A vállalkozásindításhoz szükség van egy ötletre. A legjobb persze, ha innen indul a dolog, és pontosan tudod, mi az, amiért életedet és véredet adnád. De ha nem így van, akkor sincs veszve semmi. Adunk néhány támpontot a gondolkodáshoz!
Az első lépés a sikeres vállalkozáshoz az, hogy megfelelően ismerd magadat. Hiszen a legjobb ötlet is kevés a sikerhez önmagában – azon dolgozni kell sokat és sokáig. Eredményesen és kitartóan pedig akkor fogod tudni ezt nagyobb eséllyel megtenni, ha olyasmivel foglalkozol, amiben jó vagy és passzol hozzád. (Erről itt írtunk részletesebben.)
Egyre biztosabb vagy benne, hogy ki szeretnéd próbálni magad vállalkozóként, de egyelőre nincs meg a tuti biznisz ötlet? Ne aggódj, sokan küzdenek ezen a ponton. Az ötletelés (ideation) fázis fontos része egy üzlet megalapozásának.
Gond van?
Sokaknak az adta meg a kezdő lökést ahhoz, hogy belevágjanak a vállalkozói létbe, hogy elégedetlenek voltak egy bizonyos termékkel vagy piaci szituációval. És támadt egy ötletük arról, hogyan lehetne egy jobb verzióval, megoldással előállni. Vagyis, mivel a saját problémájukat nem oldotta meg senki, megtették ők maguk – és ez másoknak is hasznosnak bizonyult.
A sikeres vállalkozások mindig a fogyasztó úgynevezett fájdalompontjait kezelik: megoldják a problémáikat. Igaz, bizonyos esetben olyanokat, amelyekről a fogyasztók korábban nem is tudták, hogy probléma számukra, de ez egy másik történet. A felismert problémákra adott hatékony válasz elég biztos alap a sikerhez. A ma sikeres csomagszállító startup, a ViddL alapítói néhány éve egyszerűen elkezdték írogatni a velük szembejövő hétköznapi problémákat. Nem csak azokat, amelyekről akkor és ott úgy gondolták, hogy üzlet lehet belőle, hanem mindent, amiről úgy érezték, nem jól van úgy, ahogy van. (A startup alapítóival készült beszélgetésünket itt olvashatod.)
Ahhoz, ilyen fájdalompontokat találj, a legjobb módszer, ha beszélgetsz a potenciális fogyasztókkal.
Úgy látod például, hogy a kismamák jó piacot jelentenének? Keress olyanokat, akik épp kisgyerekkel vannak otthon, és hallgasd türelmesen, hogy telik a napjuk, mivel küzdenek. Lépj be Facebook csoportokba, olvasd a sztorikat, és tegyél fel kérdéseket! A death metal rajongóknak készülsz valamivel? A módszer ugyanez.
Innováljak?
Ha valódi újdonsággal akarsz előrukkolni, akkor egyes üzleti guruk úgy vélik, hogy érdemes olyan területet keresni, ahol viszonylag kevés nagy innováció történt az elmúlt években, mert ott kisebb újítások is jól sülhetnek el – a jelentősebbek meg pláne. Ha innovációban gondolkodsz, sok cég esetében az hozott komoly sikert, hogy az alapítók meglévő tudásukat valamilyen egészen új területen kezdték el használni, vagy egy meglévő rendszert alkalmaztak egy teljesen új piacon.
A New York-i Warby Parkert például (ami egyébként B-corp, vagyis különösen felelősen működő cég) azért alapította négy osztálytárs, akik együtt jártak üzleti képzésre, mert képtelenségnek tartották, hogy a rosszul látók 300 dollárért vehetnek szemüvegeket az USA-ban, holott az előállítási költség kihozható 100 dollár alatti összegből is úgy, hogy nem kell a színvonalból engedni. Vagyis a nagy márkák által nyújtott termékek olcsóbb konkurenciáját dobták piacra – köszönhetően az adott piacon újszerű értékesítési modelljüknek: neten kezdtek szemüveget árulni, amit addig mindenki lehetetlennek gondolt. Eléggé bejött, itt olvashatsz róluk részletesebben.
De nem kell feltalálnod a spanyolviaszt ahhoz, hogy sikeres céget építs.
Richard Branson mondta egyszer, hogy a legtöbb cég nem teremt új piacokat valamilyen forradalmian új termékkel, hanem a meglévő termékskálákon és fogyasztói igényeken belül talál olyan piaci rést, amit sikeresen tud kiaknázni. Egy szűk réteg problémájának megfelelő megoldása igazán nagy dobás is lehet – akár akkora, hogy egy erre építő cég idővel feje tetejére állítja a piacon addig kialakult, versenytársak közötti hierarchiát.
Sőt, a másolással sincs alapvetően semmi gond. Rengeteg sikeres üzlet épül arra, hogy ha valami jól működött egy piacon, valaki bevezette egy másikon. a „copycat” teljesen oké, és egyáltalán nem jelenti azt, hogy ne lenne szükség hozzá kreativitásra, tudásra és ügyességre. Hisz hiába vannak meg a termék vagy szolgáltatás ötletének alapjai egy máshol sikeres cégtől, azt alkalmaznod kell a saját piacodon – például országodban – vagy egy másik vásárlói szegmensben. Igen, akkor működik jól – és jó lelkiismerettel – a dolog, ha nem direkt konkurenciát építesz valakinek azzal, hogy lenyúlod az ötletét, hanem inspirációként használva azt, kifejleszted a sajátodat. A mostanra több országban működő Rendi.hu például egy, a világ más tájin már korábban is működő modellt szabott a hazai piacra, ami előtte másnak még nem jutott eszébe.
Az első teszt
A homályos elgondolás, hogy mit is kéne csinálni, még kevés. Ha megvan az alapötleted, jöhet egy első teszt – ami persze nem váltja ki a validálás szakaszát, erről később még írunk.
Albert Einsteinnek tulajdonítják azt a mondást, hogy ha a felfedezésed nem tudod elmagyarázni egy hatéves gyereknek, akkor valószínűleg magad sem érted igazán. Céged építése és terméked terjesztése során befektetőkkel, potenciális ügyfelekkel és alkalmazottakkal kell majd megértetned, hogy pontosan mi is az, amiben utazol. Sokan közülük laikusok, akik nem feltétlenül értik a szakterületed minden csínját-bínját, illetve nem tudják, miért jobb a te terméked a riválisaid portékáinál. Ha tömören és világosan el tudod magyarázni egy hozzá nem értőnek, hogy miért robbanhat nagyot a piacon az, amit te nyújtasz, akkor jó úton jársz.