3 dolog, amit egy vállalkozó Beyoncétól tanulhat

Beyoncé a popsztárok között a profik profija, így sok más mellett márkaépítésben is érdemes ellesni tőle néhány trükköt. Akkor is, ha nem a zeneiparban tervezel világhírt.

Az amerikai énekesnő idén történelemet írt azzal, hogy első fekete nőként volt főelőadó a Coachella fesztivál nagyszínpadán – ezt pedig szóvá is tette. Félmondatos megjegyzése és az azt követő fellépés olyannyira legendás lett, hogy külön Wikipédia oldala van.

Szóval tud valamit a márkaépítésről. Profizmusban, tudatosságban és ötletekben akkor is érdemes tanulni tőle, ha esetleg nem vagy a zenéje elkötelezett rajongója. Az Entrepreneur.com összeszedte a három legfontosabb tanácsot.

beyonce koncerten

Kép:Flickr/BigotesDeGato
CC

Nem kell mindig szem előtt lenni

Talán a legfontosabb dolog, amit az énekesnő mögött álló profi PR gépezet jól lát, hogy nem kell folyamatosan szem előtt lenni, nem kell mindenhol ott lenni és mindenre reagálni. Beyonce nem akkor jelenik meg, amikor hívják, hanem amikor ő akar. Ez pedig a kisvállalkozások esetében is beválhat. Nem kell minden hírre reagálni, minden rendezvényen ott lenni, kifacsarni magadat és elaprózni a brandépítésre rendelkezésre álló anyagi keretedet. Inkább akkor lépj a „közönség” elé, ha tényleg készen állsz rá, ha megvan a „nagy durranás” és pontosan tudsz kontrollálni minden lépést. Ez megint a sokszor hangoztatott a minőség fontosabb a mennyiségnél dolog.

Beyoncé jól megválogatja, hogy milyen eseményeken lép fel – korántsem mindenhol, ahol feltehetőleg lehetősége lenne rá. Ha viszont megír egy új slágert, az mini koncerten mutatja be. Vagyis a lényeg az időzítés és a tervezés: go big, or go home.

Kell egy csapat

Ez valószínűleg a legközhelyesebb tanács, amit minden vállalkozó minden ügyben megkap. De azért közhely, mert igaz. Ez esetben viszont nem csak arról van szó, hogy csapatban könnyebb igazán nagyot dobni, mert több szem többet lát, több kreatív elme jobb ötleteket ad – pedig ez is tény – hanem arról, hogy tényleg mindenki egy hajóban evezzen.

Beyoncé hatalmas meglepetést okozó megjelenései előtt soha semmi nem szivárgott még ki arról, hogy mire készül, pedig hatalmas stáb dolgozik mögötte és feltehetőleg néhány bulvárlap jól fizetne a titkos infókért. De mindenki elkötelezett az iránt, amin dolgozik, látja benne a saját fontos szerepét. Ez éppúgy fontos a te márkád építésénél is. Kár lenne, ha a nagy, kidolgozott, tökéletesen időzített terv egy lustálkodó grafikus vagy egy nem elég elkötelezett hostess miatt nem váltaná be a hozzá fűzött reményeket.

Ne fuss a trendek után

A trendek ismerete természetesen fontos a sikeres márkaépítéshez, de ha mindenre azonnal reagálni akarsz, az inkább kínos és őszintétlen lesz, nem vonzó. (Persze lehet nem csak direkt módon kapcsolódni, hanem például a trendet nem követő vásárlók szégyenérzetére apellálni…) Nem kell minden hónap legfrissebb őrületét beépíteni az aktuális kampányodba, mert ezzel csak elvész az egyediséged és a vásárlóid nem fogják látni, ki is vagy valójában. Meg kell találni az egyensúlyt, hogy képes légy hű maradni a saját értékeidhez, de reflektálni azokra az újdonságokra, amelyek kapcsolódnak a márkádhoz.

Beyoncé nem változtatott alapvető zenei stílusán hosszú évek alatt, még mindig benne van az, ami miatt a rajongói a Destiny’s Child tagjaként megszerették. Ugyanakkor előfordult már, hogy rappelt egy kicsit.