Hány évesen lehet sikeres startupot alapítani?

Ugyan a huszonéves Zuckerberg, Gates vagy Jobs arcával azonosítjuk a sikeres startup-alapító figuráját, nekik is jó pár évbe tellett, mire cégeik igazán nagyra nőttek és kiemelkedően nyereségessé váltak. A leggyorsabban növekedő amerikai startupok alapítóinak életkora szektortól függően 42-48 év köré tehető.

A média hangos a 30 alatt sikeres vállalkozást építő fiataloktól, és a kockázati befektetők – között is vannak, akik – a fiatal tehetségeket keresik. Mert él egy erős előítélet, amit a sztárbefektető Vinod Khosla így fogalmazott meg: „Az emberek 45 felett alapvetőn meghalnak, már ami az új ötleteket illeti.” A Y Combinator társalapítója, Paul Graham is azt mondta egyszer, hogy a befektetők elkezdenek kételkedni az új ötlettel beállító vállalkozóban, ha az illető már elmúlt 32…

A huszonéves sikervállalkozó azonban általában véve inkább valamiféle mítosz, legalábbis ezt a konklúziót vonták le egy vizsgálatban az MIT Sloan School of Management és a Northwestern University kutatói.

Átlagéletkor

Kutatásukban 2,7 millió olyan amerikai vállalkozó anonimizált adatait elemezték, akik 2007 és 2014 között alapítottak céget, és eljutottak addig, hogy legalább egy alkalmazottat felvegyenek. Eredményeik szerint a cégalapítás átlagéletkora 42 év. Oké, itt még nem startupokról van szó, de a kutatók különböző módszerekkel (kapott-e a cég kockázati tőke befektetést, valamilyen vállalkozói hub környékén van-e a székhelye, olyan iparágban működnek, amely ontja a startupokat) szűkítették a keresést. Az eredmény még mindig negyven plusz.

A legnagyobb növekedést elérő cégek alapítóinak átlagéletkora az alapításkor 45 év volt, ahogy azoké is, akiknek sikerült valamilyen szabadalmat bejegyeztetni. De a kockázati tőkét sikeresen bevonó vállalkozók is 43 évesek voltak átlagban a cégalapítás idején.

Miért gondoljuk akkor, hogy a startupperek alapvetően huszonéves fiatalok? A kutatók szerint az egyik ok az lehet, hogy az alapítók átlagos életkorában jelentős eltérések vannak annak függvényében, hogy milyen iparágban mozognak. A techológiai szektorban némiképp valóban fiatalabbak a sikeres alapítók – a kábel nélküli telekommunikációban 39 év volt az átlagéletkor, és a közösségi médiához kapcsolódó területeken is a fiatalabbak domináltak. Ugyanakkor az olajiparban vagy a biotecnológiában – amely területeken szintén számos sikeres startup bújt ki a földből az elmúlt években, az átlagéletkor már jóval magasabb, 47 év lett. Ha a legjobban teljesítő -az árbevételét és munkatársai számát leggyorsabban növelő- top 0,1 százalékot nézzük, e cégeknél 45 évet kaptak átlagnak. És ekkor még csak az alapítás idejéről beszélünk, mire ezek a cégek megnőnek, már 50 felé járnak az alapítók.) Akkor sem ment lejjebb az átlag, ha kizárólag az eladási mutatók növekedésének gyorsaságát vagy a sikeres exitek és tőzsdére menetelek előfordulását nézték.

idősebb férfi figyel

Kép:Pexels

Nagyobb esély a sikerre

A kor persze nem egyenlő a bölcsességgel, de a nagyobb tapasztalat nagyobb tudásanyagot és kompetenciát jelent(het). És a hangsúly ezen, a tapasztalaton van. A tanulmány szerint 125 százalékkal sikeresebbek lettek azok a vállalkozók, akik rendelkeztek munkatapasztalattal azon a területen, amelyen vállalkozást indítottak később. Azoknál, akik legalább háromévnyi tapasztalatot szereztek abban az ágazatban, melyben vállalkozást indítottak, 85 százalékkal nagyobb esélye van a sikerre, mint azoknál, akik újoncként vállalkoznak abban a szektorban.

Ha kizárólag az életkort nézzük: egy 50 éves vállalkozónak 2,2-szer nagyobb az esélye, hogy sikerre vigye a startupját, mint egy 30 évesnek, és 2,8-szor nagyobb, mint egy huszonöt éves alapítónak.

„Greypower”

Miért lehet sikeresebb egy negyvenes éveiben járó vállalkozó, mint egy mindenre elszánt ifjú titán? Rengeteg oka van, de a legfontosabb az ötlet és a megvalósítás közötti különbség. A jó ötlet persze nagyon fontos, de a siker valójában nem ezen, hanem a megvalósításon múlik. A világmegváltó ötlet is kevés, ha nem tudod, hogy hogyan kell valójában, lépésről lépésre céget építeni belőle. Az utóbbihoz viszont nagyon-nagyon sokat segít a tapasztalat.

Kellő élet- és munkatapasztalat birtokában már nem ijed meg túlságosan a rázósabb periódusoktól, hiszen jó párszor átélte már, hogy egyszer hopp, máskor kopp. A gazdasági élet ciklikus (általában 8-12 évenként jön egy makroszintű, globális mélyrepülés), s a negyvenes vállalkozó átvészelt már legalább két nagy tőzsdei mélyrepülést, recessziót, gazdasági válságot, de részese volt a kilábalásnak is. Kiterjedt kapcsolati hálóval rendelkezik és képes már felívelt, sikerre vitt cégekbe bevinni a startupot, ott prezentációt, tárgyalást összehozni (hiszen volt kollégái vagy egyetemi évfolyamtársai dolgoznak ott). Egy máshol már tapasztalatot szerzett embernek nagyobb a reputációja is, és jó eséllyel jobban ismeri a különféle típusú ügyfelek igényeit, elvárásait, rájuk tud szabni ajánlatot, prezentációt, pitch-érveléseket, egyszerűen azért, mert volt már alkalma gyakorolni ezt.

A fiatal vállalkozók sokszor naivak és hajlamosak a túlzott optimizmusra. Alábecsülik a piaci veszélyeket, részben azért, mert egyszerűen nem ismerik a buktatókat. Ezért gyakran nagy növekedést megcélzó és magas kockázatú startégiát követnek. Az ilyen cég ahhoz az autóhoz hasonlítható, amin nincs fék. Persze fontos kockázatot vállalni egy startup építéséhez, de a siker érdekében az a jó, ha azt is tudja a vezető, mikor kell esetleg megnyomni a féket.

És persze fontos maga a vezetési tapasztalat is. Egy tapasztalt vezető jobban dönthet, a cég mely elemeire kell a legnagyobb hangsúlyt fektetni az értékesítés támogatásához, így támogatva a növekedést. Emellett rá tudja kényszeríteni a nagyvállalatokra jellemző pontosságot a startupra, akár a számvitelben, akár az IT-infrastruktúra kialakításában vagy a fogyasztókkal való kapcsolattartásban – ez pedig a Budapest LAB saját kutatásai szerint is az egyik legtöbb gondot okozó hiány az induló vállalkozások esetében. Sőt, a tapasztalat abban is segíthet, hogy jobban tudjon elsimítani csapaton belüli személyes konfliktusokat.

Mi is sokat írtunk már arról, hogy mennyire fontos egy induló vállalkozás számára egy mentor támogatása. A legtöbb sikeres vállalkozó ki is emeli visszaemlékezéseiben, hogy milyen sokat jelentett a tapasztalt szakember segítsége az építkezés során. De a cégen belül, operatív szinten is sokat segíthet a tapasztaltabb -vagyis idősebb- döntéshozó.

Hiába részesítik előnyben a kockázati tőkésekben az ifjú vállalkozósztár-jelölteket, az is megfigyelhető, hogy egyúttal díjazzák, ha a startupok többgenerációs menedzsmenttel működnek. Ha nincs ilyen tagja a teamnek, akkor a befektető rendszerint maga delegál valakit a napi szintű döntéshozatalba. Hogy miért preferálják mégis a fiatalokat a befektetők? Nos, a tanulmány szerzői azt sem tartják kizárhatónak, hogy azért, mert nekik általában nincsenek megtakarításaik, így kedvezőbb feltételekkel adnak részesedést a vállalkozásukban, mint a középkorúak, akik saját pénzüket is be tudják fektetni az újonnan induló cégbe, illetve kapcsolataik révén nagyobb eséllyel tudnak másokat is behozni társfinanszírozónak.

„Ha semmi mást nem tudsz, csak két azonos cégötlet van előtted, az egyik egy fiatal, a másik egy középkorú vállalkozótól, jobban jársz, ha az utóbbit választod”, összegezte a tanulságokat Pierre Azulay, a MIT Sloan School of Management professzora, a kutatás egyik kiötlője.

A nagyok sem korán lettek nagyok

Steve Jobs 21 volt, amikor Steve Wozniakkal létrehozta az Apple-t, Bill Gates 19 évesen indította Paul Allennel a Microsoftot, s Mark 
Zuckerberg is 19 évesen alapította a Facebookot. Azonban Jobs már 52 éves volt, amikor legnyereségesebb termékét, az iPhone-t piacra dobta. 
Jeff Bezos negyvenes évei közepén járt, amikor az Amazon túllépett a könyvértékesítésen, és az e-kereskedelem mindent árusító zászlóshajójává 
vált.