A sikeres vállalkozás első lépése egy életképes ötlet. Mi van, ha neked épp egy sincs a fejedben, pedig tudod, hogy a vállalkozás lenne a te világod? Segítünk!
Vannak, akik szerelmesek egy ötletbe, és mindent megtennének, hogy annak szentelhessék életüket. Ez egyrészt irigylésre méltó állapot, ugyanakkor, ha vállalkozás építésről beszélünk, bőven rejt veszélyeket is. Hiszen hiába szeretnél kávézót indítani a saját házad aljában, ha ott nem lesz életképes a biznisz. Ha pedig a fél karod adnád azért, hogy megvalósuljon ez a piacilag nem megalapozott álom, csak nehezíted a saját dolgod; a nem működő ötlet elengedését. Akinek van egy ötlete, ami iránt lelkesedik, annyiban mégis közelebb van egy lépéssel a sikeres vállalkozáshoz, hogy már léphet is a következő fázisra: az ötlet validálására.
Mi van, ha te nem vagy ebben a helyzetben? Ha csak azt tudod, hogy kezdeni akarsz valamibe, de nem tudod még, hogy pontosan mi legyen az? Az egyik nagy félreértés, hogy a semmiből kell előjönnöd valamivel – vagyis fel kell találnod a spanyolviaszt. Azonban valami
teljes újdonságot kitalálni valójában keveseknek sikerül, és őket nagyjából név szerint ismeri is az utókor.
Tehát ne csüggedj, ha komoly koncentrációval sem villan be valami, amire még soha senki nem gondolt! Nem is beszélve arról, hogy ha olyasmibe kezdenél, aminek úgy tűnik, hogy sehol a világon nincs versenytársa, érdemes lehet elgondolkodni, hogy ez sem lehet véletlen. Fontos tehát leszögezni, hogy az innováció nem (csak) valami teljesen új dolog kitalálását jelenti. Hanem azt is, ha jobban tudsz csinálni valamit, mint mások (vagy te magad) eddig, esetleg rájössz, hogy egy adott szolgáltatás vagy termék miképp, milyen változtatásokkal lenne életképes egy új piacon. Vagy egyszerűen csak felismered, hogy vannak még a piacon olyanok, akik nem kapnak meg egy már létező terméket vagy szolgáltatást azoktól, akik jelenleg nyújtják azt. Ez vezetett például a Rendi.hu megalapításához. A szolgáltatás külföldön még létezett, és minimális változtatással nagy sikerrel bevezethető volt itthon is.
Így gyűjts ötleteket
A probléma alapú
Az első lépés nagyon egyszerű. Hordj magadnál egy noteszt, vagy nyiss egy jegyzetet a telefonodon, és írd fel mindazokat a dolgokat, amivel a mindennapjaid során találkozol, és idegesítenek, vagy úgy érzed, jó lenne, ha valaki megoldaná őket. A saját élmények mellett érdemes nyitott szemmel és füllel járni akkor is, ha a családtagjaid, barátaid mesélnek a mindennapi otthoni, vagy munkahelyi bosszúságaikról. Ezek a kis problémák ugyanis mind megoldásért kiáltanak, vagyis elképzelhető, hogy üzletet is lehet rájuk építeni. (Itt olvashatsz arról, miképp zajlott ez a folyamat a ma már sikeres startup, a ViddL alapítóinál.)
A legnagyobb üzleti ötletek általában így, problémák megoldásából indultak el. Valaki szembesült valami igazán frusztrálóval, és keresett rá egy megoldást, amit másoknak is eladott.
A szenvedély alapú
Egy másik forrás, ha leülsz, és elkezded végig gondolni, hogy mi az, ami a legnagyobb örömet okozza neked az életben. Sokszor hangoztatott közhely – de mint ilyen, van benne igazság –, hogy azt fogod tudni elég nagy elánnal csinálni, ami valóban örömet okoz. A vállalkozásod beindításához pedig bőven lesz szükséged energiára. Szóval kezdj el listát írni, mi az, amit tényleg, igazán szeretsz. Ha ez megvan, a következő lépés, hogy átgondolod, miképp lehetne ebből vállalkozást építeni. Milyen típusú cégek működnek a szeretett témádhoz kapcsolódóan? Ők mit csinálnak? Honnan van bevételük? És mit csinálhatnának jobban?
Szenvedélyes sziklamászó vagy? Erre, és a környezetvédelem iránti elkötelezettségre épült fel a ma már világméretű Patagonina márka. (Itt olvashatod igazán inspiráló történetüket.) Mindig te tudod, hogy hol vannak a legjobb bulik a városban? Lehet, hogy mások örülnének, ha segítenél nekik is megtalálni. Mindened a sütés? Sorolhatnánk a jól célzott, újhullámos cukrászdákat, amelyekben szenvedélyes, amatőrből lett profik árulják a finomságokat. De kis kereséssel bőven találsz majd inspiráló sztorikat, amikor valaki a kávé, a ruhák, az állatok vagy épp a magas szintű geometriai feladatok megoldása iránti elkötelezettségéből épített vállalkozást.
A világprobléma alapú
Nem csak a saját és a környezeted életéből származó problémák megoldásán érdemes gondolkodni. Ha tényleg nagyot álmodsz, foglalkozz azokkal a hatalmas kihívásokkal, amelyekkel a világ küzd. Na nem most, hanem mondjuk ötven év múlva. A rövid távú problémák rövid életű megoldásokat kívánnak. Ezek persze szintén lehetnek alapjai egy vállalkozásnak, de az emberiség jövőjének jobbá tételével foglalkozni nagyobb távlatokat nyit. Hogyan lehetne most megtenni az első lépéseket egy nagyobb probléma megoldása irányába? Persze azért ne felejtkezzünk el az éppen nagyon is aktuális kihívások kezeléséről sem, a COVID-19 például számos iparágban komoly innovációkhoz vezetett és egy sereg új üzleti lehetőséget is teremtett.
A „próbálj ki valami újat” alapú
Ahhoz, hogy ötleteid legyenek a legfontosabb, hogy csinálj dolgokat. Nagyjából bármit. Minél többfélét, annál nagyobb esélyed van, hogy találsz valamit, ami megfelel a fentieknek. Lehet, hogy éppen nyaralás közben jön szembe az, amibe beleszeretsz, vagy amit meg szeretnél „javítani”. Lehet, hogy akkor villan majd be valami, ha jelentkezel egy olyan kurzusra az egyetemen, amilyenen még soha nem vettél részt. Vagy ha elmész dolgozni egy gyorsétterembe. Mindegy, csak csinálj valami újat! Friss szemmel bepillantani valamibe sokszor olyan lehetőségeket mutat meg, amit azok, akik jól ismerik az adott közeget, tevékenységet már régen megszoktak, és eszükbe sem jut, hogy érdemes (és jó üzlet) lehet változtatni rajta.
Így szelektálj első lépésként az ötletek között
Ha már van egy jó hosszú listád, muszáj lesz kicsit magaddal is foglalkoznod, hiszen ahhoz, hogy valóban szívvel lélekkel tudj majd dolgozni az üzleti ötletedért, fontos, hogy olyasmibe kezdj, ami közel áll a szívedhez. Az önismeret pedig azért is kell, hogy minél előbb belásd, mi az, amit te magad kiválóan elvégzel majd az induló cégben, és mi az, amiben lehet, hogy már az első (vagy a második) percben szükséged lesz segítségre. Ez utóbbit tisztán látni az első lépése egy igazán jó csapat összeállításának.
Mondunk egy nagyon lebutított példát. Ha tíz percet sem bírsz egyhelyben ülni, és még mindig inkább bőrbe kötött határidőnaplót használsz, valószínűleg akkor sem érdemes az IT biznisz felé kacsintgatnod, ha egyébként rengeteg a piaci lehetőség ezen a területen. Ha viszont minden házibuliba elmész, ahova csak lehet, mert imádsz és tudsz új emberekkel ismerkedni és megnyitni őket, erre valószínűleg érdemes lesz építened, bármibe is fogsz.
Érdemes listába szedned azt is, hogy mi az, amiben igazán jó vagy – és mi az, ami nem tartozik a legnagyobb erősségeid közé. (Ha a listaírás az utóbbi csoportban van, szorítsd össze a fogad. ?) Ha ez is megvan, itt az ideje, hogy összevesd ezt a korábban gyűjtött ötletekkel. A cél, hogy mintázatot találj: vagyis olyan problémát, amit meg lehet oldani a rád jellemző készségekkel és attitűddel.
De ne feledkezzünk meg a szaktudásról sem. Ahhoz, hogy sikerrel építs fel valamire egy vállalkozást, nem árt, ha legalább egy kulcsfontosságú területhez tényleg értesz vele kapcsolatban, és nem csak elméletben. A sikeres vállalkozók legnagyobb része többéves szakmai tapasztalattal rendelkezik, és erre építve hozott létre valami újat, jobbat, fejlesztett valamilyen területen. Persze nem csak így lehet, de azért valószínűleg nem véletlen, hogy a multivezetőből lett pék is kitanulta a mesterség alapjait – nem azért, mert maga akart sütni minden áldott nap, hanem hogy értse, mi az, amire üzletet épít. A szakmai tudás tehát mindennek az alapja. Vagy magadnak kell megszerezned, vagy meg kell fizetned. Amikor az ötleten gondolkozol, fontos belátni, hogy a szükséges kompetenciák közül melyik melyik kategóriába esik majd.
Gondolhatod esetleg, hogy a mostani, a járvány okozta krízissel terhelt időszak nem éppen a legjobb egy új biznisz elindításához. Igaz, stabilabb gazdasági helyzetben az emberek bátrabban költenek. De ha elvégezted a házi feladatodat, azaz az ötlet validálását, akkor bizton gondolhatod, hogy amit el akarsz adni, arra valóban szüksége van az emberek egy csoportjának. Ha pedig így van, fizetni is fognak érte. A nehéz időkben ráadásul kevesebben indítanak vállalkozást, így járulékos előny, hogy kevesebb versenytárssal kell megküzdened. A covid járványt pedig akár lehetőségéként is felfoghatod. Annál is inkább, mert azok a vállalkozók, startupok, amelyek ebben az időszakban edződnek, afféle „tüdős halakká” válnak – mondja a Budapest LAB tudományos vezetője – akik a későbbi nehézségeket is eredményesebben vészelik majd át.
Ha megvan az ötlet, ott ragyog a fejedben, csodálatos és kikezdhetetlennek tűnik, nos, akkor itt az ideje lehiggadni. Validálás nélkül ugyanis semmit nem ér. Egy kutatás szerint a startupok 42%-a azért bukik meg, mert valójában nincs piaci igény arra, amit kínálnak. Nem véletlenül lett ez az alapgondolata a Y Combinator 2005-ben alapított magvető-akcelerátorának: „Csinálj olyasmit, ami kell az embereknek.” Aranyszabály!