Önkéntes reklámhordozók egy életen át

Tetoválást viselni már régen nem megbotránkoztató, de lassan még csak nem is különleges dolog. Emberek tömegei viselnek magukon ábrákat, üzeneteket, amelyek elmondanak valamit róluk, arról, hogy mit gondolnak a világról. De mi köze ennek az üzlethez azok számára, akik nem tetováló szalont működtetnek? Nagyon is sok!

Az egy dolog, hogy megveszünk egy pólót, amin a kedvenc márkánk logója díszeleg. A hardcore rajongók viszont örökre a bőrükön viselik kedvencüket, vagyis önként és dalolva válnak a márka reklámhordozóivá.

Azok a márkák, amelyek képesek ezt elérni a The Cult Brand Company szakértői szerint  

  • mélyen gyökereznek a kortárs kultúrában, tehát többet adnak a fogyasztóknak, mint néhány terméket  
  • erős vizuális megjelenésük van (gondoljunk az Apple logóra vagy a Nike pipára)  
  • nem terméket, hanem életstílust kommunikálnak  
  • általában valamilyen ideális élményre utalnak, amire a fogyasztók vágynak (például a Harley Davidson sas motívuma az erőre és a szabadságra)  

A legkülönfélébb márkák érhetik el ezt, mint a BuzzFeed válogatása mutatja. Miért ne lehetne erre rájátszani?  

Néhány évvel ezelőtt a New York-i ingatlanbróker Rapid Realty munkáltatói márkaépítésre használta fel a tetoválást. A cég 15 százalékos béremelést kínált azoknak, akik magukra tetováltatták a cég logóját. A vállalkozás az AOL-en megjelent hír szerint 800 embernek ajánlotta fel a lehetőséget és közel negyvenen (egészen pontosan 36-an) éltek is vele. Ez annál is inkább meglepő, mert a jelet örökké magukon viselik majd, pedig manapság az állandóság nem épp a munkaerőpiac legfőbb jellemzője. Az embereknek általában több állása van tíz év alatt, mint korábban egy élet alatt. És mi lesz, ha néhány év múlva a konkurenciánál helyezkedne el a Rapid Realty egyik élő reklámtáblája?  

Kép:YouTube

A munkavállalók lojalitásának bizonyítását és a kiváló marketing ötletet ötvöző kezdeményezés ráadásul állítólag egy különösen lojális alkalmazottól származik, aki anélkül tetováltatta magára a cég logóját, hogy valaki kérte volna, vagy bármit kapott volna érte. A cég által indított kampány során ugyan valódi tetoválást kellett bevállalni, méret, vagy elhelyezésbeli elvárást viszont nem támasztott a cég, egy a CBS-nek nyilatkozó alkalmazott például a füle mögé „varratta” az ikont.  A cég vezetője a tetoválás mintegy 300 dolláros költségét is kifizette a vállalkozó kedvű alkalmazottaknak. Egy nyilatkozó alkalmazott szerint szinte „pénzkidobás” lett volna nem élni a lehetőséggel, hiszen így ugyanazért a munkáért nagyobb összeget vihet haza. Azt mondják, a tetoválást sok mindent elmond viselője személyiségéről. Vajon mit mond ezekről az emberekről, vagy még inkább a világ állásáról, ha a valamivel nagyobb fizetési csekk volt a motiváció?  

A munkavállalók lojalitásának bizonyítását és a kiváló marketing ötletet ötvöző kezdeményezés ráadásul állítólag egy különösen lojális alkalmazottól származik

A cég alapítója szerint azok, akik vállalkoztak a tetoválásra, elkötelezettségükért és csodálatra méltó munkájukért cserébe nem csak a magasabb fizetésnek örülhetnek, hanem a többi ügynök szemében is nőtt a megbecsültségük. A cég közösségi médiás marketingesei pedig természetesen büszkén hirdették az alkalmazottak „saját test” kampányát. Persze az ügynöki munkában ennek talán valamivel több értelme van, mint irodai munkakörök esetében, hiszen az élő reklámemberek naponta rengeteg ügyféllel találkoznak.  

Mások a vásárlóikból kívántak állandó szendvicsembert – vagyis szemmel láthatóan elkötelezett márkanagyköveteket létrehozni: 2014 augusztusában a Reebok bevezette a Reebok Forever kampányát. A nagy svéd megmérettetésre, a Tough Viking versenyre felkészülők közt hirdette meg a Reebok tetováló szalont, ahol a rajongók a márka logóját varrathatták a bőrükre némi támogatásért és egyéb díjakért. Az akció szlogenje azt hirdette: a fájdalom időleges, a Reebok örök. Aki vállalta a tetoválást, 5000 svéd korona értékű fitness felszerelést kapott, a fődíj pedig 40 000 korona, és egy teljes évi támogatás volt annak, aki a legnagyobb Reebok tetoválást varratta magára. 

Kép:Pinterest

De mi van akkor, ha a tetoválás marketing szabályozást sért? Mert erre is volt példa. Az olimpiai jelképek felhasználását például szigorú szabályok kötik, amelyek alól nem kivétel a sportolók testét díszítő tetoválás sem. Sok bajnok viszont viseli a büszkeséget jelentő ötkarikát a bőrére varrva.  

Josef Craig paraúszó korábban az Európa-bajnokság döntőjében nem állhatott rajthoz, mivel a szervezők szerint a mellkasán lévő, brit oroszlánt és olimpiai öt karikát ábrázoló tetoválással megsértette a reklámokra vonatkozó szabályt. A sportoló a következő versenynapokon már úgy indult, hogy leragasztotta tetoválásait. Az eset kapcsán a jogok felett rendelkező Nemzetközi Olimpiai Biztosság elnöke úgy nyilatkozott, hogy „mindig örül, ha a sportolókon látja az öt karikát”, ami „nagyszerű kifejeződése az olimpiai játékok és értékek elismertségének”. Vagyis tavaly Rióban nem kellett eltakarni például a teljes magyar pólóválogatotton díszelgő ötkarikás tetoválásokat.  

De a sportolók testét a cégek is használják reklámfelületként – azokét is, akik nem viselnek mezt a versenyek során. Nick Symmonds középtávfutó például az Olimpia előtt majd 22 ezer dollárt kapott a T-Mobiltól azért, hogy a vállán elhelyezett ideiglenes tetoválással lépjen pályára. Az ötlet amúgy nem a cégtől, hanem a versenyzőtől származik, akik az ebay-en hirdette meg a 9×9 inches (nagyjából 23×23 centis) felületet a testén.  

A lemosható tetoválások divatja talán soha nem állt magasabban, mint most. A lehetőségeknek tehát csak a kreativitás szabhat határt. Lehet, hogy hamarosan a bőrükön márkázott szendvicsemberekkel lesz tele a világ?