A vállalkozói lét leginkább romantikus képekkel övezett része, amikor kipattan az ember fejéből a tökéletes ötlet. Valójában viszont ez nem az út vége, sokkal inkább csak az útjelzőtábla felfedezése.
Mert hiába gyullad fel a kis villanykörte az agyunkban, akár pizzázóról, akár tech startupról van szó, egy sikeres cég felépítéséhez bőven kevés a kiváló ötlet. A kulcs sokkal inkább az, hogy hogyan tudod azt életre kelteni.
A termék vagy szolgáltatás, amit végül az ügyfeled megvesz – vagy nem –, az eredeti, nyers ötletnek egy fenntarthatóvá és profitábilissá tett párlata. Ennek létrejöttéhez pedig idő és tudatos munka kell. A termékfejlesztés egy utazás, ami alatt sok minden megváltozik, és amelynek része egy csomó zsákutca is, amiből ki kell fordulni.
Bár persze minden folyamat más, de az entrepreneur.com cikkei alapján van néhány alapvető igazság, amit nem csak a konkrét terméktől, de az iparágtól is függetlenül érdemes szem előtt tartani.
-
Fókuszálj a minimálisan életképes termékre
A vállalkozók általában a legjobb terméket akarják létrehozni, lehetőleg azonnal. Ehelyett azonban arra kéne koncentrálni, amit Eric Ries The Lean Startup című könyvében úgy nevez: minimálisan életképes termék (minimum viable product – MVP). Nem elég szexi? Pedig ahhoz, hogy teszteld, mi működik, ez a legjobb megoldás. Egy termék soha nincs készen elsőre, mindig szükség lesz módosításokra, fejlesztésekre. Az MVP éppen arra jó, hogy a lehető leghamarabb eljuss addig, hogy kipróbálható legyen az, amin dolgozol. Ráadásul jó esetben úgy, hogy a fejlesztési költségek sem szöknek az égbe. A visszajelzések alapján a növekedés és a fejlesztés szükséges irányai is tisztábban látszanak majd.
-
A kevesebb több
Általában jellemző, hogy a piacon lévő ajánlatok – az éttermi menüktől a tanácsadási szolgáltatásokig – túl sok mindent akarnak nyújtani. Túl sok hozzávaló, választási lehetőség és extra funkció. Ez pedig a legjobb szándék ellenére is sokszor oda vezet, hogy nincs elég kapacitás valamiben igazán speciálisat nyújtani. Vagyis épp az USP (unique selling point), az egyedi termékelőny vész el.
Kezdj inkább egy nagyon egyszerű ötlettel és koncentrálj a termék lényegére. Csak akkor bővíts az ajánlaton, ha feltétlenül szükséges. Persze a telített és versenyző piacokon a vásárlók egyre többet és többet várnak, de nem biztos, hogy újabb tulajdonságok és képességek termékbe integrálásával lehet eredményt elérni. A tapasztalatok szerint sokkal többre jutsz, ha inkább az eredeti vásárlói igényre koncentrálsz, és egy dologra próbálsz meg választ adni, de arra egyedi és valóban működő módon.
-
Ne feledd, nem te vagy a vevő
Oké, ez nem hangzik túl nehéznek. Pedig valójában igényel némi tudatosságot. Vállalkozóként valószínűleg elég pontos képed van arról, hogy mit és hogyan kellene adni a jövendő fogyasztóidnak. Valójában viszont még akkor sem tudhatod pontosan, hogy mit akarnak, ha a saját kielégítetlen szükségleteid alapján találtad meg a piaci rést. Egyáltalán nem biztos, hogy mások is pontosan ezt akarják, vagy, hogy úgy használnák a termékedet, ahogy te elképzeled. Hiába vannak saját tapasztalataid, nagy hiba kizárólag azok alapján termékfejlesztési döntést hozni. Sokszor a vállalkozók saját egoja a sikeres termékfejlesztés legnagyobb gátja. Fontos, hogy aktívan törekedj rá, hogy kijuss a saját fejedből és beleláss azokéba, akiknek eladni szándékozol.
Nem elég, ha a családtagok és barátok áradoznak a tervedről, prototípusodról. Minél korábban mutasd meg a leendő vásárlóknak. Más szóval idegeneknek. Bíz benne, hogy ha nem felel meg nekik, meg fogják mondani, hogy mit változtass. Aztán már csak az egoddal kell megküzdened, hogy képes legyél elengedni akár olyasmit is, ami számodra különösen fontosnak tűnt.
-
Számolj a kockázatokkal
Ha semmi kockázat nem lenne a termékfejlesztésben, mindenki folyamatosan új termékekkel jönne elő. De van. A kockázat inherens része a vállalkozásnak, és előfeltétele a sikernek. Tehát nem az a kérdés, hogy vállalsz-e kockázatot, hanem, hogy milyet.
A buta kockázatvállalás azt jelenti, hogy vakon repülsz a kidolgozatlan ötleted által vezérelve. Az okos kockázatvállalás estében viszont lehetőséged lehet betölteni egy piaci rést, elsőként érkezni valahova, ahol még senki se járt úgy, hogy tisztában vagy a legfontosabb „környezeti tényezőkkel”. Sok-sok kutatásra van szükséged ahhoz, hogy vállalható szinten tartsd a kockázatokat és megismerd a potenciális buktatókat. Persze a rizikófaktorok között is van különbség. Az idő például egy olyan kiszámíthatatlan változó, ami néha arra sarkall, hogy azonnal tegyünk meg valamit, mielőtt elszalasztjuk a lehetőséget. Ez is egy kockázat, amivel kalkulálnunk kell, a többi, ismert faktor minél jobb megismerésének segítségével.
Mindig vannak kiszámíthatatlan változók, de ezek befolyása minimalizálható, ha csak akkor hozol kockázatos döntést, ha minden megszerezhető tudást magadévá tettél.
+1. Védd meg, amit kitaláltál
Egy sikeres új termék óriási lehetőség, és ha valami tényleg jót találtál ki, nagy eséllyel mások is meglátják majd benne a lehetőségeket. A másolás ellen véd a jog, érdemes megismerkedni a lehetőségekkel.
De ennél banálisabb módon is bukhatsz valami fontosat a leendő terméked sikeréhez. Lásd egy sikeres – egyébként IT biztonsággal foglalkozó – vállalkozó Twitteren megosztott sztoriját:
Persze az is fontos, hogy nehogy te magad kerülj tudattalanul jogsértő helyzetbe. Ehhez elég, ha egy külföldről behozott termék vagy alkatrész esetében nem bizonyosodsz meg arról, hogy a partner is jogtisztán működik, de akár egy ellenőrzés nélkül kiválasztott logó is komoly problémákat okozhat. Ha valaki korábban már bejegyeztetett túlságosan hasonlót, akár az egész, már bevezetett arculatod megváltoztatására is kötelezhet.
Miközben teljesen természetes, hogy ha megvan a nagy ötlet, alig várod, hogy végre a piacra dobásnál tarts, nincs rövidebb út a sikerhez, mint amit a tudatosan átgondolt termékfejlesztés kínál. Ha bakugrásokkal akarsz haladni, van rá esély, hogy csak akkor veszed észre, hogy zsákutca felé tartasz, amikor már nincs visszaút.