Az új év eleje tipikusan a fogadalmak időszaka. Amiket aztán jó eséllyel nem tart be az ember. Mi jobban hiszünk a célokban, főleg, ha azok megfelelőek ahhoz, hogy ne hagyjanak szétesni az év során. Mutatjuk, miképp tűzhetsz ki ilyet magad elé!
A célkitűzés fontosságáról könyvtárnyi okosság elérhető, nem is megyünk most bele, hogy egyáltalán miért érdemes ezzel foglalkozni. Azonban jól tudjuk azt is, hogy a célok olykor – és valószínűleg ezzel nem vagyunk egyedül – bénítóan is tudnak hatni. Hiába mondom azt, hogy a célom az, hogy milliomos legyek, vagy, hogy megtanuljak egy új nyelvet, esetleg, hogy saját vállalkozásom legyen, ha azon túl, hogy ezzel szórakoztatom a barátaimat, nem teszek érte semmit, vajmi kevés esély van rá, hogy tényleg bekövetkezik.
A cél sikeres elérésének első lépése pedig nem más, mint a megfelelő célkitűzés. Nem akarunk lebeszélni az álmodozásról, nagyon fontos dolog. De az év eleje kiváló időszak arra, hogy kipróbáld, hogyan tud az úgynevezett SMART célkitűzés segíteni abban, hogy valóban közelebb juss az álmod eléréséhez.
A módszer abban segít, hogy a homályos, talán kissé általános vágyakból konkrét és kézzel fogható célokat határozz meg a magad számára, amelyek ténylegesen kijelölik, hogy mit is kéne tenni holnap reggel. Amelyek elég reálisak ahhoz, hogy ne veszítsd el a motivációd már holnapután. Amelyek esetében észre fogod venni, ha elérted őket.
A SMART egy betűszó. Vagyis a SMART cél valójában olyan célt jelent, amely:
- Specific, vagyis konkrét
- Measurable, azaz mérető
- Achievable, vagyis elérhető,
- Relevant, azaz releváns, és
- Time-based, vagyis időhöz kötött.
Lássuk kicsit részletesebben, néhány példával!
S mint specific
Egy cél annál motiválóbb és annál hatékonyabban tehetsz lépéseket az eléréséért, minél konkrétabb. Vagyis a lehető legpontosabban kell megfogalmaznod, hogy mit is szeretnél elérni.
Az, hogy „szeretnék jobb kondit”, nem éppen konkrét, bár dicséretes. Meg kell találnod a valódi motivációt, és azt, hogy mit is akarsz elérni az adott dologgal. Ha úgy fogalmazol, hogy „célzott edzésekkel eljutok oda, hogy bírjak egy hosszabb hegyi túrát a barátaimmal”, már sokkal konkrétabb. Ráadásul azt is tartalmazza, hogy mit teszel majd.
M mint measurable
A megvalósítható célhoz vezető következő lépés, hogy mérhetővé teszed a magad számára, hogy haladsz-e a jó irányba. Mindenképpen valami nagyon konkrét és nem manipulálható mérési eszközt javaslunk. Meghatározhatod az edzéssel töltött órák számát, a zihálás nélkül legyalogolt kilométereket, és kitűzhetsz köztes mérföldköveket – például, hogy le tudsz futni két kilométert. Aztán négyet. És így tovább.
A mint achievable
A túl nagy célok, bár csodásan hangzanak, valójában a legbiztosabb utat jelentik ahhoz, hogy még azelőtt elveszítsd a motivációd, mielőtt bármi érdemi történhetne.
Egy jó cél esetében fontos, hogy elérhető legyen. Ha nulla edzéssel azonnal a maratonon indulsz, nem csoda, ha nem érkezel célba, és rövid úton a pokolba kívánod az egészet. Ezért fontos átgondolni, hogy a megfogalmazott cél tényleg ésszerű-e, ha racionálisan nézed. Vagyis lehetséges, és birtokodban vannak azok a kulcsfontosságú erőforrások is (például idő), amikkel elérhető.
A túl ambiciózus célok hátrányairól már beszéltünk, de az sem jó, ha túl alacsonyra rakod a lécet, hisz így a cél elérése nem fog igazi jutalmat jelenteni. Szóval merészkedj ki a komfortzónádból, de elég csak néhány lépéssel.
R mint relevant
Ahhoz, hogy tényleg rá tudd venni magad a cél felé vezető következő lépés megtételére, fontos, hogy az számodra (!) releváns legyen. Személyes célok estében ez elsősorban a belső motivációt jelenti, vállalkozóként pedig azt, hogy az adott cél tényleg előrébb viszi a bizinszt.
Az előző példánál maradva, ha folyton azt érzed, hogy micsoda buliról maradsz le, mert nem bírod a hegymenetet a haverokkal, az jó alap. Ha viszont csak azt szeretnéd, hogy legyen néhány jó fotó, amit majd kirakhatsz Instára, mert a természet most trendi, az jó eséllyel nem fog átsegíteni a minden úton adódó nehéz pillanatokon.
T mint time-based
Végül, de nem utolsó sorban egy jó célhoz mindig tartozik határidő is. Vagyis meg kell határoznod, hogy mikorra akarod elérni a kitűzött célt. A túl szoros, nem reális határidő inkább bénító lehet, ha viszont túl távoli dátumot tűzöl ki, jó eséllyel elvesztegeted az addig hátra lévő idő legnagyobb részét.
Ha kimondod, hogy a júniusra tervezett túráról már nem akarsz lemaradni, az segít elkerülni, hogy még áprilisban is csak elméleti tanulmányokat olvass a témában.
Vagyis, ha template-ként nézzük, a SMART cél valahogy az alábbiak szerint néz ki – a mondatban a dőlt betűs részeket kell megfelelően feltölteni.
A célom, hogy (számszerűen ezt) érjem el, pontosan eddig a (határidőig). Ezt úgy fogom elérni, hogy (ezt és ezt csinálom pontosan). A cél elérésével (ezért) lesz jobb az életem/jut előrébb a vállalkozásom.