4 tanács a hatékonysághoz Steve Jobstól

Az Apple egykori legendás vezére nem volt éppen átlagos fickó. Akik ismerték, azt sem állítják róla, hogy különösképpen kellemes ember lett volna. Valószínűleg nem ő a mérce ha a cél, hogy minél többen kedveljenek minket, de nem kérdés, hogy számos területen van mit tanulni tőle.  
steve jobs előad

Steve Jobs
Kép:Flickr

Koncentráljunk arra, ami tényleg fontos!

Szabaduljunk meg a felesleges ballaszttól, hogy arra koncentrálhassunk, ami tényleg számít. Ez jól hangzik, de megvalósítani nem olyan könnyű. Pedig jó tanács, amit érdemes az élet több területén is megfogadni. A legtöbb cég például számos terméket kínál egyszerre, és igyekszik minél több vasat tartani a tűzben. Alapvető jó tanács, amit mindenki százszor hallott, hogy az a biztos, ha több lábon állunk. Ez ugyanakkor azt jelenti, hogy megosztjuk a figyelmünket. Jobs szerint viszont el kell dönteni, hogy mi az, ami megéri és minden mást a kukába dobni. Amikor 1997-ben visszatért az Apple élére az első dolga a termékskála megkopasztása volt. De ezt tanácsolta a Nike vezetőjének is 

Ugyanez a logika minden más területen is alkalmazható. Ha túl sok feladatot kéne elvégeznünk egyszerre, egyszerűen tanuljunk meg többször nemet mondani. Figyeljünk arra, ami tényleg számít. Hosszabb távon mindenki be fogja látni, hogy jobban jár, ha a fontos dolgokban nem teljesítünk rosszabbul azért, hogy még valami apróságot elintézhessünk.  

Osszuk meg a feladatokat!

Jobs már évekkel azelőtt azt mondta, hogy a multitasking nem hatékony, mielőtt ezt tudományos kutatások igazolták volna. Ahhoz, hogy egyszerre csak egy dologra kelljen figyelni, muszáj, hogy képesek legyünk delegálni bizonyos feladatokat. Jobsnak egy pontosan kidolgozott rendszere volt, ami biztosította, hogy mindenki tudja mi a feladata és azt el is végezze. Minden feladathoz ki volt jelölve a konkrét személy, aki felelős érte – tehát aki számára az adott feladat a „tényleg fontos”. Természetesen szükség van a megfelelő jogosultságokra is, hogy a megbízottak valóban önálló munkát végezhessenek.  

Ez a tanács is éppúgy alkalmazható otthon, mint a munkahelyen vagy épp a sportpályán, vagy akár egy egyszerű bevásárlásnál. Valaki felelős a tejért, a másik a gyümölcsért és így tovább.

Szabaduljunk meg a felesleges ballaszttól, hogy arra koncentrálhassunk, ami tényleg számít.

Szerezzünk újabb és újabb tapasztalatokat!

Az, hogy a fontos feladatokra összpontosítunk, nem jelenti azt, hogy elzárjuk magunkat a külvilágtól. Meglepően könnyű beletemetkezni a világ egy szegletébe és semmi mással nem foglalkozni, mint amit minden nap csinálunk. Jobs szerint viszont fontos, hogy néha felemeljük a fejünket és körülnézzünk.  

Jobs saját története szerint a Stanfordon felvett egy kalligráfia kurzust is – nem mintha bármi gyakorlati hasznot remél volna tőle. Amikor viszont tíz évvel később a Mac betűtípusát tervezték, nagyon is a hasznára vált a tudás. Minél több dolgot tapasztalunk meg, annál jobb. A kreativitás ugyanis valójában az a képesség, hogy valaki kapcsolatot tud teremteni korábban egymástól függetlennek tűnő dolgok között – ehhez viszont meg kell ismerni őket. Minél több időt töltünk változatos dolgokkal, annál jobbak leszünk a főtevékenységünkben. 

Mérjünk és változtassunk – magunkon is!

A cégvezetőknek nem kell magyarázni, hogy mennyire fontos pontosan tisztában lenni azzal, hogy valami mennyire eredményes. Mérjük minden egyes kampány, beruházás és üzlet eredményességét, és ami nem teljesít megfelelően, ott változtatunk. Jobs szerint épp ezt kell tenni saját magunkkal is, és állítása szerint ez a megközelítés az, ami segített neki döntéseket hozni.  Az ő – kissé talán morbid, de nagyon plasztikus – megfogalmazása szerint, „élj úgy minden nap, mintha az lenne az utolsó – egyszer igazad lesz”.  

Persze ez nem azt jelenti, hogy mondjunk fel, vagy ne mosogassuk el a szennyes edényt. Sokkal inkább az arányokról van szó. A lényeg, hogy „átlagosan” többségben legyenek azok a napok és időszakok, amikor azt tesszük, amit visszamenőleg is eredményesnek tartunk.