizonytalanság miatt nyomás alatt érzik magukat a kezdő vállalkozók, ami rossz esetben kapkodáshoz és türelmetlenséghez vezet, nem pedig önbizalommal teli, megfontolt vállalkozói léthez.  

Ezért sem érdemes várni a nagy, életet megváltó fordulatra, inkább tervezettebben haladni a vállalkozás beindítása felé. Első mérföldkőként legalább egy belátható távolságban lévő kezdődátum meghatározásával. Ha kimondjuk, hogy például a következő iskolai szünet végére elindulunk, az rengeteget segít abban, hogy az álmodozás helyett a megvalósításhoz vezető lépésekbe kezdjünk. Valódi fordulópontot az álmodozás és a valódi vállalkozói lét között az jelent, amikor már tényleg pénzről van szó.

Ha a vacsorád múlik rajta, komolyan fogod venni az üzletet.

Persze csökkenthető a stressz, ha csak lépésről lépésre teszed rá az életed anyagi értelemben is az alakuló bizniszre.  

Ehhez, de akár az első eladáshoz is hosszú út vezet. Ezért – és mert ez a cikk a lélektanilag fontos pillanatokról szól, ne is konkrét pénzügyi mutatót keressünk, inkább tekintsük a vállalkozás indításának azt az időpontot, amikortól az ötletgazda, vagy a vállalkozás (leendő) tulajdonosa rendszeresen számottevő időt fordít az ötletének kifejlesztésére, megvalósítására, üzletének felépítésére. Nem csak annyit, ami éppen kényelmes, hanem minden szabad percet – és annál még sokkal többet az alvás, a haverok, a kikapcsolódás rovására.  

Minimálisan életképes

Az üzleti nyelvben az angol minimal viable product alapján MVP-nek hívott minimálisan életképes termék az a korai prototípus, üzletileg épphogy életképes modell, amellyel egy kezdő vállalkozás először jelenik meg a piacon. A legtöbb vállalkozás életében ennek létrejötte olyan pillanat, amit aztán sosem felejt el az alapító.  

Ez az első kézzelfogható eredménye az elszántságnak, az elköteleződésnek a vállalkozói lét irányába. Sokan soha nem jutnak el eddig, pedig ez az igazság pillanata: amikor a gondolat, az ötlet formát, testet ölt és kikerül a nyilvánosság, legalábbis valamilyen nyilvánosság elé. Ez az a pillanat, amikor a vállalkozás elkezd valamit kínálni, megjelenik szolgáltatásával, termékével – amely innentől ki van téve a fogyasztók megítélésének, kívánalmainak, ízlésének, vagy rossz esetben érdektelenségének. Vagyis

a valaki fejében dédelgetett álomból mások számára is kézzel fogható valóság lesz.  

Ettől a pillanattól kezdve azonban az ábrándozásnak egyértelműen vége: bár az eredeti álmokat érdemes észben tartani, de az üzlet mostantól a vásárlók, ügyfelek visszajelzése alapján nő tovább. A termék úgy finomodik, a szolgáltatáskínálat annak alapján bővül, hogy a fogyasztók mit szeretnének, számukra mi hasznos, ízlésüknek mi felel meg.  

Ezek fontos momentumok, mérföldkövek, és érdemes magunkban is tudatosítani a fontosságukat. Mert bár ezek átvészelése még korántsem jelent biztosítékot egy sikeres, vagy hosszabb távon működő vállalkozásra, arra azonban igen, hogy “dreamerből” “doerré”, vagyis valódi vállalkozóvá váltunk.  A vállalkozók ugyanis sokfélék, de hogy megvalósító típusú emberek, ahhoz nem fér kétség.