BGE Budapest LAB – Megjelent publikációk

  • 2025

    • Csákné Filep, J., Timár, G., & Szennay, Á. (2025). Analysing the Impact of Entrepreneurship Education on Early-Stage Entrepreneurship—Focusing on the Transitional Countries of Central and Eastern Europe. Administrative Sciences, 15(2), 36.  https://doi.org/10.3390/admsci15020036
  • 2024

    • Csákné Filep J., Szennay Á., & Timár G. (2024). Lehetőségek, motiváció, környezet – vállalkozói működés Magyarországon. Budapesti Gazdasági Egyetem https://doi.org/10.29180/978-615-6342-81-2
    • Csákné Filep, J., Szennay, Á. & Timár G. (2024). Női vállalkozók Magyarországon: Global Entrepreneurship Monitor Különjelentés https://doi.org/10.29180/978-615-6342-78-2
    • Virágh, E., Timár, G., & Pecze, K. (2024). Startup success from the founder’s perspective. Society and Economy. https://doi.org/10.1556/204.2023.00029
    • Szennay, Áron, & Csákné Filep, J. (2024). The impact of export activity and family nature on the innovativeness of SMEs. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 55(9), 31–43. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.09.03
    • Krankovits, M., Kézai, P.K. & Szennay, Á. Impact of proximity from chemical and pharmaceutical universities on startup founding: empirical evidence from the Visegrad countries. Discov Sustain 5, 454 (2024). https://doi.org/10.1007/s43621-024-00707-3
    • Virágh, E. A. (2024). Capitalist messiahs fighting small-mindedness: hegemonic startup masculinity in a semi-peripheral context. International Journal of Gender and Entrepreneurship https://doi.org/10.1108/ijge-04-2024-0136
    • Virágh, E. A., & Tímár, G. (2024). What is success? – Concepts and perspectives in the Hungarian startup context. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 55(11), 41–52. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.11.04
    • Szennay, A., Major, Z., Horváth, R., Czédli, H., Szigeti, C. (2024). Providing Decent, Affordable, and Sustainable Housing: Analysing Environmental Impacts of Family Houses Built with Conventional and Unconventional Building Materials. In: Muthu, S.S. (eds) Energy Footprint and Sustainability. Environmental Footprints and Eco-design of Products and Processes. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-63057-6_6
  • 2023

    • Csákné Filep, J., Radácsi, L., & Szennay, Á. (2023) Comparing the Innovation and Export Performance of Hungarian Family and Non-Family Enterprises: Experiences Drawn from Empirical Surveys. Administrative Sciences 13(6), 146. https://doi.org/10.3390/admsci13060146
    • Mosolygó-Kiss, Á., Heidrich, B., Chandler, N. (2023): Knowing me, knowing you: A study of the types of knowledge transferred during the succession process in intra-family takeover of family businesses in Hungary. Journal of East European Management Studies 28(1), 94-120 https://doi.org/10.5771/0949-6181-2023-1
    • Csákné Filep, J., Martyniuk, O.A. & Wojtyra-Perlejewska, M. (2023), The state of family business research in the Visegrád countries. Journal of Family Business Management, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/JFBM-04-2023-0057
    • Csákné Filep, J., & Radácsi, L. (2023). Longitudinal Family Business Research – Review of the Literature. European Management Studies (previously: problemy zarządzania – management issues), 21(1), 4-22. https://doi.org/10.7172/1644-9584.99.1.
    • Szennay, Á. (2023) Pénzügyi tudatosság a magyar kkv szektorban. Szemelvények a BGE kutatásaiból II. kötet. (pp. 283-291) Budapesti Gazdasági Egyetem https://doi.org/10.29180/978-615-6342-76-8_36
    • Vácziné Takács, E. (2023) A múlt mint lehetséges erőforrás a családi vállalkozások életében. In Szegedi, K. (Ed.), Alkalmazott kutatással a gazdasági és társadalmi hatásért (pp. 174-181). Budapesti Gazdasági Egyetem https://doi.org/10.29180/978-615-6342-74-4_18
    • Csákné Filep, J. & Szennay, Á. (2023): Factors influencing entrepreneurs’s decision-making concerning SDGs. In Nedelko, Z., Korez Vide, R. (eds.) (2023). 7th FEB International Scientific Conference: Strengthening Resilience by Sustainable Economy and Business – Towards the SDGs. https://doi.org/10.18690/um.epf.3.2023.21
    • Krankovits, M., Csákné Filep, J., & Szennay, Áron. (2023). Factors of Responsible Entrepreneurial Behaviour: Empirical Findings from Hungary. Chemical Engineering Transactions107, 25-30. https://doi.org/10.3303/CET23107005
    • Csákné Filep J., Radácsi L., Szennay Á. & Timár G. (2023). Tenni akarás és megélhetés. https://doi.org/10.29180/2939-8320_978-615-6342-55-3
    • Csákné Filep, J., Radácsi, L., Szennay, Á. & Timár, G. (2023). Taking initiative and earning a living. https://doi.org/10.29180/978-615-6342-65-2
    • Szennay, Á., Timár, G. & Csákné Filep, J. (2023). Digital revolution powered by COVID-19? – Analysis of digitalization activities of Hungarian entrepreneurs. In Cudanov, M., Huszák, L., Marinkovic, S. (Eds.), 2nd International Danube Cup Conference on Entrepreneurship Education (IDC2 E2 2023), Fakultet organizacionih nauka, Belgrade.  https://doi.org/10.1556/204.2024.00010
    • Csákné Filep, J., Radácsi, L., & Szennay, Á. (2023): Examining success factors of Hungarian SMEs during multiple crises. In Nedelko, Z., Korez Vide, R. (Eds.) (2023). 7th FEB International Scientific Conference: Strengthening Resilience by Sustainable Economy and Business – Towards the SDGs. Fakultet organizacionih nauka, Belgrade. https://doi.org/10.18690/um.epf.3.2023
    • Major, Z., Horváth, R., Szennay, Á. & Szigeti, C. (2023). Examination and optimization of the ecological footprint of embedded rail structures. In Nedelko, Z., Korez Vide, R. (eds.) (2023). 7th FEB International Scientific Conference: Strengthening Resilience by Sustainable Economy and Business – Towards the SDGs. University of Maribor, University Press. https://doi.org/10.18690/um.epf.3.2023.5
    • Farkas, J. Zs., Szennay, Á., Major, Z., & Szigeti, C. (2023). Urban development decisions based on the ecological footprint. In Nedelko, Z., Korez Vide, R. (eds.) (2023). 7th FEB International Scientific Conference: Strengthening Resilience by Sustainable Economy and Business – Towards the SDGs. University of Maribor, University Press. https://doi.org/10.18690/um.epf.3.2023.6
    • Major, Z., Horváth, R.,  Szennay, Á. &  Szigeti, C. (2022): Kiöntött síncsatornás pályaszerkezetek ökológiai lábnyomának vizsgálata. Magyar Építőipar, LXXI(3).  117-122 https://doi.org/10.17168/MEIP.2022.71.117
    • Major, Z., Horváth, R., Szennay, Áron, & Szigeti, C. (2023). Ecological Footprint Analysis of Tramway Track Structures. Chemical Engineering Transactions, 107, 283-288. https://doi.org/10.3303/CET23107048
    • Szennay, Á. (2023): Mindennapi szénlábnyomunk – Az étkezés környezetterhelése. Lépések a fenntarthatóság felé. 28(1). 10-12.
    • Horváth R., Major Z., Szennay Á., Szigeti C. (2023). Villamos vasúti pályaszerkezetek ökológiai lábnyomának elemzése. In Szegedi, K. (Ed.), Szemelvények a BGE kutatásaiból II. kötet (pp. 283-291). Budapesti Gazdasági Egyetem. https://doi.org/10.29180/978-615-6342-76-8_18
    • Csákné Filep, J. (2023). A fenntartható fejlődési célokkal kapcsolatos vállalkozói döntések a Global Entrepreneurship Monitor 2022-es adatainak tükrében. In: Czakó, Erzsébet; Gergely, Orsolya; Katona, Klára; Kutasi, Gábor; Losonci, Dávid; Radácsi, László; Sáfrányné, Gubik Andrea; Sass, Magdolna; Szabó, Tünde Petra; Szendrői, Gábor; Szepesi, Balázs; Szerb, László Vállalkozáskutatói és elemzői hálózat : IV. Vállalkozáskutatási konferencia. Budapest, Magyarország : Mathias Corvinus Collegium (2023) 104 p. pp. 9-11. , 3 p.
    • Szennay, Á. (2023) Startup inkubátorok és akcelerátorok Közép- és Kelet-Európában – Egy szisztematikus irodalomfeldolgozás eredményei IV. Vállalkozáskutatási Konferencia absztraktkötet
    • Csákné Filep, J., Szennay, Á. & Timár G. (2023): Influencing factors of participation in entreperneurhsuip education – Lessons learned in Hungary. In: Cudanov, M., Huszák, L., Marinkovic, S. (eds.) 2nd International Danube Cup Conference on Entrepreneurship Education (IDC2 E2 2023), Fakultet organizacionih nauka, Belgrade.
  • 2022

    • Barabásné Kárpáti, D. & Csákné Filep J. (2022). Az innováció vezérelt fejlődés indukálta munkáltatói kompetenciaelvárások. Acta Academiae Beregsasiensis. Economics 2. 24-31. https://doi.org/10.58423/2786-6742/2022-2-24-31
    • Csákné Filep J. & Timár G. (szerk.) (2022). Családi Vállalkozások Műhelykonferencia konferenciakötet. Budapesti Gazdasági Egyetem.
    • Vajdovich, N., Heidrich, B., Németh, S., & Németh, K. (2022). From here to eternity: An empirical analysis of the goal system of family wineries. Entrepreneurial Business and Economics Review10(4), 155-179. https://doi.org/10.15678/EBER.2022.100410
    • Mosolygó-Kiss, Á., Heidrich, B., & Chandler, N. (2022). Apám nehéz álmot ígér?: A társas-érzelmi vagyon prioritásainak változása a generációváltó családi vállalkozásokban  Vezetéstudomány 53(8-9), 115-129. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.08-09.09
    • Németh, K., Németh, Sz., Heidrich, B., & Vajdovich, N. (2022). Pénzügyi és nem pénzügyi célok és teljesítménymutatók hazai családi borászatok felmérése tükrében. TÉR-GAZDASÁG-EMBER10(1), 9–28. https://doi.org/10.33926/GP.2022.1.4
    • Heidrich, B., Vajdovich, N., Németh, Sz. & Németh, K. (2022). Ma lesz a holnap tegnapja? – A családi borászatok innovációs kérdései a hagyományok tükrében 3. Farkas Ferenc Nemzetközi Tudományos Konferencia: „Menedzsment forradalmak”: Konferenciakötet (pp. 390-400) Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar
      Vezetés- és Szervezéstudományi Intézet.
    • Gosztonyi, M., Csákné Filep, J., & Zsigmond-Heinczinger, S. (2022). Comparison of Applicability of Startup Life Cycle Theories Based on Natural Language Processing. Eastern European Economics60(6), 511–539. https://doi.org/10.1080/00128775.2022.2111312
    • Heidrich, B., Vajdovich, N., Németh, K., & Németh, S. (2022). Holding back the years? Tradition and innovation in family wineries. Prosperitas, 9(4), 2. Budapest Business School. https://doi.org/10.31570/prosp_2022_0011
    • Heidrich, B., Németh, K., Németh, S., Vajdovich, N. (2021). Harvest Home. On Social Responsibility Consciousness and Motivations of Family Business Wineries. Education of Economists and Managers, 62(4), 55–78. https://doi.org/10.33119/EEIM.2021.62.3
    • Vajdovich, N., Heidrich, B., Németh, Sz. & Németh K. (2022): Where do we go from here? – Challenges of interpreting noneconomic goals of family businesses – The case of the Hungarian wine sector. In Polona, Š., Damjan, M., Nataša, Petrović; Iz Podbregar; Andrej, Škraba; Daniel, Tomić; Vincenzo, Uli; Anja, Žnidaršič (Eds.) 41st International Conference on Organizational Science Development: Society’s Challenges for Organizational Opportunities: Conference Proceedings (pp. 1027-1041). Univerzitetna založba Univerze v Mariboru. https://doi.org/10.18690/um.fov.3.2022
    • Gosztonyi, M., & Csákné Filep J. (2022). Profiling (Non-)Nascent Entrepreneurs in Hungary Based on Machine Learning Approaches. Sustainability 14(6). 3571. https://doi.org/10.3390/su14063571
    • Radácsi L., Csákné Filep J. & Timár G. (2022): Családi vállalkozások kutatása a Budapesti Gazdasági Egyetemen In Szemelvények a BGE kutatásaiból (pp. 182-189). Budapesti Gazdasági Egyetem. https://doi.org/10.29180/978-615-6342-49-2_21
    • Vágány, J. (2022): Esettanulmány Meglepetés Kft.
      Családi vállalkozások; Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest, Magyarország
      https://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/1930/
    • Csákné Filep, J. & Radácsi, L. (2022) A koronavírus pandémia és az orosz ukrán háború hatásai a magyar kkv-k körében III. Vállalkozáskutatási Konferencia konferenciakötet
    • Csákné Filep, J., Gosztonyi, M., Radácsi, L., Szennay, Á. & Timár, G. (2022) Vállalkozási környezet és attitűdök Magyarországon. Budapesti Gazdasági Egyetem. https://doi.org/10.29180/978-615-6342-24-9
    • Gosztonyi, M. (2022). COVID-19 positivism: Has COVID-19 changed Hungarian entrepreneurs’ perception of business opportunities? PROSPERITAS, 9(4), (1). https://doi.org/10.31570/prosp_2021_0006
    • Csákné Filep, J. (2022). Guest editorial: Global and local perspectives of entrepreneurship research. PROSPERITAS, 9(4) ,(5),  https://doi.org/10.31570/prosp_2022_0035.
    • Chandler, N. (2022). Entrepreneurial personality and motive: A study of Hungarian early-stage entrepreneurs using GEM data. PROSPERITAS, 9(4), (3), https://doi.org/10.31570/prosp_2022_0007
    • Sági, J., Szennay, Á. (2022). A COVID-19 pandémia első évének magyar vállalkozásokra gyakorolt hatása, különös tekintettel a fenntarthatósággal kapcsolatos kérdésekre. Polgári Szemle 18, 80–97, doi:10.24307/psz.2022.1107.
    • Győri, Zs., Kása, R. & Szegedi, K. (2022) Hungarian entrepreneurs’ sustainability motivations based on GEM 2021 results. PROSPERITAS 9(4), (4) https://doi.org/10.31570/prosp_2022_0012.
    • Radácsi, L., Timár, G. & Csákné Filep, J. (2022) Vállalkozásoktatás Magyarországon a GEM 2021 és 2022-es adatfelvételeinek tükrében In: Matthias Corvinus Collegium (MCC) – Matthias Corvinus Collegium (MCC) (szerk.) III. Vállalkozáskutatási konferencia. Budapest, Magyarország : MCC (2022) 111 p. pp. 67-68. , 2 p.
    • Lubinszki, M. (2022) Vállalkozói kulcskompetenciák az oktatásban. Új Pedagógiai Szemle 72 pp. 98-107. , 10 p.
    • Radácsi, L. (2022). Adalékok a hazai kkv-k társadalmilag felelős működéséhez: egy longitudinális vizsgálat eredményei. In: Matthias Corvinus Collegium (MCC) – Matthias Corvinus Collegium (MCC) (szerk.) III. Vállalkozáskutatási konferencia
      Budapest, Magyarország : MCC (2022)
    • Csákné Filep, J. & Radácsi, L. (2022). A koronavírus pandémia és az orosz ukrán háború hatásai a magyar kkv-k körében. In: Matthias Corvinus Collegium (MCC) – Matthias Corvinus Collegium (MCC) (szerk.) III. Vállalkozáskutatási konferencia. Budapest, Magyarország : MCC (2022)
    • Zsigmond-Heinczinger, Sz. (2022) Vállalkozók és változáskezelés: megküzdési stratégiák a COVID-19 koronavírus kapcsán eltérő megközelítésben a szakirodalom, a vállalkozók és az őket segítő szakemberek szemszögéből In: Matthias Corvinus Collegium (MCC) – Matthias Corvinus Collegium (MCC) (szerk.) III. Vállalkozáskutatási konferencia. Budapest, Magyarország : MCC (2022)
    • Csákné Filep, J., Gosztonyi, M., Radácsi, L., Szennay, Á. & Timár, G. (2022). Entrepreneurial Environment and Attitudes in Hungary. Budapest Business School. https://doi.org/10.29180/978-615-6342-29-4
  • 2021

    • Vajdovich, N. & Heidrich, B. (2021) Quo Vadis? – A családi vállalkozások összetett célrendszerének elemzése In: VEZETÉSTUDOMÁNY 52(11) pp. 13-27. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.11.02
    • Csákné Filep, J. & Radácsi, L. (2021): Családivállalkozás-kutatás longitudinális megközelítésben In: KÖZGAZDASÁGI SZEMLE 68(2021 Különszám) pp. 108-125. https://doi.org/10.18414/KSZ.2021.k.108
    • Radácsi, L., Timár G. & Szennay Á. (2021) Szabadúszók Magyarországon In: KÖZGAZDASÁGI SZEMLE 68(2021 Különszám) pp. 78-106. https://doi.org/10.18414/KSZ.2021.k.78
    • Radácsi, L. & Csákné Filep, J. (2021): Survival and growth of Hungarian start-ups In: Entrepreneurship and Sustainability Issues 8(4) pp. 262-279. https://doi.org/10.9770/jesi.2021.8.4(15)
    • Szennay, Á., Szigeti, C., Beke, J. & Radácsi, L. (2021): Ecological Footprint as an Indicator of Corporate Environmental Performance–Empirical Evidence from Hungarian SMEs. In: SUSTAINABILITY 13(2), 1000 https://doi.org/10.3390/su13021000
  • 2020

  • 2019

  • 2018

    • Csákné Filep J., Kása R. & Radácsi L. (2018) Családivállalat-kormányzás: A nemzetközi szakirodalom kategorizálása a három kör modell tükrében VEZETÉSTUDOMÁNY 49(9) 46-56. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.09.04
    • Farkas Sz., Kása R. & S. Gubik A. (2018) A tervezett magatartás elméletének alkalmazása a vállalkozói hajlandóság alakulásának magyarázatára. KÖZGAZDASÁGI SZEMLE 65(1) 74-101. https://doi.org/10.18414/KSZ.2018.1.74
    • Heidrich, B., Chandler, N. & Németh, K. (2018) Protect and Be Served? – The Revival of Paternalistic Leadership in the Light of Family Businesses. LOGISZTIKA – INFORMATIKA – MENEDZSMENT 3(1), 5-20. https://doi.org/10.29177/LIM.2018.1.5
    • Makó, Cs., Csizmadia, P., & Heidrich, B. (2018). Heart and Soul: Transferring ‘Socio-emotional Wealth’ (SEW) in Family Business Succession. Journal of Entrepreneurship and Innovation in Emerging Economies4(1), 53-67. https://doi.org/10.1177/2393957517749708
    • Andrea, R., Krisztina, N., Gergely, H., & Andrea, S. M. (2018). Performance of leading family businesses in the group of emerging companies in Hungary. ANALELE UNIVERSITATII DI N ORADEA – STIINTE ECONOMICA / ANNALS OF UNIVERSITY OF ORADEA – ECONOMIC SCIENCE27(1), 214–226.
  • 2017

    • Németh K. & Németh Sz. (2017) A vezetői számviteli és controlling módszerek alkalmazása és szerepe a családi vállalkozások működtetésében, utódlási folyamatainak sikeres menedzselésében – egy empirikus felmérés tapasztalatai. CONTROLLER INFO Különszám (2017) 213-229.
    • Németh K., Ilyés Cs., Németh Sz. (2017) Intergenerational Succession (Generational Change). Strategic Renewal? The Emergence of Familiness in the Business Life of Dudits Hotels. STRATEGIC MANAGEMENT: INTERNATIONAL JOURNAL OF STRATEGIC MANAGEMENT AND DECISION SUPPORT SYSTEM IN STRATEGIC MANAGEMENT 22(1) 30-43.
    • Csákné Filep Judit: A generációváltás szerepváltást hoz: a vállalkozás vezetésének átvétele egyike a legnagyobb kihívást rejtő menedzsmentfeladatoknak a második generáció számára. PIAC ÉS PROFIT: ÜZLETI HAVILAP 21(7) 36-38.
    • Csákné Filep Judit, Karmazin György: A családi vállalkozások pénzügyi jellemzői és az utódlással kapcsolatos pénzügyi kérdések PROSPERITAS 4(3). 7-32.

TUDOMÁNYOS PUBLIKÁCIÓK / SCIENTIFIC PUBLICATIONS