A múlt héten érkezett a nagy bejelentés, hogy a Codecool programozó iskola újabb, ezúttal 3,5 millió euró, vagyis több mint egymilliárd forint kockázati tőke bevonásáról írt alá megállapodást. A korábbi befektetők (a Portfolion 2017 tavaszán 2 millió eurót már befektetett a cégbe) mellett egy újabb, a Lead Ventures Alapkezelő Zrt. döntött úgy, hogy támogatja a cég további növekedési terveit és nemzetközi terjeszkedését.
A Codecool egy bármilyen szakemberből informatikusokat képző magáncég. A hozzájuk jelentkezők 12+6 hónapos képzés után készen állnak arra, hogy munkát vállaljanak – a cégek pedig kapkodnak utánuk. A cég jelenleg két országban, négy campuson nagyjából 500 embert oktat. De ennél nagyobbat akarnak ugrani, amihez viszont pénz kell.
De mi kell ahhoz, hogy egy céget érdemesnek tartson a tőke erre a hazai piacon jelentősnek számító befektetésre? A bejelentéshez kapcsolódó beszélgetésen a befektetők, a PorftoLion és a Lead Ventures szakértői erről is beszéltek. A konkrét cég példája pedig sokat segíthet annak átgondolásában, mit mérlegelnek (többek között) azok, akiktől a pénz jöhet.
Trendi iparág
A Codecool által közölt adatok szerint az oktatási technológiák piaca (education technology investments, vagyis EdTech) az egyik legélénkebb befektetési terület a világon, Európában is 700 millió dollár kockázati tőke áramlott 2018-ban ebbe a szegmensbe. Magyar viszonylatban a mostani befektetés kiemelkedőnek számít.
Hiányterületre céloz
Szinte már közhely, hogy milyen jelentős az informatikus szakemberhiány Magyarországon – de nem csak itt, hanem világszerte. Ráadásul az ilyen szakemberek iránti igény rohamosan növekedni fog. Uniós szinten úgy becsülik, hogy 2020-ra 700.000 főre nőhet az informatikai képzettséget igénylő betöltetlen álláshelyek száma.
Ezzel a kereslettel a hagyományos oktatási struktúrák nem képesek megbirkózni – vélik a cég alapítói és a befektetők – ezért óriási igény van az új megközelítésben oktató intézményekre ezen a területen.
Jól átgondolt, újszerű üzleti modell
Az új igények kielégítésére újszerű oktatási intézményt hoztak létre. Egyszerre fizikai iskola, ahova valóban bejárnak a hallgatók, ugyanakkor sokkal rugalmasabb, mint a hagyományos iskolák. Utóbbiak nem tudják (de nem is akarják) percről percre követni a változó oktatási igényeket, inkább átfogó, megalapozó tudást nyújtanak. A „gyorstalpaló” programozó iskolák ezzel szemben kifejezetten a vállalati szférában szükséges, azonnal használható tudás és készségek átadására koncentrálnak. Fontos, hogy valóban készségfejlesztésről is szó van, hiszen a vállalatoknak nem „kockák”, hanem csapatban dolgozni képes kollégák kellenek. Tehát a képzés része az olyan soft skillek fejlesztése is, mint a csapatmunka vagy a kommunikáció. Az alapítók hangsúlyozzák, nem az egyetemi képzés piacából próbálnak lecsippenteni, hanem új területet nyitnak.
Újszerű az is, hogy a cég „állásgaranciával” kínálja a programozói képzést, vagyis a hallgatók is biztosra mehetnek, ha a karrierváltás mellett döntenek (99%-os a sikerráta).
Jól egyezteti az igényeket a felvevőpiaccal
Az üzleti modell része, hogy az oktató szervezetek már a képzés közben felveszik a kapcsolatot az érdeklődő partnercégekkel, és így nem csak az új munkaerőt biztosítják a cégnek, hanem azok igényeik szerint alakíthatják a képzés aktuális tananyagát is.
Pontosan tudják, hogy a legnagyobb vállalatok mint elsődleges célpiac milyen igényeket fogalmaznak meg a Codecool „árujával”, vagyis a programozó szakemberekkel szemben, de reagálnak arra is, hogy egyre inkább megjelennek a kkv-k is a programozók felvevőpiacaként. Ahogy Vinnai Balázs, a Codecool társalapítója fogalmazott, ha megvan az igény, rugalmasan, gyorsan reagálniuk kell rá.
Növekedésre épített, innovatív rendszer
Már az első körös befektetésnél látszott, mondta Nieder Jenő a PortfoLion vezérigazgató-helyettese, hogy az alapítók növekedésben gondolkodnak. A rendszert, az üzleti modellt alapvetően skálázásra tervezték. Soha nem egyetlen iskolát akartak indítani, az ötlet minden részletét úgy dolgozták ki, hogy alkalmas legyen a gyors növekedésre.
Bizonyított alapítók
Szintén sokat hangoztatott mondat – amit valószínűleg még mindig nem vesznek elég komolyan az induló cégek –, hogy a befektetők nagy részben a csapat alapján döntik el, hogy kockáztatják-e a pénzüket.
A legbiztosabb pedig nyilván az, ha – mint a Codecool esetében – olyan emberek állnak a cég mögött, akik korábbi sikeres startupokon már bizonyították rátermettségüket. Vinnai Balázs az IND Group alapítójaként írta be a nevét a hazai startup világba. De nem személyes, vagy magyar sajátosság, hogy egy-egy sikeres exit után a startupperek angyal befektetőként és társként segítenek más cégeket. Ezt a későbbi befektetők is szeretik, hiszen nagyobb biztonságot jelent számukra egy ilyen társalapító. Vinnai szerint mostanában kezd Magyarországon „kitermelődni” egy olyan generáció, akik már túl vannak az első sikeres exiten és keresik a további lehetőségeket. Ugyanakkor hangsúlyozta, egy siker még nem bizonyít semmit, hiszen „egy lottóötös bárkinek bejöhet”. Véleménye szerint a harmadik, negyedik, vagyis reprodukálható siker validálhatja a vállalkozói képességeket.