A sikeres vállalkozás korántsem csak az ötleten múlik, a megvalósítás legalább ilyen fontos. Ahhoz viszont, hogy sejtsd, mit fogsz eredményesen és kitartóan végig vinni, önismeretre is bőven szükség van. Saját képességeink felmérése segít, hogy nagyjából belőjük az irányt, amerre mennünk kell.
Sokan álmodoznak arról, hogy egyszer majd vállalkozóként a saját lábukra állnak – egyszer, majd. Pedig, ahogy Walt Disney híres mondása tartja, „elkezdeni valamit úgy kell, hogy abbahagyod a szövegelést, és elkezded csinálni”.
Persze ezt a döntést nem könnyű meghozni, de ha benned van a késztetés, érdemes. Meglepő lehet, de még a sikeres vállalatvezetők között is viszonylag sok olyan van, aki élete végéig sajnálja, hogy menedzserpályára ment, ahelyett, hogy saját vállalkozást alapított volna: a Harvard Business Review-ban 30 befutott cégvezetőt kérdeztek meg arról, mit csináltak volna másként a pályafutásuk során. A bánatlista harmadik helyén állt az, hogy nem építettek fel saját céget.
Önállósulni akarok
Legtöbbször a félelem az ismeretlentől és a kockázatoktól, valamint a saját képességeink felett érzett kételyek tartanak vissza minket, mert hát valljuk be: kilépni a munkahelyről, a havi fizetés biztonságából nem könnyű, és az sem, hogy próbára tegyük saját képességeinket, és kitegyük magunkat a felsülés lehetőségének.
Ha mégis mocorog benned a vágy, hogy saját vállalkozást indíts, még akkor is, ha alapvetően elégedett vagy az állásoddal, ha azt érzed, hogy valami elszalasztasz az életben azzal, hogy bejársz a munkahelyre mások szekerét tolni, érdemes komolyabban magadba nézned.
Itt összeszedtünk néhány tipikus vállalkozói jellemvonást. Ismerősek?
Ha úgy gondolod, hogy vállalkozásba fognál, először érdemes időt szánni arra, hogy tisztába kerülj a saját motivációiddal. Vizsgáld meg, miért érzed szükségét, hogy önálló bizniszt építs! Bizonyítani akarsz magadnak vagy másoknak? Gazdag akarsz lenni? Meg akarod változtatni a világot? Van egy ötleted, amiről nem tudod elhinni, hogy még senki nem váltotta valóra? Az előző kérdésekre nem mindig a pozitív válasz a jó, a tapasztalatok alapján nem mindegyikre lehet bomba biztos üzletet építeni. Nálad mi a prioritás?
Miben vagy jó?
A sikeres vállalkozók általában tisztában vannak azzal, hogy miben jók, miben tehetségesek, mik a legerősebb készségeik és hol vannak a hiányosságai. Egy vállalkozásban sokféle feladatot kell elvégezni, egy ember nem érthet ugyanolyan jól a pénzügyhöz, mint az értékesítéshez vagy a termékfejlesztéséhez.
Ha azt tervezed, hogy a saját bizniszedbe vágsz bele, tudnod kell, hogy mi az, amit biztosan nem akarsz kiengedni a kezedből, mi az, amit ha kell, meg tudsz oldani, és melyeknél kell hozzáértő szakembert segítségül hívnod. Már az is segít orientálódni e kérdésben, ha meg tudod fogalmazni, mi megy neked könnyen.
Mondunk néhány példát, hogy elindítsuk a gondolkodásod: precíz vagy, és ha belekezdesz egy feladatba, addig nem állsz fel, míg be nem fejezted? Vagy épp ellenkezőleg, leginkább addig érdekelnek a dolgok, amíg kialakul, hogy lehet megoldani őket, és ha a „fejlesztésnek” vége – akkor is, ha akár csak egy házibuli megtervezéséről van szó – a többit már szívesebben hagynád másokra? Jól tűröd a bizonytalanságot? Már a középsuliban is te szerveztél meg minden osztálykirándulást? Bárkit meggyőzöl bármiről? Vagy épp abban vagy jó, hogy kibékítsd azokat, akik egymásnak feszülnek? Esetleg akkor vagy a leginkább elemedben, ha mindent pontosan megtervezhetsz előre, és az utasításaid alapján mások mennek „terepre” – vagyis inkább megírod a bevásárlólistát, mint, hogy elmenj a piacra? A fenti tulajdonságok természetesen nem zárják ki egymást, de nem is kell mindegyikkel rendelkezni, és a lista korántsem teljes, de talán érthetővé teszi, mi minden lehet erősség, amire hozzád illő üzlet épülhet. Ne csak az iskolában elvárt képességekre gondolj, vagy arra a tudásra, amiről papírod van! Az emberek gyakran nem is veszik észre, hogy milyen kimagaslóak bizonyos dolgokban, mennyire könnyen megy az nekik másokhoz képest, mert annyira magától értetődőnek érzik.
Alapos önvizsgálattal, és a fentihez hasonló kérdések mentén haladva ki tudod silabizálni, milyen is a te készség-vagy tehetségtérképed, vagy legalábbis annak alapjai. Ne feledkezz el azokról a dolgokról sem, amiket ki nem állhatsz! Feltehetőleg ezek lesznek a gyengeségeid – ha más miatt nem, mert nem leszel motivált ezekben a tevékenységekben.
Hogy banális példát mondjunk, ha tíz percet bírsz egy helyben ülni, és legszívesebben még mindig kézzel jegyzetelsz, akkor se ajánljuk az IT-biszniszt, ha minden korábbinál több most a piaci lehetőség ezen a területen. Vagy, ha a saját szalagavatódra se mentél el, mert kiráz tőle a hideg, akkor sem érdemes rendezvényszervezőnek menned, ha egyébként kifejezetten jó szervező vagy (mondjuk most a COVID járvány miatt nem csak személyiségi okokból kihívásokkal teli ez a terület).
Ha olyan tevékenység köré szervezed a céged, ami flow-élményt ad neked – tehát kiteljesít, elégedettséget ad, és bele tudsz merülni, úgy, hogy közben elfelejtkezel a világról –, akkor jobb eséllyel indulsz a piaci siker felé. A vállalkozói létben számtalan buktatóra lelsz majd, s ha nem ilyesfajta szenvedéllyel és elhivatottsággal tolod az üzleted, duplán nehéz lesz talpon maradnod.
A tudásod és az ötlet
Ahhoz, hogy sikerrel építs fel valamire egy vállalkozást, nem árt, ha legalább egy kulcsfontosságú területhez tényleg értesz vele kapcsolatban, és nem csak elméletben. Persze vannak húszéves milliomosokról szóló történetek, de nem ők jelentik a tömeget. A sikeres vállalkozók legnagyobb része többéves szakmai tapasztalattal rendelkezik, és erre építve hozott létre valami újat, jobbat, fejlesztett valamilyen területen.
Persze nem csak így lehet, de azért valószínűleg nem véletlen, hogy a multivezetőből lett pék is kitanulta a mesterség alapjait – nem azért, mert maga akart sütni minden áldott nap, hanem hogy értse, mi az, amire üzletet épít.
A szakmai tudás tehát mindennek az alapja. Vagy magadnak kell megszerezned – lehetőleg még nem a saját károdon tanulva, alkalmazottként, vagy meg kell fizetned. De az alkalmazottként szerzett tapasztalat azért is rendkívül hasznos, mert egy cég működéséről és vezetéséről is rengeteget tanulhatsz – akár asszisztensként is. Ha elég elszánt vagy, és eléggé figyelsz.
Ha ezzel megvagy, még nem vagy készen
Ahhoz, hogy valaki képes legyen sikerre vinni egy vállalkozást, megfelelő érzelmi érettségre is szükség van. Késznek érzed magad arra, hogy felelősséget vállalj mindenért? Készen állsz arra, hogy másokat vezess? Akkor is, amikor nehéz helyzetek vannak? Akkor is, amikor majd rád akarnak támaszkodni? És akkor is, amikor neked nincs kire támaszkodnod?
Az érettség ez esetben nem feltétlenül kort jelent. Van, aki így születik, más pedig aggastyán korában sem akar vagy képes felelősséget vállalni másokért. Neked menne?