A karácsonyi szezon normális esetben az az időszak, amikor a legtöbb vállalkozás a bevételeinek nagy részét tudja realizálni. A fellendülés most is látszik, de az is, hogy a járvány és az arra reagáló korlátozások teljesen átrendezték a pályát. Összeszedtünk pár tippet, amivel ebben a helyzetben is fel lehet kicsit turbózni az üzletet a karácsonyi hajrában.
Figyelj az óvintézkedésekre!
Alap, hogy a járványügyi korlátozások betartására szigorúan oda kell figyelned, különösen a felfokozott karácsonyi időszakban. Növeled a vásárlók bizalmát, ha helyben és a közösségi média felületeiden is kommunikálod feléjük, milyen óvintézkedéseket tettél az egészségük védelmében. Távolságtartás, kézfertőtlenítő, maszkviselés, persze. De ezen felül fontos az árukészleted tisztasága is! Ha például ruhát árusítasz, akkor fertőtlenítened kell a készletet, de akár érdemes azon is elgondolkodni, hogy lezárd a próbafülkéket. Ha online értékesítesz, akkor is érdemes felhívni a figyelmet, mennyire gondosak vagytok az egészségügyi óvintézkedések terén! Ha mindent fertőtlenítetek a csomagba kerülés előtt, tudasd a vevőkkel! Ebben a cikkünkben találsz további példákat, mit és miként érdemes kommunikálni a biztonsági intézkedésekkel kapcsolatban.
Vezess be időpontfoglalást!
Azért, hogy ne torlódjanak fel az emberek az üzletedben, megfontolhatod, hogy időpont foglaláshoz kösd a vásárlást. Ez elsőre talán kényelmetlennek tűnik, de ha megfelelően kommunikálod, a vásárlóid érteni fogják, hogy értük teszed. Számos dobozos megoldás létezik már az időpontfoglalás lebonyolítására, pl. az Acuity vagy a Calendly, ahol elég egyszerű követni a foglalásokat. Az időpontra érkező vásárlók pedig úgy érezhetik, hogy személyesebb kiszolgálást és speciális figyelmet kapnak vásárláskor.
Ez akkor is működhet, ha úgy döntöttél, hogy nem tartod nyitva a boltod, hanem azt csak az online rendelések átvevőhelyeként működteted. A tumultus így ebben az esetben is elkerülhető, és több tered marad a tényleg személyesebb kiszolgálásra is, amit mindig értékelnek a vásárlók.
Tedd szabadtérivé a boltod! Legalább egy kicsit
Ha van rá lehetőséged és az időjárás is engedi, vidd ki kültérre a kínálatod. Egy utcára kitett, ünnepi díszben pompázó polc, asztalka vagy pult vonzza az embereket, és a vásárlási élményt is növeli az ünnepi készülődésben. Egyrészt feltűnőbbé is teszed az üzleted, és olyanokat is vásárlásra ösztönözhetsz, akik nem ismerik a boltodat, másrészt lehetőséget kínálsz azoknak, akik jelen körülmények között nem szívesen mennek nyilvános, zárt helyre. A területfoglalás szabályaira mindenképp figyelj!
Adj élményt!
És ha már a vásárlási élménynél tartunk, az emberek hálásak minden extra szórakozásért, amit egy bolt kínál nekik, különösen ilyen vészterhes időkben. Így ünnepi dekorációval, egy kis zenével, díszkivilágítással vagy más aprósággal – például egy ügyesen eregetett karácsonyi illattal – feldobhatod a hangulatot, és az arra járók szívesebben térnek be hozzád.
Fogd kézen a vevőidet! (Persze csak virtuálisan)
A járványhelyzetben még a leghűségesebb vásárlódat is kézen kell fognod (persze csak virtuálisan), és meg kell mutatnod neki, hogy jelen vagy, sőt extra ünnepi ajánlatokkal is készültél. Ehhez nélkülözhetetlen, hogy minden rendelkezésedre álló felületen kommunikálj a vevőközönségeddel.
Segíts naprakész információkkal! Frissítsd és egységesítsd minden felületeden az elérhetőségeidet, az aktuális nyitva tartási időt! Adj aktuális infókat az épp elérhető árukészlettel és akciókkal, a szállítási paraméterekkel kapcsolatban is!
Érdemes felpörgetni a social csatornáidat, hiszen itt tudod a legszorosabbra fűzni a kapcsolatot vásárlóiddal, és a leggyorsabban kommunikálni az újdonságokat, változásokat, kedvezményeket. Hirdess a közösségi platformokon, hiszen már kisebb összegből is tudsz olyan kampányt indítani, amivel új vásárlókhoz juttathatod el szolgáltatásodat. Hogy a mostani helyzetben nem akarnál marketingre költeni? Kutatások szerint a nehéz helyzeteket épp azok a vállalkozások vészelik át jobban, amelyek nem ezen spórolnak a nehéz időkben.
Az extra év extra ajánlatokat kíván
Vidd házhoz a vásárolt termékeket! Ha eddig nem is éltél ezzel az opcióval, a karácsonyi hajrára talán érdemes felvenni egy saját futárt, aki legalább a környéken ki tudja szállítani a termékedet. Ez sokaknak hasznos lehet, akik boltba nem szívesen mennek a járványidőszakban, vagy csak szeretnék leegyszerűsíteni a karácsonyi készülődést. Egy talpraesett futárral ráadásul tovább építheted a kapcsolatot és a bizalmat vásárlóiddal.
Kuponozz! A legegyszerűbb ajándéktárgy mindig a kupon. Találj ki a termékeidre különböző értékű, különleges kuponokat, ajándékkártyákat! Ezek könnyen létrehozhatók, és egyszerűen, akár digitális formában is elküldhetők. Ráadásul az az előnyük is megvan, hogy neked azonnali bevételt jelentenek, míg a beváltásuk egy későbbi időpontra tevődik, amikor már lecsengett az ünnepi pörgés, és talán a járvány sújtotta üzleti élet is stabilizálódik valamelyest.
Rakj össze egyedi pakkokat! Létrehozhatsz egyedi ünnepi csomagokat is, amelyeket az ügyfeleid igényeihez alakíthatsz. Ezek a speciális csomagok sokszor vonzóbbak, mintha a vásárlónak magának kéne összeválogatnia a termékeket, és nagyobb költést is generálnak. A csomagokba pedig tehetsz apró ajándékokat, amik vonzóbbá teszik a terméket, és növelik a vásárlói elégedettséget. Sőt akár kooperálhatsz más vállalkozásokkal is, és közösen állíthattok össze ünnepi pakkot, így erősítve egymás üzletét.
Még nem késő átgondolni a fenti rapid tanácsokat, és kihozni a legjobbat vállalkozásodból ebben a minden eddigitől eltérő karácsonyi szezonban.