Ilyennek kell lenni a 2020-s évtized kiváló vállalkozójának

2010 nem is volt olyan nagyon régen, mégis nagyon komoly változások történtek azóta körülöttünk – amihez mondjuk jó nagy lapáttal járul hozzá a tényleg forgószélszerű 2020 önmagában is (nehogy elszóljuk ezt a forgószelet…). A COVID okozta speciális helyzet sok minden felborított, és felerősített korábban elindult változásokat is. Abban is, hogy milyennek kell lennie egy nagyszerű vállalkozónak.

Jocelyn Kung, az Entrepreneur.com szakértője szerint a mostani a COVID világjárvány és a vele érkező globális recesszió olyan mértékben alakítja át a vállalkozói világot, mint a dotcom lufi kipukkadása egy évtizeddel ezelőtt. (Arról, hogy a magyar cégeket miként érintette a koronavírus járvány első hulláma, itt találod reprezentatív kutatásunk eredményét.) Korábban a legsikeresebb startupperek fő ismérve az volt, hogy ügyesen tudnak befektetőt szerezni, és e cégek értékelésének kevés köze volt ahhoz, hogy mennyire piacképes is az adott innováció. Most viszont a befektetők megfontoltabbak, és a siker sokkal inkább valódi életképes vállalkozásoké lehet a startup világban is, ahol a haszonkulcs és az önfenntartáshoz elegendő profit válnak fontossá a cégértékelésben és a befektetők figyelmének felkeltésében is. Kung szerint, ha a mostani járvány és az azzal járó korlátozások és nehézségek elmúlnak is, a megváltozó magatartás és gondolkodásmód tartós lesz. A krízist átvészelő cégek képesebbek lesznek takarékosabban, rugalmasabban és hosszabb távon gondolkodva működni. A Budapest LAB tudományos vezetője, Csákné Dr. Filep Judit korábban a Forbes-ban megjelent cikkében szintén azt hangsúlyozta, azok a startupok, amelyek túlélik ezt a nehéz időszakot, „tüdős halakká”, sokkal komolyabb nehézségeket is átvészelni képes cégekké válhatnak a jövőben.

A változás nem csak a startupokat és nem csak a pénzszerzés módját érinti. Kung szerint változik az is, milyennek kell lennie egy sikeres vezetőnek ebben az új világban. Véleménye szerint a karizmatikus, mesemondók világa a múlté, más tulajdonságra lesz szükség az „új normális” világban.

csapat meeting

Kép:Pexels

Nem a befektetés, a profit a lényeg

A szakértő szerint most van itt az ideje annak – amit mi mindig is mondtunk -, hogy a vállalkozók fókusza a részvényértékek vagy induló cégek esetében a bevont tőke nagysága helyett a profitábilitás felé forduljon. Muszáj lesz hosszabb távon gondolkodni, a hosszú távú, tartós növekedés egyetlen útja pedig a jövedelmezőség. Vagyis az, hogy olyan terméket vagy szolgáltatást kínálj, amit a vásárlók megfizetnek. A befektetők visszafogottabbak és a vásárlók is jobban megfontolhatják, mire is költenek. Tehát ha talpon akarsz maradni, kevés, ha megszerzel egy jól elégethető befektetést – aminek lehet, hogy egy következő felfordulás miatt nem lenne folytatása. Sokkal jobb, ha a valódi, piaci bevételekből élsz. A 2020-as évek nagyszerű vállalkozóinak a várakozások szerint így kell tennie.

Látványos költekezés helyett az értékteremtés támogatása

Amíg minden jól megy, a vállalkozások egy része hajlamos látványos, de az üzletmenetet nem igazán segítő dolgokra költeni. Tipikus példái ennek az olykor érthetetlennek tűnő, viszont jó sajtót hozó mellékprojektek, vagy a divatosan berendezett irodák egy épp csak elinduló cégben. A 2020-as évek vezetőinek meg kell érteniük, hogy megtérülésre kell figyelniük, vagyis arra kell költeni, ami értéket teremt a cégnek. Ez sok mindent jelenthet, és ügyesen kell lavírozni az innovációba, emberekbe és infrastruktúrába való befektetés között.

Egó helyett alázat

A szakértő szerint a hosszú távú sikerhez egy kiemelkedő vezetőnek ötvöznie kell egy kezdő és egy szakértő gondolkodásmódját. Egy kezdőhöz hasonlóan nyitottnak kell lennie arra, hogy bárkitől tanuljon, ugyanakkor szükség van a profi határozottságára és kormányzóképességére is. Fontos ugyanakkor, hogy a határozott döntéseknek tiszta és jól kommunikált alapelveken kell nyugodnia, amelyek pedig a vállalat küldetéséből, céljaiból és mozgatórugóinak ismeretéből fakadnak. Ez segít abban, hogy csökkenjen a nagy egók túlzott hatása. És hogy ez miért fontos? Mert egy hosszú távú túlélésre törekvő vállalkozás nem függhet egyetlen embertől, bármilyen karizmatikus legyen is az az egy. A 2020-as évek kiváló vezetői képesek lesznek belátni, végső soron nekik magán a szervezeten kell dolgozniuk, amely aztán képes kiváló, piacképes terméket vagy szolgáltatást létrehozni és nyújtani hosszú távon.

A felelősség tudatosítása

Végül, de nem utolsó sorban Kung szerint a 2020-as évek kiemelkedő vállalkozói nagyon tudatosak lesznek a társadalmi felelősség kérdésében, ami nem is olyan egyszerű. A vállalkozások érintettjeinek igényei egyre összetettebbek, a klímaváltozás egyre több iparág számára napi szintű kihívást jelent, a polarizáció pedig egyre több ügyhöz való viszony mentén meghatározóvá válik. A közeljövő sikeres vezetőinek tehát képesnek kell lenniük olyan utakat találni, amelyeken sokféle ember szívesen csatlakozik hozzájuk, és ahol az általuk keltett hullámok másokra is pozitív hatással vannak.