A lényeg, hogy felismerjük, hatással vagyunk

A design társadalomformáló erejének kiemelt szerepe van abban, hogy a gazdasági világ elmozdulhasson a felelős termelés és fogyasztás felé. Erről és ennek mikéntjéről beszélgettek szakértők a Design Világnapján rendezett kerekasztal-beszélgetésen.

Az ENSZ fenntartható fejlődési céljai között is szereplő felelős termelés és fogyasztás elterjedésében fontos szerepe van a designnak.

A fenntarthatóság üzleti értelemben környezet- és társadalomtudatos működést jelent úgy, hogy az üzleti folyamatokat, HR-rendszert, technológiát és minden mást úgy alakít ki a cég, hogy egy barátságosabb világhoz járuljon hozzá. A lényeg a tudatosság, annak felismerése, hogy hatással vagyunk, és hogy tudatosan alakíthatjuk ezt a hatást – mondta Radácsi László, a Budapest LAB igazgatója, fenntarthatósági szakértő a Design Világnapján rendezett kerekasztal beszélgetésen. A design hatással van a társadalomra az emberek magatartásának befolyásolása révén, éppen ebben van a legnagyobb tartaléka a fenntarthatóság terén – tette hozzá.

Design Világnapja kerekasztal beszélgetés

Kép:BudapestLAB

Drasztikusan átalakul a gazdaság

A viselkedés megváltozásának ugyanakkor társadalmi okai is vannak – mondta Ács Zoltán a Design Terminal szakmai igazgatója. A mai fiatalok kevésbé engedhetnek meg maguknak anyagi javakat, mint a korábbi generációk (kevesebben tudnak lakást, autót, drága árucikkeket vásárolni maguknak), ugyanakkor a digitális forradalomnak köszönhetően valójában kevesebb megfogható dolog kell az elégedettséghez. A következmény, hogy többet áldozunk élményekre, mint megfogható javakra.

Ennek következtében a szakember szerint drasztikusan át fog alakulni a gazdaság szerkezete is, ami az autóiparban már most jól látható.

Fenntartható túlélés? Lehetséges!

Ugyanakkor meglepően kevés szó esik arról, hogy mekkora változásra lenne szükség a fennmaradásunk érdekében. Meglepő, hogy nem beszélünk mindennap arról, mekkora veszélyben vagyunk – fogalmazott Gálik Györgyi design kutató, aki szerint most van itt az idő a változtatásra, különben élhető környezet kialakítása helyett már csak a túlélésre koncentrálhatunk majd. Hiába elkötelezett ugyanakkor egy-egy cég a fenntarthatóság eszméje iránt, annak gyakorlati működésbe való átültetése nem könnyű feladat. Fenntarthatóan működni úgy, hogy közben elég olcsó legyen a termék az eladhatósághoz és meg is éljen a vállalkozó, keveseknek sikerül. Ugyanakkor nem biztos, hogy a változtatásnak fájnia kell. A kreativitás segíthet olyan megoldásokat találni, amelyek minden feltételnek megfelelnek. A szakértők szerint az összefogás is sok esetben lehet a megoldás, de emellett a politika támogatására, a szabályozók változtatására is szükség lenne.

Az együttműködés nem csak ezen a szinten lenne fontos, de az egyes szakmák között is. Más készségekkel bír egy tervező mint egy gazdasági szakember, az átalakuláshoz pedig mindkettőre – és még sok másra – szükség lenne.