A vásárlók gyengeségére, és gyengeségük miatti szégyenérzetére épít a legújabb üdítőital trend. Japán különösen erős versenyt diktáló üdítőpiacán rukkolt elő furcsasággal több gyártó – a mögötte lévő gondolkodásmódból érdemes lehet tanulni.
A sikeres termékfejlesztés (amihez egyébként itt adunk néhány tuti tippet) egyik fontos alapja, hogy létező fogyasztói igényre reagáljon. Ezek az igények azonban gyakran inkább csak áttételesen ismerhetők fel.
A japánok például szeretnek üdítőt inni, ennek is köszönhető, hogy a szigetország üdítőpiacán különösen nagy a verseny a cégek között. A kemény harcban évről évre igyekeznek meglepő újdonságokkal előrukkolni a gyártók. Van, aki sós-görögdinnyés különlegességgel, más korianderes itallal próbálkozik, de úgy tűnik a 2018-as nyár mindent letaroló ital innovációja nem más, mint a víznek kinéző üdítő – írja a Quartz.
Víz, víz, tiszta víz
A trend elindítója a Suntory nevű vállalat volt, amely tavaly dobott piacra egy teljesen víznek látszó tejes jeges teát, amelynek a gyártási folyamatáról egy videót is közzétettek. Ebből kiderült, hogy az ital – ami, még egyszer hangsúlyozzuk, teljesen átlátszó – úgy készül, hogy a tejből kivonják a laktózt és az ásványi anyagokat, vagyis a színtelen, de az ízben szerepet játszó összetevőket, majd ezek kerülnek az üdítőbe. A videó célja az volt, hogy bizonyítsák, nem egyszerűen aromákkal dúsított vizet árulnak. A cég már 2015-ben is kísérletezett valószerűtlen színű italokkal, idénre viszont nem kisebb név, mint a Coca Cola is csatlakozott az átlátszó italok trendjéhez.
Az elmúlt időszakban piacra került átlátszó alkoholmentes sör, víznek kinéző tejeskávé és víztiszta citromos kóla is. Annak ellenére, hogy néhány évtizeddel ezelőtt a Pepsi Crystal névre keresztelt hasonló terméke akkora bukta lett, hogy még a Museum of Failurbe is bekerült.
Ez persze nem jelenti azt, hogy több mint húsz évvel később ne lehetne óriási siker. (Vannak olyan termékek és szolgáltatások, amelyek tuti sikernek tűnnek, egészen addig, amíg be nem vezetik azokat a piacra, amikor is oltári nagyot buknak. Összeszedtünk néhány példát, ahol ember legyen a talpán, aki előre megmondta volna, hogy hogy teljesítenek majd.) Mégpedig talán éppen azért, mert megváltozott, hogy mit tekint követendő példának a társadalom – más részről az is, hogy mi az, ami ciki.
Egészség – legalább látszatra
Nem kérdés, hogy az egyik legfontosabb trend manapság az egészségtudatosság növelése – nem véletlen, hogy minden iparágban hatalmas fejlesztések próbálják több-kevesebb sikerrel megülni ezt a hullámot.
Az emberek egy (jelentős) része valóban változat az életmódján, étkezésén, többet sportol vagy éppen kevesebb cukros üdítőt fogyaszt. Mások viszont inkább csak szeretnék azt mutatni, hogy követik az áramlatot. Vagy legalábbis szeretnék elkerülni, hogy megjegyzéseket tegyenek rájuk, vagy (képzelt) becsmérlő pillantásokat kelljen elviselniük, amiért még mindig fogyasztanak bármi mást, mint (sok más szempontból megkérdőjelezhetően pozitív hatású) palackos vizet.
És hopp, már meg is van az igény, amit kielégíthetnek a leleményes gyártók: a szégyenérzet csökkentése. Igen, víznek látszó üdítővel vagy sörrel. A kristálytiszta termékek emellett egészségesebbnek tűnnek a fogyasztók számára, így a lelkiismeretüket is megnyugtatják velük, ráadásul egy kis titkot is kaphatnak: például konfrontáció nélkül sörözhetnek akár a munkahelyükön – hisz senki nem tudja, hogy ezt teszik. Mondjuk nekünk nem egészen világos, hogy ha a cél a „titkos” élvezet, akkor a kristálytiszta termékek csomagolásán miért szerepel nagy betűkkel a tea vagy kóla felirat.
Hogy második nekifutásra világsiker lesz-e a vízszínű kóla még kérdés, a fejlesztők logikája viszont mindenképp megérdemli, hogy emeljük rá a poharunkat.