Így érdemes foglalkozni a Valentin-nappal

Hiába szereted, vagy épp nem szereted magánemberként a Valentin-napot, vállalkozóként botorság lenne figyelmen kívül hagyni ezt az ünnepet.

Hogy miért? Mert egyre többen, egyre többet költenek ilyenkor. A Mastercard Love Index eredményei szerint a Valentin-napi költések aránya 3 százalékkal nőtt az elmúlt 3 évben. Szintén ebből a kutatásból derül ki, hogy egyre többen választják az online vásárlást ezen alkalomkor is. A nemzetközi adatok alapján három év alatt 76 százalékkal nőtt a Valentin-naphoz köthető e-kereskedelmi tranzakciók száma világszerte. Az ilyen típusú tranzakciók elemzéséből pedig arra vonatkozóan is levontak következtetéseket a kutatók, hogy mik a legnépszerűbb ajándékok.

bolt valentin-napi díszben

Kép:Unsplash

Az adatok alapján rózsára és más virágokra fordított kiadások csak minimálisan (7 százalékkal) nőttek, miközben ékszerre 8 százalékkal kevesebbet költöttek világszerte 2016 és 2018 között. Ezzel szemben a könyvekre és zenei albumokra fordított kiadások 41 százalékkal emelkedtek, vagyis egyre többen választanak a kedvesükhöz jobban illő, személyes ajándékokat virág vagy ékszer helyett. Minden lehetséges ajándék közül a szerelmesek egy hotelben töltött éjszakával lepik meg legszívesebben egymást Valentin-napon. A szobafoglalásokra fordított kiadások 9 százalékot emelkedtek, míg az összes ezzel kapcsolatos költés 5 százalékot nőtt 3 év alatt.

Magyarországon 42 százalékkal nőtt a Valentin nappal kapcsolatos költések értéke, a tranzakciók száma 86 százalékkal emelkedett.  Itthon is népszerű Valentin-napi program a közös vacsora, az éttermi kártyás fizetések száma 103 százalékkal emelkedett, míg ezek értéke átlagosan 64 százalékkal nőtt. A finom fogások mellett egy közös utazás is gyakori program Valentin-nap kapcsán; három év alatt 42 százalékkal költöttünk gyakrabban erre és szállásfoglalásaink értéke is 51 százalékot nőtt. A teljes Valentin-napi kiadásaink felét teszi ki az utazás és közlekedés, ez 27 százalékkal több, mint 2016-ban. Itthon a személyre szabott meglepetések mellett a klasszikus ajándékok is nagyon népszerűek, 2016-hoz képest 124 százalékkal fizetünk gyakrabban virágért, ezen vásárlásaink értéke pedig 179 százalékkal emelkedett. A virág mellett az ékszerek is gyakran kerülnek elő Valentin-napi meglepetés formájában, ezekre 36 százalékkal szántunk többet, mint korábban.

A nemzetközi kutatás válaszadóinak többsége (30%) tavaly az utolsó pillanatban, február 14-én vette meg a Valentin-napi ajándékot kedvesének, a kutatások szerint a magyarok pár nappal hamarabb gondoskodnak az ajándékról.

Vállalkozóként tehát érdemes felvenni a jeles napok listájára ezt az ünnepet is. Ha éttermed vagy éppen virágboltod van, esetleg bonbont árulsz, nagyjából egyértelmű, mi a teendő. De nem csak ezen szorosan kapcsolódó iparágak estében lehet néhány plusz követőt szerezni, és kicsit megtolni az eladásokat.

Elő a páros ajánlatokkal!

Ha valamikor, hát a szerelmesek napján itt az ideje a páros, és egyet fizet, kettőt kap akcióknak. Ezek a szakértők szerint még akkor is hatékonyan működnek, ha nem kifejezetten szerelmes tematikájú dolgot árulsz – feltéve, hogy a kommunikációt ügyesen húzod rá erre a témára. A tapasztalatok szerint a „szerelem”, „szív”, valamint a „különleges valaki” szavak nagyjából bármihez kapcsolva növelik a vásárlók érdeklődését ebben az időszakban.

A last-minute is bejön

Bár a fenti kutatás szerint a magyarok a nemzetközi átlagnál előrelátóbban tervezik a Valentin-napi vásárlást, azért mi sem sietjük el a dolgokat. Tehát ha valamikor, most igazán jól hozhatnak a last-minute ajánlatok és az utolsó pillanatos ajándékötleteket kínáló üzenetek. Ez azért is jó hír, mert ha eddig nem készültél semmivel, még mindig van egy kis időd, hogy kitalálj valamit.

Ne feledd a hashtageket!

Hiába van jól előkészített akciód erre a napra, ha elvész a rengeteg ajánlat tömegében. Érdemes tehát hashtagekkel segíteni az érdeklődőket, hogy ráleljenek az ajánlatodra. A hashtag lényege, hogy segít az embereknek megtalálni, mit mondanak mások egy adott témában. Gyakorlatilag kategorizálja a beszélgetéseket. Itt írtunk bővebben arról, miképp lehet profin használni.

A Valentin-napi akciók esetében vétek lenne kihagyni! Akik az utolsó percekben kutatnak ajándék után, jó eséllyel így próbálják meg gyorsan áttekinteni a legjobb ajánlatokat.

Készíts kapcsolódó tartalmakat!

Még ha azt is gondolod, hogy a te üzleted nem kapcsolódik a szerelmesek ünnepéhez, érdemes ráülni az áramlatra a közösségi médiában. A romantikus üzenetek, idézetek a szakértők szerint csodákra képesek ilyenkor, ráadásul az algoritmusok is előnyben részesítik ezeket – hisz tudják, mi a húzótéma február 14 környékén. Ha van aktív követőbázisod, akár arra is kérheted őket, hogy osszák meg a saját történetüket, a legtöbb lájkot elérő sztori pedig ajándékot kaphat.

Mostanra a Valentin-nap ellenes tábor is elég nagy ahhoz, hogy érdemes lehet őket tartalommal megcélozni – ha úgy érzed, ez áll közelebb a márkádhoz (vagy a szívedhez). Ezek a tartalmak a tapasztalatok szerint éppoly sikeresek tudnak lenni, és rengeteg lájkot és megosztást hozhatnak, növelve a brand iránti elkötelezettséget. A legjobb, ha sikerül olyan idézetet, képet, bármit felkutatni vagy kitalálni, ami nemcsak a szerelmesek ünnepéhez, de a cégedhez is kapcsolódik.

Mi van azokkal, akik utálják az egészet?

Mint már említettük, jelentős (vásárló)erőt képeznek azok is, akik a hátuk közepére kívánják az egész Valentin-napi felhajtást. De közben azért mégsem, csak mondjuk nem azok a virágcsokrot vásárlós típusok, vagy éppen egyedül vannak, esetleg éppen most vannak túl egy csúnya szakításon.

Számtalan szórakoztatónál szórakoztatóbb módot találtak már ki márkák arra, hogy ezekhez az emberekhez kapcsolódjanak. A gyorséttermek például nem kifejezetten nyertesei ennek az ünnepnek – a fent mutatott hatalmas éttermi költésnövekedés nem náluk csapódik le –, ezért kreatív megoldásokkal szállnak versenybe. Az, ha viszel valamit az exedtől az étterembe, és azt egy rituális „szakító boxban” elhelyezed, adnak egy ingyen hamburgert, még semmi. Az itthon nem ismert Boston Market ebben az évben kínált, sült borda csokra már egyedibb ötlet, de van ennél erősebb is. A San Antonio Állatkert Valentin-napi eseményén bárki (meghatározott összegért) elnevezhet egy csótányt vagy egy patkányt, amelyek aztán más állatok felfalnak majd. Oké, ez tényleg durva, de elég jól mutatja, hogy a márkához kapcsolódó, figyelemfelkeltő üzenet mennyire megéri.

Bár arról sajnos nincs infónk, hogy a vásárlások mennyit nőttek/nőnek a fenti ötleteknek köszönhetően, a PR érték nem kétséges.