A startupok szerint további befektetés oldaná meg számukra a válsághelyzetet

A gyors változásokhoz elvileg hozzáedződött startupok többsége is meg van ijedve a járvány okozta krízis hatásaitól. A legtöbben pénzügyi támogatásra vágynak, ugyanakkor azt is látják, a mostani helyzet lehetőséget is jelenthet.

Sokan gondolkoznak azon, miképp érinti a nemzetközi startup világot a vírusválság. A Design Terminal több országban működő startupokat kérdezett meg. Leginkább arra voltak kíváncsiak, hogy van-e olyan aspektusa a krízisnek, ami pozitívan érintheti, érintette a startupokat, és arra is, milyen életmentő lépéseket tettek eddig önmaguk megóvása és a közösségek érdekében, valamint arra is: hogyan látják a jövőt. Bár az eredmények semmiképpen nem tekinthetők reprezentatívnak, sőt, a kutatási jelentésből az is kiderül, hogy a CEO-k, technikai és marketing vezetők mellett volt, ahol a gépkocsivezető is nyilatkozott a cégről, mindenképpen érdekes látni a trendeket.

A válaszadók többségét negatívan érintette a járvány és annak hatásai, a válaszadók többsége az eredmények szerint fél attól, hogy túléli-e a krízist. A válaszadók 25%-a látja lehetőségnek a helyzetet.

A cégek 78%-a azt állította, hogy a vírushelyzet a fejlődésüket negatívan befolyásolta, 22% pedig pozitív hatásról számolt be.

covid maszk

Kép:Unsplash

Akik lehetőséget látnak, a vírus hatására többet, nagyobb koncentrációval, hatékonysággal dolgoznak, leginkább remote módban. A helyzet a Design Terminal közleményének megfogalmazása szerint megengedi számukra, hogy „out of the box” gondolkodjanak, szolgáltatásuk, termékük iránt megnőtt a kereslet.

Vannak azonban, akiknek jelenlegi fő célja a csőd elkerülése. Ehhez különböző, a megszokottól eltérő stratégiákat kell kidolgozniuk. A kiadások csökkentése mellett webshopokat indítanak, később beváltható kuponokat árusítanak, szélesítik a portfóliókat, e-learning felületek segítségével továbbképzik magukat és a kollégákat.

Három hazai befektető szerint azoknak a startupoknak lesz lehetőség a mostani helyzet, akik képesek alkalmazkodni. 

5-ből 4 válaszadó úgy nyilatkozott, hogy a vírus negatívan érintette a cégét az eladások csökkenése vagy megrendelések törlése, az új és potenciális ügyfelek hiánya miatt. A jelentés kiemeli azt is, hogy voltak, akik szerint a személyes találkozások hiánya befolyásolta az eladásokat. A leginkább a pénzügyi válság miatt aggódnak (65%), a második helyen pedig 11%-kal az elérhető források hiánya miatti szorongás áll.

A felmérés válaszadóinak 76%-a a fentieknek megfelelően pénzügyi támogatást keres.

Emellett mentorálásra, közösségre és tréningekre is vágynának, amelyek abban segítenének, hogy miképp használják ki a lehető legjobban a mostani időszakot.

A startupok jelenleg leginkább a finanszírozás terén szorulnak segítségre. Ezt követi a marketing és a sales, majd a leadership. Bár a válaszokból az derül ki: jól látják, hogy a likviditás biztosítása elsődleges, ennek ellenére kevesen foglalkoznak a költségcsökkentéssel, irányváltással, árbevétel növeléssel, válságterv készítésével. Legfontosabb feladat a fenntarthatóság megőrzése, mely az árbevétel-költség reláció összehangolásával, a jövőkép tényekkel való folyamatos összehangolásával érthető el.

Az elsősorban az értékesítés és a bevétel területén jelentkező negatív hatások mellett

a pozitív hozadékok leginkább ahhoz kapcsolódtak, hogy több idő jut mindenre.

A termékfejlesztésre, új ötletek tesztelésére, a dizájnra és arra, hogy finomhangolják a terveiket. Vagyis olyasmikkel foglalkozhatnak, amit korábban fontosnak, de nem sürgősnek ítéltek meg.

A Design Terminal a 8 legnagyobb hazai befektető is megkérdezte, miképp változtattak – ha változtattak – a terveiken. Ketten jelentősen alakítanak rajta, a többiek közepes változásokra készülnek.  A megkérdezett befektetők többsége egyedi, személyre szabott támogatási tervet készít, néhányan viszont csak akkor avatkoznak be, ha az érintett startup azt kifejezetten kérte.

A Design Terminal krízis kérdőívét 22 országból 240-en töltötték ki. A kitöltések leginkább a Kelet-Közép Európai régióból érkeztek, de akadt válaszoló Olaszországból, Indiából, Barbados-ról, Ugandából, az Egyesült Királyságból, Oroszországból, Franciaországból és Chiléből is. A válaszadók több mint 58%-a ötletfázisban lévő cég, kevesebb mint 100.000 eurós éves bevétellel. 23%-uk B2B2C területen működik, 15%-uk B2C, 60%-uk B2B, a maradék pedig C2C és B2G területen.

A részletesebb, angol nyelvű jelentés itt olvasható.