Mit kezdjen a „vásárlás ünnepével” egy olyan vállalkozó – vagy vásárló –, akinek fontos a fenntarthatóság és a felelős döntések?
A Fekete Péntek a karácsonyi vásárlási szezon kezdete, az őrült akciók napja. A kifejezés 1966-ban keletkezett, 2009-re használata általánossá vált az Egyesült Államokban, néhány éve pedig visszavonhatatlanul a hazai kereskedelemnek is része lett.
A Black Friday dátumát az amerikai Hálaadás ünnepéhez viszonyítják. Mivel mozgó ünnepről van szó (minden év novemberének negyedik csütörtöke), ezért a Fekete Pénteknek sincs konkrét dátuma. Az akciókat jellemzően a Hálaadást követő pénteken tartják, ami minden évben november 23-a és november 29-e közé esik. Persze a dátum nincs kőbe vésve, és a kereskedők ettől általában el is térnek. Akadnak olyanok, akik egész héten, illetve egész hétvégén tartják a “vásárlás ünnepét”, de egyre jellemzőbb az is, hogy sok üzlet egész novemberben állandó akciókkal jelentkezik.
A Reacty Digital és a Shoptet által készített reprezentatív felmérés alapján a magyaroknak majdnem a fele tervez vásárolni valamit a fekete naphoz kötődő akciók ideje alatt.
Az őrült akciózás – ami egyébként a kisebb kereskedők számára gyors öngól is lehet – fenntarthatósági szempontból is komoly kérdéseket vet fel. Ezért nem véletlen, hogy a vásárlási láz napján tartják minden évben a hivatalos, nemzetközi Ne Vásárolj semmit! napot is. Ez jelképes tiltakozás a nyugati túlfogyasztás, a jólét, a vagyon egyenlőtlen elosztása, és a reklámnak a mindennapi életünkre gyakorolt hatása ellen. A megvásárolt dolgok sokszor ugyanis vagy otthon halmozódnak, vagy nagyon hamar a kukában kötnek ki. Vagyis amellett, hogy felesleges terhet rónak a Földre a gyártásukhoz szükséges nyersanyag és energiaigény következtében, gyarapítják a felesleges hulladék mennyiségét is.
Ahogy egyre több vállalat is felismeri és felvállalja a felelősségét a túlfogyasztás kérdésével kapcsolatban, egyre több a példa arra is, hogy cégek vagy nyilvános kommunikációval utasítják el a Black Friday akciózást, vagy inspiráló módon öko- és társadalomtudatos kampányokkal kapcsolódnak hozzá.
Talán elsőként az egyébként B-corp-ként működő Patagonia túramárka döntött így. Híressé vált, 2011-es kampányukban egész oldalas hirdetésben buzdították a vásárókat, hogy ne vegyék meg a képen látható kabátot – helyette javíttassák meg a meglévőt.
Lassíts!
A kreatív fekete péntekezők egy része az akciókat tudatosan kiterjeszti egy napról hosszabb időtávra. Így csökken a „láz” érzés, és több ideje van a fogyasztónak átgondolt és tudatos döntést hozni – ez pedig jelentősen csökkentheti a felhasználás nélkül hulladékká váló termékek mennyiségét. Az egyébként is a „slow life” szépségét hirdető brandekhez ez sokkal közelebb áll, főleg, ha egyedi eseményekkel egészítik ki az akciót, így az élmények szerzéséhez és a közösségépítéshez is hozzájráulva.
Vásárlás mint befektetés
Vannak márkák, amelyek – természetesen, ha illik a termékükhöz – a Black Friday kapcsán arra hívják fel a figyelmet, hogy a minőség árát bizony meg kell fizetni – különben más fizeti meg, akaratán kívül. Az akciók hirdetése helyett tehát arra fókuszálnak, hogy megmutassák a vásárlóknak, miért is kerül az adott termék annyiba, amennyibe – mennyi munka, milyen alapanyagok vannak mögötte – és hangsúlyozzák, a tartós darabok megvásárlásával és hosszú-hosszú ideig tartó használatával a Föld számára is pozitív befektetést tehetsz.
Adjunk másnak
Vannak olyan cégek, amelyek a Black Friday alkalmából fenntartható vállalkozások számára teremtenek lehetőséget, hogy eljussanak a vásárlóikhoz. Nagy márkák például a helyi kiskereskedők termékeire, szolgáltatásaira hívják fel a figyelmet, vagy éppen teret teremtenek nekik a boltjaikban.
Mások pedig bezsebelik a Fekete pénteki bevételt, de azt teljes egészében jótékonysági célra ajánlják fel. (Figyelem, nem minden 100 forintból 1-et, hanem mind a százat.)
Az is előfordul, hogy valaki éppenséggel megemeli az árakat a Black Friday alkalmából. A „tradíció megtörését” hirdető vállalat egy dollárral adott drágábban minden terméket, ez azonban nem a vége volt: minden dollárhoz hozzátett egyet a cég is, a befolyt összeget pedig egy, a Föld megmentéséért dolgozó szervezetnek ajánlotta fel.
A kreatív megoldások szívmelengetőek, főként, ha nem csak egyetlen naphoz kapcsolódnak az évben. Hosszú távon mindenkinek – beleértve magunkat és a Földet is – jobb lesz, ha egész évre minden értelemben fenntartható üzleti modellekre állunk át.