Nem csak az iparűzési adó miatt lehet dolga egy kisvállalkozónak az önkormányzattal, jöhetnek mást is ellenőrizni! De pánikra semmi ok. Szakértőnk segít!
Az Arkconsulting Kft. szakértőinek előző cikke arról szólt, milyen lehetőségei vannak egy KATA-s egyéni vállalkozónak az iparűzési adó választása során. De nem csak emiatt van dolga egy egyéni vállalkozónak sem az önkormányzattal.
A székhely szerint illetékes önkormányzat ugyanis az, ami ellenőrizheti az egyéni vállalkozás jogszerű működését, hogy megvan-e a tevékenységhez szükséges végzettség, hogy megfelelően megtett-e a cég minden bejelentést, székhelyhasználati jogosultságot stb.
Az ellenőrzés szótól elsőre mindenki megijed. Talán ez csökken, ha pontosítjuk, mi és hogyan történik ilyenkor.
Az újonnan indult egyéni vállalkozások során, hivatalból 30 napon belül lefuttatja az ellenőrzést az önkormányzat. Ez első körben egy belső ellenőrzés, ahol megnézik, hogy a felvett tevékenység végzettséghez vagy engedélyhez van-e kötve, illetve, hogy a székhelyként megjelölt ingatlan az egyéni vállalkozó tulajdonában áll-e. Amennyiben nincsen szükség semmilyen irat bekérésére, úgy az önkormányzat le is zárja az ellenőrzést, melyről így az egyéni vállalkozó nem is értesül.
Amennyiben az önkormányzat az így lefolytatott ellenőrzés során úgy látja, hogy szükség van iratok bekérésére, úgy megkeresi az adózót egy ellenőrzés formájában. Ennek első lépése az önkormányzat részéről a végzés kiküldése, amelyben leírják, hogy pontosan milyen dokumentumokat és információkat várnak az adózótól, továbbá megjelölnek egy időpontot a személyes megjelenésre.
Az önkormányzatok is átállnak az elektronikus kapcsolattartásra, így az idéző végzés az ügyfélkapus tárhelyre fog érkezni, ezért ezt mindig érdemes figyelni (főleg azért, mert a NAV-tól érkező levelek is itt landolnak).
Nagyon fontos, hogy az önkormányzat megkeresését semmiképpen ne hagyd figyelmen kívül! Ugyanis, ha az ellenőzrés sikertelenül zárul – tehát nem történik meg a kapcsolatfelvétel, és nem nyújtod be a kért dokumentumokat (alább találod, nagy valószínűséggel mit várnak)–, akkor az önkormányzat törölheti az adószámot, és így megszűnik a vállalkozás. Ez pedig KATA-s vállalkozás esetében két év kényszerszünetet jelent, hiszen a szabályok szerint ilyen esetben két évig nem lehet újra ezt az egyszerű adózási formát választani.
Hogy ne legyen gond
Az önkormányzat a legtöbb esetben két dologra kíváncsi:
- hozzájáruló nyilatkozat a székhelyként megjelölt ingatlan tulajdonosától vagy tulajdonosaitól,
- végzettség igazolása a bizonyítvány vagy a diploma másolatának benyújtásával.
Ha ezeket a dokumentumokat benyújtottuk, és továbbiakra nincs szükség, az önkormányzat le is zárja az ellenőrzést.
Érdemes tudni, hogy nem kötelező a személyes megjelenés az önkormányzaton. A kért papírokat be lehet nyújtani e-papíron keresztül, melyhez csupán a dokumentumokra van szükség szkennelt formában valamint az ügyfélkapus hozzáférésre!
A vállalkozás indítása előtt mindenképp meg kell nézni, hogy a választott tevékenységi kör végzettséghez vagy engedélyhez kötött-e. Ha igen, és nincs meg a megfelelő végzettség, akkor az önkormányzat törölheti az adószámot, melynek eredményeképpen a vállalkozás megszűnne.
Ha ez a helyzet áll elő, a céget úgy van lehetőség megmenteni, ha a végzettség hiányában jogtalanul felvett tevékenységi kört töröljük, vagy lecseréljük.
A fent leírtak alapján ti is láthatjátok, annak ellenére, hogy a KATA egy tényleg egyszerű adózási forma, vannak buktatói! Az Arkconsulting szakértői szerint minden vállalkozás indítást érdemes adótervezéssel kezdeni!