Így válaszd ki az első alkalmazottadat

Mérföldkő, ünnepi pillanat, fejlődési ugrás – nem érdemes fukarkodni a nagy kifejezésekkel, amikor egy kezdő vállalkozás eljut oda, hogy az első alkalmazottjával szerződjön. De honnan tudhatod, hogy milyen szakember válik be neked a legjobban?

Könnyen felismerhetők a tünetei annak, hogy vállalkozóként szükséged van alkalmazottra: az ügyfelek, partnerek egyre gyakrabban keresnek, úgy érzed, hogy több időd megy el a kapcsolattartással, mint a fő tevékenységgel. Ha emellett azt veszed észre, hogy estére és hétvégére sem érsz a dolgaid végére, akkor egyértelmű: el kell gondolkodni a bővülésen – főleg, ha az a terved, hogy a bevételeidet, megrendeléseidet is szemmel láthatóan növeld. 

Azért sem érdemes sokat tétovázni az alkalmazott felvételéről szóló döntéssel, mert a túlterhelt időszakok veszélyesek, hiszen a kapkodásnak leginkább a menedzsment feladatok látják kárát, és a vállalkozások jelentős része dől be egy jó ötlet és jó piac mellett a menedzsment hibáknak köszönhetően. Tehát ha látod a jeleket, hamar keress valakit magad mellé, minthogy ezt a nehéz időszakot sokáig egyedül próbáld túlélni. 

kezet fogó emberek

Kép:Unsplash

Eltartod, mert majd kitermeli

A tervezgetés az anyagiakkal kezdődik: van-e annyi bevételed, hogy egy új munkatárs bérét rendszeresen és időben kifizesd. A számításkor persze arra is érdemes gondolnod, hogy az új kolléga érkezésével a startupod vagy a vállalkozásod termelékenysége is meglódul, ami remélhetőleg a bevételeidre is kedvező hatással lesz. 

A mi tanácsunk, hogy ha elszánod magad az első alkalmazott felvételére, akkor legalább a próbaidejére, az első 3-4 hónapjára legyen meg a fizetésének az anyagi háttere a vállalkozásodban. 

Főnök? Asszisztens? Jobb kéz.

Ha pontosan tudod már, hogy milyen munkafolyamatban lenne szükséged segítségre, és az elég konkrétan körülhatárolható, akkor az első lépés könnyű: felméred a hozzáértő szakember-jelöltek fizetési igényét, illetve a vállalkozásod anyagi erejét. Ha megvan, hogy mibe kerül egy jó fejlesztő, pénzügyes vagy fotós, jön a nehezebb rész, kiválasztani a szakembert, akivel megéri szerződnöd. 

Nehezebb helyzetben vagy, ha csak azt tudod, hogy a további fejlődéshez szükség lesz még valakire magadon (és esetleg alapítótársaidon) kívül. Ebben az esetben fel kell mérned, hogy a számtalan teendő közül – alaptevékenységed, a projektek vezetése, kapcsolattartás a megrendelőkkel, partnerekkel, napi operatív ügyek rendezése, stb. – melyik az, amit szívesen bíznál egy megbízható emberre.  

Ez részben lélektani kérdés: ha a dolgos hétköznapokban inkább az innováció, a fejlesztés, a termelés érdekel, akkor értelemszerűen olyan munkatársat kell keresned aki abban jó, ami neked nyűg: támaszkodj rá a projektvezetésben, ügyfélkapcsolatokban, üzletszerzésben, míg nálad a stratégiai tervezés, termékfejlesztés és az alaptevékenységekhez kapcsolódó feladatok maradnak. Ha azonban a termékfejlesztést, a szakmai munkát már túl szűknek érzed, és jobban érdekel az üzletfejlesztés, az értékesítés és az ügyfélkapcsolat, akkor olyan munkatársat válassz, aki a core tevékenységben hasít, míg te a menedzsmentre és üzletfejlesztésre koncentrálhatsz. 

Ha az anyagi keret szűkös, akkor junior jelöltekre számíthatsz. Ha jól mentorálsz, könnyen kommunikálsz, akkor egy kisebb tapasztalattal rendelkező munkatárs is nagy segítség lesz számodra, ha azonban kevésbé tudod magadat elképzelni, ahogy fejleszted az új kollégát, jól gondold át, milyen jól körülírt és lehatárolt feladatokban segíthet neked. Arra is érdemes figyelned, hogy a junior munkatársak számára a tanulás nagyon fontos: ha nem érzi, hogy fejlődhet nálad, hamar új munkahelyet keres. 

Maradjon családban?

Egy olyan mikrovállalkozás, amely épp első alkalmazottját keresi, általában törékeny – a megbízhatóság tehát kiemelten fontos. Nehéz kitalálni és végigmenedzselni egy olyan kiválasztási folyamatot, amely során a jelöltek teljeskörűen tanúbizonyságot tehetnek tapasztalatukról és tudásukról, pedig erre lenne szükség a megalapozott kiválasztáshoz. 

Sok mikrovállalkozás vezetője ezért az egyszerűbb utat választja: a családban, ismeretségi körben néz először körbe, hátha talál olyasvalakit, aki a vállalkozásban hadra fogható lenne – logikusan azt feltételezve, hogy a családi, baráti kötelék a cég iránt is elkötelezettebbé teheti a belső körből érkező kollégát. Amikor ez valóban így történik, az igazán szerencsés, és hosszú távú munkakapcsolattá válhat. Ha nem, akkor viszont egy értékes személyes viszony láthatja kárát. Az biztos, hogy az ismeretségi körből érkező új kollégát is ugyanúgy be kell vonnod (itt van 10 dolog, ami segíthet a beilleszkedésben), rendszeresen beszélni vele céljaitokról, víziódról, hogy neki is hasonlóan fontos legyen, amit csináltok – hiába régi ismerős, vagy családtag, egyáltalán nem biztos, hogy munkáról és üzletről is ugyanúgy gondolkodik, mint te. 

A mi tanácsunk, hogy akár ismeretlen jelölttel ismerkedsz, akár ismerősön gondolkozol, a próbamunka fázisát ne akard megspórolni: így kaphatsz benyomást arról, hogy az adott jelölt hogyan viselkedik leendő munkakörülményei, feladatai között, és a leendő kiválasztottad is jobban el tudja képzelni, mivel jár majd, ha elfogadja az ajánlatodat. 

Az alkalmazott nem alvállalkozó!

A tervezgetés során még egy dologra fontos figyelmed. Sok operatív és szakmai terület, ami egy cég működéséhez szükséges, jól kiszervezhető: a rendszergazdáktól, a bérszámfejtésen át, egészen a termékfejlesztésig, service designig sokféle vállalkozás kínál üzleti szolgáltatásokat – igen, mikrovállalkozásoknak is. Gondold át tehát, hogy leendő munkatársad miben fog neked ezeknél többet nyújtani. 

Nehezen indokolható, ha olyan munkatársat veszel fel, aki a menedzsment- és üzletiviteli feladatokban sem segít, és a céged alaptevékenységében, vagy a kiemelt szakmai területeken sem teremt nagy értéket. Ha így bővíted a vállalkozásodat, lehet átmenetileg némi könnyebbséget érzel majd az adminisztráció területén, de a hosszabb távú stratégiai tervezés mellett a napi operatív teendők a te vállaidat nyomják továbbra is. Egyedül a te vállaidat – és szinte ugyanott érzed majd magadat, ahol a bővülés előtt. Olyan szerepet szánj tehát az első munkatársnak, ahol nagyot guríthat, valóban érezhetően lendítve vállalkozásodon.