A “ne vásárolj tőlünk” még nem a legdurvább hirdetés, ami működött

Ne vásárolj tőlünk! Pisild le a hirdetésünket! Furcsa ötletnek hangzik ilyesmit kérni a vásárlóktól? Pedig bejött… Összeszedtünk nektek néhány meglehetősen formabontó hirdetést. Erősen különböznek egymástól, de közös bennük, hogy hatalmas ismertséget szereztek a cégeknek.

Az IKEA néhány évvel ezelőtt közzétett egy print lapokba szánt hirdetést, amely egy beépített terhességi tesztet tartalmazott. A hirdetés oldalát kellett minden más terhességi teszthez hasonlóan használni (vagyis rápisilni, minek szépítsük). Ha pedig pozitív lett az eredmény, a cég kedvezményt adott a reklámban szereplő babaágyra. Hogy mennyien váltották be “használt” hirdetésüket kedvezményre, azt sajnos nem tudjuk, de a reklám világméretű karriert futott be.

ikea hirdetés

Kép:Ikea

Az orosz Domino Pizza életre szóló ingyen pizzát ígért azoknak, akik magukra tetováltatják a cég logóját. Az akció meglepően sikeresnek bizonyult: az eredetileg egyhónaposra tervezett kampányt öt nap után le kellett állítani. Ennyi idő alatt ugyanis túl sokan jelentkeztek. Végül az első 350 tetováltató kapta meg az ajándékot. A pizza népszerűsége és az emberek spórolás iránti vágya mellett a sikerben azért annak is lehetett szerepe, hogy a logó sem túl hivalkodó. Az akció – és így a cég – híre minden esetre az egész világot bejárta.

Egyébként nem ez a cég volt az egyetlen, amelyik tetoválást kért a rajongóitól. Volt, ahol a munkavállalók lojalitásának bizonyítására használták, máshol viszont egy tényleg önként vállalt tetkóból lett reklámügyi gond.

patagonia reklám

Kép: Patagonia

A Patagonia nevű fenntartható ruhamárka a 2011-es Black Friday-re egy egész oldalas hirdetést vásárolt a New York Timesban. Rajta egy szürke dzseki képe, és egy hatalmas felirat: „Ne vedd meg ezt a kabátot”. Alatta kisbetűs arról, hogy a termék előállításához mennyi vízre volt szükség és mennyi szén-dioxid-kibocsátást eredményezett, valamint arról, hogy a tartós ruhadarabokat sokáig használhatod, ha pedig végül mégis elhasználódnak, visszaveszik és újrahasznosítják azokat. Az eladások természetesen nőttek, bár a cég elnöke szerint nem a többletfogyasztás, hanem a versenytársaktól elcsábított vásárlók révén. Mindenesetre ez volt az első alkalom, hogy egy cég azt üzente a vásárlóinak, hogy fogyasszanak kevesebbet.

Onnan is látszik, hogy mennyire bejött ez az üzenet, hogy idén nyáron újabb, látszólag kontraproduktív reklám is kikerült: egy borotvamárka bátorítja arra a nőket – egy egyébként is meglehetősen formabontó szpotban -, hogy ne borotválkozzanak.