Cégstart sztori első kézből: így kezdte az Ogremobil

Komoly üzleti tervvel és elszántsággal akár egy sokszereplős, telített piacon is lehet pénzt szerezni az indulásra és ami még fontosabb, sikeresen be is lehet robbantani egy induló céget – erre bizonyíték az Ogre&co sztorija.

A fővárosi közösségi közlekedés az elmúlt években már egyáltalán nem csak buszt és villamost jelent. Közel egy tucat szolgáltatás (Mol Bubi, Donkey Republic, Lime, Blinkee.city, Greengo, Mol limo, Drivenow) közül válogathatnak azok, akik alternatívát keresnek a saját autó, illetve a tömegközlekedési eszközök helyett. Néhány hónappal ezelőtt mégis újabb szolgáltató jelent meg az itthon is telített piacon. Vagy mégsem annyira telített?

Budapest pedig még mindig „alulfejlett” ezen a téren, azaz számos ilyen jellegű szolgáltatás elindulása prognosztizálható a következő években – legalábbis a nemzetközi trendek alapján. 2017 és 2018 között 39 db új robogómegosztó szolgáltatás indult, és 25 ezer új robogót helyeztek üzembe a szolgáltatók. 2018 őszén összesen már 85 db ilyen szolgáltatás üzemelt a világon. Ezen a területen a lengyel és a spanyol piac nőtt a leginkább (1151% és 498% növekedés). Világszerte közel 2 millió regisztrált felhasználó van az ilyen típusú közösségi közlekedési rendszerekben. Ráadásul kifejezetten európai központú a piac: az ilyen jellegű szolgáltatások 84%-a az EU-ban van.

„Rollerrel, biciklivel öltönyben vagy kosztümben nem szívesen utaznak az emberek, a bérautóval pedig ugyanaz a probléma, mint a sajáttal: állnak a dugóban, parkolóhelyet kell vadászni, amivel rengeteg idő elmegy. Emellett a nemzetközi piac vizsgálata azt mutatja, hogy a robogó megosztás fejlődik a járműmegosztáson belül a legnagyobb ütemben” – magyarázza az Ogreco Kft. egyik alapítója, Tóth-Báló Tamás. Az üzleti terv fejlesztéséhez végeztek egy saját, nem reprezentatív kutatást is a témában – ami egyébként egy szakdolgozat alapját is jelentette.

Ezt figyelembe véve már csak egy közvetlen, szintén elektromos robogó szolgáltatást kínáló, versenytársat azonosítottak az Ogremobil alapítói: a Blinkee-t. Az új márka éppúgy környezetkímélő utazást ajánl, mint a versenytárs. Egyedisége a járművek különleges stílusában rejlik, ami az alapítók elmondása szerint – köszönhetően a kisebb önsúlynak, alacsonyabban lévő súlypontnak és vastag abroncsoknak – biztonságosabb közlekedést is kínál.

Kép:Ogremobil

Az elszántság mindent visz

Tóth-Báló Tamás, a cég ötletgazdája 2013-tól az akkori Nemzetgazdasági Minisztériumban dolgozott osztályvezetőként, ahol csapatával azt a feladatot kapta, hogy dolgozza ki a Jedlik Ányos-tervet, az első elektromobilitással kapcsolatos kormányzati dokumentumot. Az elektromos robogók megosztásának ötletén is több évig dolgozott, így elég komoly háttértudást halmozott fel. Végül egy ismerősön keresztül kapott lehetőséget, hogy bemutassa ötletét későbbi befektetőjének, Neumayer Józsefnek. Az írásos anyag átküldése után 15 perccel már kapott is időpontot a személyes találkozóra, végül több hónapos tárgyalássorozat után sikerült megállapodniuk az egymillió eurós befektetési összegben. (Pitch tréner szakértőnk tanácsait itt olvashatod, ha épp bemutatkozásra készülsz.)

„A befektető meggyőzésében fontos volt, hogy részletes üzleti tervem volt, amelynek legfontosabb eleme a cash flow számítás volt. Létrehoztunk egy olyan Excel modellt, amiben pár változó bevitelével modellezhetők különböző forgatókönyvek. Emellett megvolt a csapat jó része, ami alátámasztotta, hogy képesek vagyunk sikerre vinni a projektet.”

Mint ahogy sok befektető elmondása alapján általában, ebben a projektben is kulcsfontosságú érv volt az alapító elkötelezettsége. Tamás úgy tudja, befektetője számára a végső löketet az adta, hogy látta rajta, „a falig elmegy” a siker érdekében. Látta a lelkesedést, alázatot, szakértelmet, így, hiába volt jó a projekt, leginkább az alapító személyének adta meg a lehetőséget annak megvalósításához.

Formabontó módon nem voltak előre megírt szerződéses feltételek sem, a főbb sarokköveket is a tárgyalások során fektették le. Az ötletgazda és a magánbefektető végül közösen alapítottak céget, és kezdetektől megvan az exit stratégia is.

Robogó indulás

Komoly kihívás egy induló vállalkozás számára, hogy eligazodjon a jogi szövegek értelmezésében: számtalan jogszabály, törvény, EU-rendelet ismerete szükséges, főleg, hogy az Ogreco esetében egy Kínában beszerzett járművet kellett az EU-ban bevezetni.

„A jármű minden olyan engedéllyel, tanúsítvánnyal rendelkezik, amivel a többi, az utakon már megszokott segédmotor, de ez még nem jelenti az egyenes utat a sikerhez. Mondok egy példát: a Renault Twizy-t az összes uniós tagállamban autóként kezelik, itthon viszont mopedként (erre lehetőséget ad az uniós jog). Hasonló a helyzet a motorok esetén is, ezért jelentős energiákat fektettünk abba, hogy a vásárlás előtt minden dokumentumot beszerezzünk, és validáltassuk azokat a Közlekedési Hatósággal.”

Tóth-Báló Tamás, az Ogremobil ötletgazdája
Kép:Ogremobil

De komoly jogi háttérmunka kellett a felhasználók érzékeny, köztük bankkártyaadatainak kezelése miatt is. Ráadásul a projekt előkészítése közben lépett életbe a GDPR, ami miatt jövendő partnereik – különösen a pénzügyi szolgáltatók – még elővigyázatosabbak lettek. Tamáséknak többek között be kellett mutatniuk, miképp fogják kezelni az automatikus pénzlevonást a rendszerben, illetve végül kiiktatták a „prepaid” opciót is. Időközben pedig életbe lépett a szigorúbb online fizetési szabályozás is, ami szintén jelentős háttérmunkát eredményezett.

Az Ogremobil 2019 augusztusában indult el 100 robogóval, és az első hónapban elérte az előzetesen tervezett 1000 aktív felhasználót – az alapító szerint elsősorban az átgondolt marketingnek és PR-nak köszönhetően. Bár a számok jól alakultak, Tamás nem titkolja, hogy az elindulás – ahogy szinte minden vállalkozás esetében – számtalan kihívással járt,

„24/7 tűzoltás volt”.

Nem egészen a várakozásoknak megfelelően alakult viszont a felhasználók összetétele: a gondosan áttekintett elemzésekből kiderült, hogy a vártnál nagyobb arányban kezdték el használni az eszközöket az itt élő külföldiek és a turisták is – 28 ország állampolgárai szerepelnek az adatbázisukban ennyi idő alatt. A tanulságokat levonták, utóbbiakra külön készül majd a vállalkozás a következő szezonban.

A 100 járműből álló flotta a kalkulációk szerint már üzemeltethető nyereségesen – de persze ehhez még kell némi idő. Ugyanakkor az ideális üzemi méretnek a 200-250 közötti nagyságot tekintik az alapítók, így tervben van a növekedés. Az első körös tőkének még csak egy részét használták fel, tehát van önerő a cégben, de a hosszabb távú tervek között szereplő külföldi piacra lépéshez valószínűleg újabb befektető bevonására lesz szükség.

Egyelőre kis, de ütőképes csapattal dolgoznak – amit lehet, kiszerveztek a járművédelemtől a PR tevékenységig. A lehetséges partnerek már a tervezési fázisban megvoltak, így ezek a költségek pontosan tervezhetővé váltak.  A jelenlegi számításaik alapján úgy látják, hogy az optimális üzemméret elérésekor sem fognak átlépni a mikrovállalkozásból (max. 10 fő) a kisvállalkozás kategóriába (10 és 50 fő között). Ugyanis minél több az alkalmazott, annál több a járulékfizetési kötelezettség – ezt pedig egy startup nehezen tudja kigazdálkodni. A nagyobb létszámmal nagyobb iroda, eszközpark stb. kell, tehát a kis csapat fontos alapja a költségek kordában tartásának.