Kevesebb pénzből hatékonyabb elérés? Az A/B tesztelés nem új eszköz, de most, mikor a vállalkozásoknak alapvetően kell újragondolniuk működésüket, minden eddiginél nagyobb szerep juthat neki. De mit is jelent pontosan? Íme egy kis gyorstalpaló.
Egy kis pénzből gazdálkodó cég, mikor új termékkel vagy szolgáltatással, új célcsoportok megszólításával, netán új piacokra való belépéssel próbálkozik, nem tehet fel mindent egy lapra. Az A/B tesztelés költséghatékony eszköz arra, hogy kiküszöböljük a totális mellélövést, és a lehető leghatékonyabban használjuk fel a digitális jelenlétre fordítható költségvetésedet. (Hogy miért megint online? Mert ez a 2021-es év, talán minden korábbinál erősebb trendje.)
Kezdjük az elején: ha kétféle terméket kiteszel a pultra, és megnézed, melyik fogy jobban, gyakorlatilag már A/B tesztelést csinálsz. Hiszen amelyik áru kelendőbb volt, abból legközelebb már többet rendelsz, és kevesebbet abból, amit nem vittek annyira. Nagyjából ugyanígy működik ez az online kommunikációban is: kiteszel kétféle verziót, és megnézed, melyikre hogyan reagál a közönség, majd a jobban teljesítőt megtartod, a rosszabbra pedig nem költesz többet. Az online térben pedig rengeteg adat áll a rendelkezésedre ahhoz, hogy leszűrd, mi működik, és mi nem.
Mit lehet A/B tesztelni?
Ha szeretnéd tudni, hogy a választott célcsoportodat mivel motiválhatod a lehető legjobban arra, hogy lekattintsa a hirdetésedet, böngéssze a weboldaladat, vagy megvásárolja a termékedet, érdemes A/B tesztelni. Tesztelhetsz hírlevelet, social hirdetést, weboldalt, vagy akár teljes kampányokat is.
A tesztelés a gyakorlatban úgy zajlik, hogy a kiválasztott marketingeszközből elkészítesz kétféle verziót, az eszközhöz tartozó rendszert pedig úgy állítod be, hogy az a két variánst kétfelé dobja szét a felhasználók között. Ha például a weboldalad hatékonyságát vizsgálod, és csinálsz hozzá kétféle landing oldalt, a hirdetésedet lekattintók egyik felét az A verzióra, a másikat a B-re fogja érkeztetni a rendszer. Ezután pedig a rendelkezésedre állú statisztikából már könnyen kiolvashatod, melyik oldalon hogyan viselkedtek a látogatók.
Pár példa arra, milyen elemeket érdemes tesztelni:
- Social hirdetésnél kipróbálhatod, hogy egy szépen befotózott termékkép vagy inkább egy, a célcsoportod számára szimpatikus arc működik-e jobban.
- Vajon a hírleveledről akkor kattintanak át szívesebben az oldaladra, ha rövid, lényegre törő mondatokat használsz, vagy ha hosszabban és személyesebb stílusban szólsz az olvasóhoz?
- A landing oldalon egyből a látogató elé tolod a MEGRENDELEM gombot, vagy előbb bevezeted a szolgáltatásodba, és csak az oldal aljára teszed ki a rendelési lehetőséget?
Ezek talán nüansznyi különbségeknek tűnnek, de hidd el, hogy rengeteg múlik ezeken az „apróságokon”. Megcélzott vásárlóidat ugyanis millió inger éri az online térben, ezért nagyon könnyű elveszíteni a figyelmüket, érdeklődésüket. A/B teszteléssel azonban kiderítheted, hol morzsolódnak le, és új módokon próbálhatod megszólítani őket.
Hol a hiba?
Ahhoz, hogy lásd, hol érdemes A/B tesztelni, meg kell találnod, hol ereszt a rendszer, vagyis hol veszíted el a megcélzott közönségedet.
- Ha az elindított online hirdetések nem hozzák meg a kívánt látogatószámot az oldaladon vagy a social felületeiden, sejthetőleg a hirdetésed nem keltette fel eléggé a célcsoport érdeklődését. Próbálj ki új fősort, másik képet, új színeket, vizuális elemeket, és nézd meg melyikre kattintanak többen!
- Ha a látogatók már ott vannak az oldaladon, de nem lépnek tovább, nem kérnek ajánlatot, nem keresnek fel, talán az oldal dizájnja, elrendezése, vagy épp a szövegezése nem megfelelő. Próbálkozz rövidebb, lényegretörőbb szöveggel, használj láthatóbb gombokat, mutasd meg nagy és szép képeken az ajánlatodat! Ki fog derülni, melyik működik jobban.
- Ha már megfelelő számú az érdeklődő, mégis kevés a vásárlód, akkor jobban kell vezetned a figyelmüket. A begyűjtött statisztikák alapján tesztelhetsz célzottabb hirdetéseket vagy konkrétabb ajánlatokat tartalmazó, személyesebb hangvételű hírleveleket. Ki fog derülni, melyikkel tudod vásárlásra váltani az érdeklődést.
Egyszerre csak egyet
Fontos, hogy bármit is akarsz A/B tesztelni, a kiválasztott eszköznek egyszerre csak egyetlen elemét változtasd meg (pl. szövegezés, kép vagy dizájn), hogy a teszteléskor egyértelműen kijöjjön, melyik verzió miért működhetett jobban.
Minden tesztelés alapja, hogy van egy általad megcélzott közönség, akiknek a termékedet el szeretnéd adni. Enélkül csak vakon lövöldözöl. Persze nulladik lépésként A/B tesztelheted magát a célcsoportot is, hogy kiderítsd, kik harapnak majd jobban a termékedre vagy szolgáltatásodra. Ha pedig már megvannak a potenciális vásárlóid, próbálgathatod a marketingeszközöket.
Az A/B tesztelés nem újdonság, régóta komoly szakirodalma van. A COVID utáni időszámításban azonban minden eddiginél hasznosabb eszköz lehet a kisvállalkozások kezében, amit kár lenne nem kipróbálnod a megváltozott piaci viszonyok között, a sokak számára nehezebb időkben.