Emotikonok: megéri képben elmondani

Július 17-e 2014 óta az emojik világnapja. (Mielőtt meglepődnél, hogy ilyen is van, nézz utána, számos, ennél furcsább dolgot is ünnepelnek ilyen módon.) Az aprócska szimbólumok megérdemlik, hogy foglalkozzunk velük, hiszen alapvetően változtatták meg a kommunikációinkat.

Sok tanulmány elemzi, hogy mennyire vizuális kultúrában élünk, milyen fontossá váltak a képek az írott szöveghez képest. Az emotikonok internetes kommunikációban való vitathatatlan fontosságát jelzi többek között az is, hogy a Facebook történetének eddigi legnagyobb változtatása volt, hogy 2016. februárjában kibővítette az emoji készletét és a lájk jel mellett már nevető, meglepődő, sírós, mérges arccal, vagy szívvel is kifejezhetik a felhasználók az érzéseiket. Úgy néz ki, egyre többször nincs szükség szavakra, egy jól megválasztott hangulatjel többet mond minden másnál.

De mi köze ennek a vállalkozáshoz?

Amellett, hogy a felhasználók imádják, a cégek számára is komoly lehetőséget jelentenek a kis ikonok. A Chevrolet például 2015-ben kiküldött egy sajtóközleményt, amit teljes egészében emojikkal írtak. Marketingnek jó volt, hiszen azóta is beszélünk róla, valójában azonban nehezen komolyan vehető.

Annál inkább az a McDonalds kampánya. A cég mini sztorikat osztott meg a követőivel kizárólag emotikonok segítségével. A sztori kicsit változott, de a lényeg mindig az volt, hogy ha rossz napod van, a gyorsétterem majd megváltoztatja.

A Diesel divatmárka 2016-ban népszerű ikonok fotós átértelmezésével hódított – imádjuk.

Kép:Diesel

A cégek egyre többször szeretnének saját emojikat is létrehozni, például ha úgy érzik, hogy az általuk közvetített fő üzenet nem jeleníthető meg a jelenlegi készlettel. Ez azonban nem olyan egyszerű. Minden új ikont a megjelenés előtt át kell futtatnia az Unicode Consorcium nevű non-profit szervezeten, akik gondoskodnak arról, hogy azok több nyelven, többféle betűkészlettel megjeleníthetők legyenek. Az általuk előírt, követendő elveket itt találod.

A Durex például néhány évvel ezelőtt kampányt indított és nyílt levelet írt az Unicode-nak, hogy hozzák létre a biztonságos szexet szimbolizáló kondom emojit. Véleményük szerint ugyanis a fiatalok ma is beszélnek erről az ikonok segítségével, csak éppen például a hotdog emojit használják. Egy évvel később pedig kutatást indítottak, hogy mi legyen a „nem hivatalos biztonságos szex emotikon” – a nyertes a nyitott esernyő esőcseppekkel, ami most is a készlet része. De többek között Hillary Clinton elnöki kampányához is készült egy 30 darabból álló sorozat.

Az emojiknak akár a marketingen túli üzleti felhasználása is lehet, például a vásárlási folyamat élményszerűbbé tételében játszhatnak fontos szerepet. 2015-ben a cannesi reklámkonferencia Titánium Nagydíját érte az a fejlesztés, amivel az amerikai Domino Pizza állt elő. Esetükben a felhasználóknak elég egy pizzaszeletet posztolnia a Twittere, hogy leadjon egy megrendelést. (Persze előzetes regisztráció és egy utólagos oké azért szükséges a biztonság kedvéért.)

Hogy emojizz?

De az emotikonokkal azoknak a cégeknek is foglalkozniuk kell, akik nem ilyen innovatív módon szeretnék a középpontba állítani azokat. Az Eminent SEO cikke szerint számos tanulmány igazolja, hogy az emotikonoknak szerepe lesz a hosszú távú marketing stratégiákban, akár tetszik, akár nem.

Ha pontos számokat szeretnél látni arról, hogy kik, mennyit, mire és milyen emotikonokat használtak az elmúlt két évben, tanulmányozd át a Brandwatch elemzését.

Szóval nem érdemes arra várni, hogy majd csak elmúlik az „őrület”. A Twitter friss kutatása szerint azok a hirdetések, amelyek tartalmaztak emotikont, 10 százalékkal több „engagementet” eredményeztek azokhoz képest, amelyek nélkülözték ezeket. Az Instagram esetében a különbség még nagyobb: az ikonok használata 47,7 százalékkal növelte egyes posztok eredményességét. Vagyis az emojik mérhető hatást hoznak a közösségi médiában. Nem kérdés, hogy használni kell őket, csak az, hogyan.

Bár gyakran látni olyan posztokat, ahol az emotikonok kitöltik a képernyőt, a szakértők szerint céges felhasználás esetén a cél alapvetően az, hogy minél kevesebbet használjunk belőlük. Egy-két jól megválasztott ikon határozottan növeli a kötődést, ennél több, viszont irreleváns ikon viszont inkább csak az mutatja, hogy az adott cég nem túl profin próbálja másolni a trendeket.

A szakértők szerint ebben az esetben nem érdemes túltervezni sem a dolgokat. Ha szabályokat hozunk arra nézve, hogy minden posztban kötelező ilyet használni, vagy előre rögzítjük, hogy a cégünk melyik ikonakat használja kizárólagosan, pont a dolog élő voltát veszítjük el. Már csak azért is kár kőbe vésni az erre vonatkozó céges szabályokat, mert az emojival vagy anélkül kérdést végső soron az adott poszt jellege dönti el. Egy-egy könnyedebb, vicces témához jól jöhet, egy komoly poszt, szakmai tartalom esetén viszont teljesen idegenül hat.

Az emojik üzleti felhasználásával kapcsolatos egyik legkomolyabb probléma az „emoji fragmentáció” (igen, ez a kifejezés tényleg létezik, nem mi találtuk ki). Ez pedig nem mást jelent, mint hogy egyes ikonok másképp jelennek meg a különböző platformokon. Vagyis inkább csak jelentek, hiszen úgy fest, hogy a nagyobb gyártók mostanra összehangolják annyira a dizájnt, hogy ha van is apró különbség, az nem változtat az ikon értelmezésén. Az egységes megjelenés a legtöbb esetben az Apple dizájnereit követi.

A világ első emoji történésze szerint (:D), aki a Business Insidernek nyilatkozott, az emoji jövője (is) a személyre szabhatóság lesz. Hogy mit jelent ez valójában? Jeremy Burge, az Emojipedia megalkotója szerint azt, hogy nem csak pizzaszeletet, de a pillanatnyi közlésnek megfelelő feltétekkel ellátott pizzaszeletet küldhetünk majd üzenetként. Ahogy már egy ideje kiválaszthatjuk a posztolni kívánt alak haj- és bőrszínét, ugyanúgy lesz majd többféle színű sütemény, vagy éppen macska a kínálatban. Az újdonságok között emellett az inkluzivitás is szerephez juthat. Az Apple épp jóváhagyás alatt lévő 13 emotikonja például a fogyatékkal élő emberek reprezentációját segítené.