Hashtagelj, ahogy a nagyok!

A # vagyis „hashtag” jelecske – magyarul mondjuk, kettőskereszt – már nem csak a privát posztok, hanem a céges kommunikáció kiemelt eleme is. Tudatos használata komoly marketing lehetőségeket rejt, feltéve persze, hogy jól használod.

A hashtag lényege, hogy segít az embereknek megtalálni, mit mondanak mások egy adott témában. Gyakorlatilag kategorizálja a beszélgetéseket, a felhasználók jelentős része pedig bizonyos közösségi média felületeken kifejezetten ilyen kategóriákat követ. Például cuki kutyás képekért az Instagramon jelenleg 10 millió bejegyzésnél járó #cutedog címkét, aminek segítségével tömegével jön a várt tartalom, függetlenül attól, hogy ki vagy hol posztolta azt.

Hashtag történelem

Chris Messina saját bevallása szerint komoly energiákat fordított arra, hogy feltaláljon valami igazán nagyot, valamit, ami megváltoztatja 
az internetezést és igazán hasznos. A hashtaget azonban – bár tökéletesen megfelel a fentieknek – ő maga egyáltalán nem látja ilyennek. Mint 
mondja, sok ötlete helyett „csak egy őrült, buta találmányom kapott lángra, és terjedt el a világban…”. Soha nem akarta szerzői jogi védelem alá 
vonni.

Hogy miért jó a felhasználóknak hashtaget használni, az ebből talán érthető. De mi haszna belőle a cégeknek? Röviden: elérés, és így pénz.

Hosszabban: ha a bejegyzéseidet hashtegekkel látod el, azok a téma iránt érdeklődő, de a cégedet nem ismerő/követő felhasználókhoz is eljuthatnak. A hashtageknek köszönhetően emellett a posztok kereshetővé válnak, így SEO szempontból is érdemes foglalkozni velük. Kiválaszthatsz szavakat, amik egy fajta irányítótáblaként vezetik el hozzád a potenciális ügyfeleket.

De mitől válik esélyessé, hogy az óriási címke tömegben esélye legyen az általad posztolt dolgoknak is a potenciális fogyasztók szeme elé kerülni? Ha valóban releváns, és nem utolsó sorban a trendekbe illeszkedő hashtageket használsz.

üzletemberek hashtag jellel

Kép:Pexels

Így hashtagelnek a legnagyobb magyar cégek

Először készült felmérés a Magyar Insta Brandlistán szereplő 100 hazai márkaoldal hashtag-használatával kapcsolatban. Az iStory.hu vizsgálata szerint a hazai márkák a nagyobb figyelem felkeltése érdekében tudatosan élnek a hashtagek által kínált lehetőségekkel. A vizsgálat napján, azaz szeptember elsején elérhető legutóbbi posztjukhoz a brandek átlagosan 8, összesen 816 hashtaget töltöttek fel. Ezek közül 49 keresőcímke szerepelt legalább két, 17 legalább három márka tartalmánál, és mindössze 8 hashtaget használt ötnél több brand. A leggyakrabban alkalmazott hashtag a #mik (11), a #budapest és az #instahun (9), az #ikozosseg (8), a #fashion és a #summer (6), illetve a #magyarig és a #newcollection (5).

Az Instagram szabályzata alapján egy bejegyzésben legfeljebb 30 keresőcímke használható. A legtöbb hashtag a Myprotein Magyarország (30), a Street Kitchen (29), a PiuBella (29), a Budapest Foodguide (28) és a PaulMoise Cosmetics (27) nevéhez köthető. Érdekesség, hogy a 100 brand közül 11 egyetlen hashtaget sem használt a vizsgált Insta posztjánál, közéjük tartozik az Impress Fashion, a JYSK és a Volt Fesztivál is.

Bár a márkák jellemzően angol és magyar nyelvű hashtagekkel egyaránt élnek, a márkanevet tartalmazó keresőcímkéken kívül a hashtagek több mint kétharmada (69%) angol, közel harmada (31%) pedig magyar nyelvű. A 185 magyar nyelvű címke közül 29% (53) tartalmaz ékezetes betűt, ilyen például az #élmény, a #jóreggelt vagy a #túrórudi. A vizsgálat kiterjedt a hashtagek elhelyezésére is: az instagramozókhoz hasonlóan szinte valamennyi márka (94%) a posztszövegben helyezte el a hashtageket, mindössze 6%-uk tette őket külön kommentbe.

A Top100 márka közül 81 használt egyedi hashtaget, mely jellemzően márkanévből vagy a szlogenből áll, mint például a #radio1 és a #csakigazimaislagermegy, a #dorko és a #johelyekrevisz vagy a #budapestpark #hagydkintavalosagot jelmondata. A brandek 73%-a a saját márkanevét hashtagként is alkalmazta, 33%-uk pedig az Instagram márkaoldal bemutatkozó, bio leírásában is feltüntetett legalább egy hashtaget, ezzel is támogatva, hogy minél több új, a márkához köthető felhasználói tartalom szülessen.

Nem a legnagyobb a legjobb

Bár a trendkövetés ebben az esetben különösen fontos – annál is inkább, mert egy kisvállalkozásnak kicsi az esélye, hogy komoly eredményekkel vezessen be saját hashteget – azért nem árt némi átgondoltság. Ne ess abba a hibába, hogy egy túl népszerű jelölést használsz, ezzel ugyanis nagyjából biztosra vehető, hogy pillanatok alatt „letolnak” az újabb bejegyzések a felhasználók előtt megjelenő friss tartalmak közül. A #food címkére például 356 millió találatot ad az Instagram, és a látható 9 helyen megjelenő poszt közül a legrégebbit a cikk írásának pillanatában 20 másodperce posztolták. Szóval bármit is posztolsz, marketing szempontból nagyjából annyit ér majd, mint halottnak a csók.

A saját hashtag stratégiád kialakításához a legnagyobbak mellett érdemes megvizsgálni, milyen címkéket használnak a közvetlen versenytársaid, ha pedig közülük senki nem tűnik követendőnek, a profilodhoz illeszkedő kisebb, de menő közösségi média jelenléttel rendelkező külföldi profilokat, illetve a te területeden tevékenykedő influencereket sem árt rendszeresen csekkolni. (Hogy őket mire és hogyan használhatod a céged építése érdekében, arról itt olvashatsz bővebben.)