Kezdeti pénzzavar? Így kerülheted el

Induló vállalkozások esetében akár egy kisebb cash-flow gond is a bukást jelentheti. Ahhoz, hogy a legnagyobb bajt elkerüld, leginkább egy kis odafigyelésre van szükség.

Kép:Pexels

Készülj fel a legrosszabbra!

Optimális esetben mindig van pénzed kifizetni mindent, amit éppen kell – az adókat, a béreket, és persze saját magadat is. Vagyis a bevételek fedezik a kiadásokat. Sok esetben viszont úgy is fel tud borulni a cash-flow egyensúly, hogy éppen tele vagy megrendeléssel. De mondjuk nincs miből megelőlegezni a gyártást, vagy éppen kiszállítottál már mindent, de a vevő még nem fizetett. Nem szép dolog, de van ilyen. Ahelyett, hogy keseregsz vagy dühöngsz rajta, próbálj inkább úgy tervezni, hogy felkészülsz a legrosszabbra. Hogy ez mit jelent praktikusan? Ne egyetlen, még csak várható bejövő tételtől függjön, hogy be tudod-e fizetni az áfát. Ami életbevágóan fontos, arra mindig kell, hogy legyen pénz a kasszában. Akkor is, ha éppen mindenki tartozik neked. Persze azért az sem árt, ha igyekszel minél inkább bebiztosítani magad a késve fizetéssel szemben, ami a magyar gazdaság egyik, a kisvállalkozásokat komolyan súlytó problémája.

Nem éri meg a mának élni

A kisvállalkozók nagy része – ahogy sokan a magánéletben is – inkább ódzkodik attól, hogy szembenézzen valós pénzügyi helyzetével. Nincsenek tervei, csak átvészeli, ami éppen szembe jön. Na, ez pont a túléléshez lehet elég, de ahhoz is csak némi szerencsével. Ha tervezel, pontosan látod a költségeket és a tervezett bevételeket is – vagyis, ha az egyik oldalon változás történik, sokkal könnyebben tudod kitalálni, mit kell tenni ahhoz, hogy visszanyerd az egyensúlyt. Nem csak a bevételeket, a költségeket is pontosan számon kell tartani – általában ez az, amivel hajlamosabbak vagyunk nagyvonalúbban bánni.

Légy őszinte magadhoz!

A cash-flow problémáidért sem okolhatsz teljes egészében másokat. Még akkor sem, ha persze nem becsüljük le a külső körülmények fontosságát. Persze, vannak késve fizető ügyfelek, de ha komoly pénzzavarba kerülsz, annak általában mélyebb oka van. Lehet, hogy nem jól áraztad a terméket, lehet, hogy az értékesítési csatornán vagy a kommunikáción kéne változtatni, vagy éppen a terméken, szolgáltatáson kéne még dolgozni egy kicsit. Sokkal jobb szembe nézni ezekkel a gondokkal és változtatni rajtuk, mielőtt késő lesz.

Kép:Pexels

Nem csak a bevétel számít

Tartsd a szemedet a költségeken! Ha csak a bevétel növelésére koncentrálsz, az rossz döntésekhez is vezethet. Habár akciókkal sok új ügyfelet szerezhetsz, nem biztos, hogy készen állsz az ezzel felbillenő egyensúly visszaállítására. Akkor is jobb megőrizni a nyugalmat, ha beindul az üzlet és hirtelen megnő a bevétel. Nem érdemes azonnal felrúgni a korábbi terveket és nagyobb beruházásokat eszközölni, inkább örülj neki, hogy van némi tartalékod a nehezebb időkre. Legalább annyi, ami a következő szűk hónapban elegendő az összes fix költség és adó befizetésére.

Értékesíts előre!

Bizonyos üzleti modellek és pénzforrások esetén arra is lehetőség van, hogy még azelőtt eladj, hogy valójában elkészülne a termék – a közösségi finanszírozás például jól bevált módja ennek. Ez a gyakorlat egyértelműen jó hatással van a cash-flow-ra, hiszen így nem kell tartani a késve, vagy nem fizető ügyfelektől, könnyebben felmérheted a piaci igényeket és szükség esetén még módosítani is tudsz a terméken. Azelőtt, hogy komoly költségeket halmoztál volna fel.

Persze azt is látni kell, mikor kell nagyobbra váltani. Az „on demand” gyártás drágább, így akár ez is lehet a sikertelenség oka – ahogy a később, más stratégiával sikeressé vált Paq Chair esetében történt.

Dolgozz azért, hogy megkapd a pénzed!

Egy üzlet nem akkor zárul le, amikor kiállítod a számlát, hanem amikor annak ellenértéke beérkezik a számládra. Bár a nagyobb partnerekkel szemben viszonylag kiszolgáltatott egy kisvállalkozó a fizetési határidők tekintetében, igyekezz képviselni az érdekeidet! És végképp ne menj bele abba, hogy valaki csak akkor fizessen neked, amikor az adott partner valaki mástól pénzt kap.

Nem árt keménynek lenni, de más lehetőségek is vannak. Adhatsz például aprócska kedvezményt azoknak a partnereknek, akik a számla határidejénél előbb fizetnek. Bármennyire is túl egyszerűnek tűnik, a Telegraph üzleti rovata szerint működik, ráadásul lojálisabbá teszi az ügyfeleket – és mint tudod, a legbiztosabb ügyfél a visszatérő ügyfél. A jófejkedéssel párhuzamosan viszont nyugodtan foglalj bele késedelmi kamatot is a szerződésbe a nem fizető ügyfelek számára.

No igen, és ha már minden erőnkkel azon vagy, hogy minél előbb fizessenek a te cégednek, tegyél te is hasonlóan másokkal szemben! Biztosan nem alapozza meg a hosszú távú jó üzleti kapcsolatot, ha minden alkalommal a fizetési felszólításig vársz a tartozásaid kifizetésével.