A cégek az innovációs menedzserekre sokszor gondolnak úgy mint problémamegoldókra: megmondjuk nekik, mi a baj, és ők hoznak rá egy megoldást. Ez azonban valójában nem innováció. Csak egy helyes válasz egy rosszul feltett kérdésre.
Mit értünk ez alatt? A vállalatok a legtöbbször nagyon jók abban, hogy meglévő ismereteikkel és szakmai tapasztalatukkal megoldják az éppen felmerülő gondokat. Ezzel azonban elszalasztják annak az esélyét, hogy feltárják a valódi problémákat és lehetőségeket.
A legnagyobbak is elbuknak
A BlackBerry például nagy erőkkel fejlesztette tovább fizikai billentyűzetét, mert kizárólag az üzleti e-mailezőkre fókuszált, és figyelmen kívül hagyta a teljes mobilpiacot alakító trendeket. A Kodak nem ismerte fel, hogy a saját maga által kifejlesztett digitális fényképezés milyen szinten fogja átformálni a fényképezés jövőjét. A Blockbuster amerikai videotéka lánc visszautasította a Netflix ajánlatát, mert elképzelhetetlennek tartotta, hogy az emberek online akarnak majd filmeket nézni.
Az egyre növekvő globális versenyben, ha egy termék már nem elég jó, a vásárló egykettőre átpártol egy másik márkához. A vállalatok ezért előszeretettel alkalmaznak újabb és újabb technikákat, hogy megtudják, mire vágynak az ügyfeleik. Arra azonban, hogy valójában mire lenne szükségük, ezek a módszerek sokszor nem adnak választ. De miért sétálnak be még a legnagyobb cégek is ebbe a csapdába?
Rossz kérdés, tökéletes válasz
Az ügyfélvélemény vezérelte termékfejlesztés kritikusai gyakran idézik a Henry Fordnak tulajdonított mondást: “Ha megkérdeztem volna az embereket, mire vágynak, azt mondták volna: gyorsabb lovakra.” Ez a példa is jól mutatja, hogy nem elég meghallgatni az ügyfelek visszajelzéseit és ötleteit, hanem a mélyére kell ásni, vajon mit is akarnak mindezzel elmondani. Oké, gyorsabb lovakat akarnak. De miért? Mert szeretik, ahogy a menetszél belekap a hajukba? Minél előbb le akarnak szállni a kemény nyeregről? Vagy, mert szeretnének mihamarabb megérkezni a célállomásukra? Ha a valódi kérdésre keressük a választ, a megoldáshoz is közelebb jutunk. (Itt olvashatsz egy remek példát erre, ami arról szól, miért lett sikeres a víznek kinéző üdítőital.)
Sok cég lenyűgözően jó abban, hogy választ találjon a megszokott kérdésekre. És ez teljesen érthető is. Nem kell mást tennie, mint használnia a házon belül meglévő hihetetlen mennyiségű tudást és tapasztalatot. Ez azonban veszélyes út, mert azt az illúziót kelti, hogy senki nem tudja nála jobban, mire vágyik a vásárló.
Ha egy cég évekig ugyanabból a nézőpontból tekint saját termékére, elveszti objektivitását és éleslátását. A cég vezetői és még az évek óta bedolgozó külső tanácsadók is tapsolni fognak minden rosszul feltett kérdésre adott válasznak, mert olyan ismerős, olyan érthető, logikus és biztonságos, elsőre pedig igazi újításnak tűnik.
Elhagyni a komfortzónát
A cégek sokszor olyan jól tudnak fejlődni a megszokott útjukon, hogy elfelejtenek újítani. Ebben sokszor épp a saját paradigmáik gátolják meg őket. A következő pillanatban pedig jön egy versenytárs, és előáll egy valódi újítással, egy radikális változtatással, a vásárlók pedig egy szempillantás alatt pártolnak át. Ha nem tudod, mi volt a megfelelő kérdés, még utólag sem fogod tudni megmondani ennek az okát.
Ahhoz, hogy ebben a felpörgetett piaci környezetben egy vállalkozás versenyben maradhasson, valódi vízióra van szüksége. De ez önmagában még nem elegendő! Fel kell tudnia ismerni a pillanatnyi siker illúzióját, és – elhagyva a komfortzónát – megtenni a megfelelő lépéseket a megújulás felé. Még akkor is, ha ezzel kockára teszik a cég addigi eredményeit.
Nem számít, hogy egy cég mekkora vagy mivel foglalkozik – az innováció elengedhetetlen. Íme néhány jótanács, ami neked is segíthet abban, hogy megtedd az első lépéseket a megújulás felé:
1. Találd meg a küldetésedet!
Ne a meglévő szolgáltatásodból indulj ki, az csak korlátoz. Fogalmazd meg, milyen hatást akarsz elérni az embereknél, mert ez teszi lehetővé, hogy új és új tartalommal töltsd meg a küldetésedet! A Disney küldetése, hogy boldogságot vigyen az emberek életébe. Ezért képes a rajzfilm készítés mellett vidámparkot és streaming szolgáltatót is működtetni. Ha megvan a küldetésed, a termékednek nemcsak a jelenét, de a jövőjét is látni fogod.
2. Értsd meg, mire vágynak az ügyfeleid!
A fejlődés szempontjából nélkülözhetetlenek a vásárlóktól begyűjtött inputok. Figyeld meg őket, és kérd ki a véleményüket. De soha ne feledd, hogy az ügyfeleid a legtöbbször nem adnak megoldást a kezedbe. Használd a kreativitásodat és az intellektusodat, hogy megtudd, mire is vágynak igazából, mikor azt mondják, “gyorsabb lovakat akarnak”.
3. Tárd fel a valódi problémát, találj rá igazi megoldást!
Egy tökéletes példa: amikor a Disney megnyitotta első vidámparkját, rengeteg panasz érkezett a hosszú várakozási idő miatt. Erre megoldás lehetett volna, hogy még több játékot tesznek a parkba, vagy kevesebb látogatót engednek be. Ám mindkét verzió dollármilliókat vett volna ki a cég zsebéből. Ehelyett a Disney a várakozási pontokon a mesékhez kapcsolódó zenékkel, videókkal és felvezető történetekkel szórakoztatta a látogatókat, akik így boldogan töltötték el azt az időt, amíg feljutnak a hullámvasútra. Tanulság: ha képes vagy másként tekinteni a meglévő problémára, működőképes, újító megoldással tudsz szolgálni.
4. Kérdezz meg kívülállókat!
Kicsit félretenni a meglévő tudásodat nem könnyű dolog. Mikor azonban a valódi problémát kell megtalálni és megoldani, a tapasztalatod akár még hátrány is lehet. Ezért kell visszalépned egyet, és bízni a külső véleményekben. Egy új kolléga, egy külső tanácsadó vagy akár egy gyakornok képes lehet új szemszögből rálátni a meglévő helyzetre, új kérdéseket feltenni, és újraértelmezni a vásárlók igényeit. Találj olyan külső szemet, akinek a meglátásai új ötletekhez vezetnek!
Itt az ideje, hogy szemléletet válts és feltárd a valódi problémákat, melyekre aztán innovatív megoldást hozhatsz. Ha te nem teszed meg, hidd el, jön más, aki megoldja helyetted a problémát. Csak az már neki hoz bevételt.