A költséghatékony működés minden cég számára előnyös, de a mostani helyzet – kivált egy induló, vagy kisebb vállalkozás esetében – még fontosabbá tette az átgondolt költést. Nem mellesleg az átgondolt spórolást is…
Ha olyan területeken kezdesz vágni a költségekből, amiket nem gondoltál át megfelelően, még az is lehet, hogy a legjobb szándékkal tevékenyen hozzájárulsz a céged rosszabb helyzetbe kormányzásához.
A cash-flow gond egy kezdő vállalkozás esetében önmagában bukást jelenthet. Itt találsz néhány tippet, miképp kerüld el.
Tehát ahelyett, hogy mindenhonnan megpróbálnál elvenni pár fillért, vagy teljes – valamikor valamiért fontosnak ítélt – tevékenységeket szüntetnél meg kizárólag költségcsökkentési célból, inkább gondold át a struktúrát!
Ne csak vágni akarj, inkább gondolkodj!
A tapasztalatok alapján a cégvetetők megérzésből, vagy mert “nem tűnik olyan fontosnak”, ha költségcsökkentésre van szükség, elsőként a marketing terület és a bérköltség megvágására gondolnak.
A marketing esetében, ha csak egy kicsit is belegondolsz, könnyű belátni, hogy hosszú távon nem éri meg innen vonni el a pénzeket. Hiszen, ha most nincs elég vevőd, vagy nem ismernek elegen, ha nem fordítasz eleget a marketingre, ez a probléma csak fokozódik majd. Hiába termelsz, ha a vevők nem tudnak róla, hogy nálad találják meg, amit keresnek, lesheted a bevételt. Vagyis kicsit olyan, mintha levágnád az aranytojást tojó tyúkot azért, hogy egyetlen napra legyen egy jó húslevesed…
A vevők előtti megmutatkozásról tehát nem érdemes lemondani, de ez nem azt jelenti, hogy ne lehetne költségtakarékosabbá tenni ezt a területet. Bár nem utolsó pillanatos megoldás – de jobb is, ha nem ebben gondolkodsz – a PR hosszabb távon olcsóbb, mint a marketing, viszont nagyon is hatékony eszköz. A saját és a céged hírnevének felépítésébe jócskán kell energiát fektetni, de ennek köszönhetően úgy is szert tehetsz megjelenésekre, hogy azért nem fizetsz. Például ajánld fel a szakértelmed újságok számára, vagy írj kiváló blogot – ezeken keresztül is elérheted a közönséged, és ha megfelelően erős a tartalom, némi önreklám is elfér. Persze a munkát nem lehet megúszni, de ha most épp készpénzből van a kevesebb, az erőfeszítésekkel lehet pótolni.
Szintén nem a legjobb ötlet azonnal leépítésben gondolkodni, bár a HR terület szintén kézenfekvőnek tűnik. Eleve sok területen van munkaerőhiány, de egy a céget ismerő, betanult, megbízható munkaerőt akkor sem fog tudni helyettesíteni egy újonnan belépő kolléga, ha esetleg találsz megfelelőnek tűnőt. A munkaerő keresés és betanítás költsége (beleértve az új ember elkerülhetetlen hibáit és az azok okozta esetleges veszteségeket) végső soron még ráfizetést is jelenthet. A BGE reprezentatív kutatása szerint a magyar kkv-k többsége a koronavírus járvány tavaszi hulláma alatt igyekezett is elkerülni ezt a megoldást.
Azonban ezen a területen is lehet racionalizálni például azzal, hogy gondos áttekintés után meghatározol olyan feladatokat, amelyeket ki is szervezhetnél. Egy kisvállalkozásban is rengeteg különböző funkciót kell ellátni (mint ahogy nem lehet sokkal kisebb bőröndöt vinni egy hosszú hétvégére, mint egy hétre, hisz mindenből kell pakolni, csak kevesebbet), de nem kell mindenre saját embert foglalkoztatnod.
Az alkalmazottak létszáma és ezzel az állandó költségek is csökkenhetnek, ha a főtevékenységgel foglalkozókat tartod a cégben, az egyéb feladatok elvégzésére pedig inkább külső partnert keresel. Egy kisebb cég esetében a marketing, a könyvelés, az IT fejlesztés és sok más terület felmerül, ahol ez viszonylag könnyen megoldható. Persze itt sincs szó arról, hogy egy huszárvágással megszűnnének bizonyos költség tételek, hisz a külső szakértőket is meg kell fizetni, ráadásul legalábbis az elején biztosan időbefektetés is, hogy összeszokjatok, de hosszú távon racionalizálhatók a terhek.
A mindennapi költségeken is sok múlhat
Szintén általános jó tanács, de talán nehéz helyzetben többen megfogadják: érdemes rendszeresen ellenőrizni a meglévő szerződéseket, beszerzési lehetőségeket is. Lehet, hogy már rég van kedvezőbb ajánlat annál, amire évekkel ezelőtt szerződtél az internetszolgáltatóddal? Vagy van a te céged igényeihez jobban illeszkedő csomag a futárcégnél? Sok ilyen apróság akár komolyabb megtakarításokhoz is vezethet – ismét az utánajárásra fordított idő, amit cserébe adnod kell.
A költségek nehéz helyzetben való csökkentésének egyik kiváló módja szintén hosszú távon működik igazán jól: partnerségekre épül. A hosszú távú együttműködések mindkét félnek biztonságot jelentenek. Vagyis ha hosszabb távra elköteleződsz, az a másik félnek akár még némi árengedményt is megérhet, főleg a mostani kiszámíthatatlan helyzetben. Ha megpróbálod, meg fogsz lepődni, hogy egy régi jó ügyfélnek mennyien hajlandók jobb ajánlatot adni. Nem csak a jövőbeni üzlet, de a partneri szolidaritás miatt is.
A pénzköltés csökkentésének réges-régi és jól bevált módja a barter. Szinte minden területen találhatsz olyan partnereket, akikkel termékek vagy szolgáltatások cseréje révén juthatsz hozzá a számodra szükséges dolgokhoz. A barter jó lehetőség, de fontos, hogy mielőbb belevágsz, mérlegelj pár dolgot! Tisztázni kell a megfelelő szerződéses kereteket és az esetleges (pénzmozgástól független) adóvonzatokat. Ha nem is formális szerződést kötsz, mindenképp rögzítsétek az adok-kapok kereteit. A barter persze egyáltalán nem minden helyzetben működik és nyilvánvalóan vannak hátulütői, de főleg egy induló vállalkozás esetében, azonos értékek alapján működő társakkal és nyílt kommunikációval érdemes figyelembe venni a lehetőségét.
Spórolj zöldüléssel!
Ha elsőre rá is vágnád, hogy kisebb gondod is nagyobb annál a koronavírus járvány közepén, mint a céged zöldítésével foglalkozni, gondold át még egyszer! Kutatók szerint történelmi lehetőség, hogy a válságot követő felépülésnél a fenntarthatóság komoly szerephez jusson. De ennél kisebb léptékben is összefügg a zöldítés és a megtakarítás. Ha lépéseket teszel a papírmentes iroda elérésére, a nyomtató, a patron és a papírfogyasztás is csökken. Ha figyelsz rá, hogy kikapcsoljátok a gépeket és leoltsátok a villanyokat, nem csak a környezettel teszel jót, de a villanyszámla is kisebb lesz. Nem is beszélve arról, mennyit spórolhatsz újrahasznosítással – pontosabban újrahasználattal akár irodai környezetben. Ha a legtöbb helyen a szemétbe kerülő félig üres papírok vagy pár percig használt műanyag dossziék visszakerülnek a munka körfogásába, érezhető változást érhetsz el.