A networking minden vállalkozó számára elengedhetetlen, de sokaknak olyan, mintha a fogukat húznák… Szakértők tanácsait szedtük össze, hogy könnyebbé tegyük az új kapcsolatok felvételét és az első beszélgetést.
üzleti siker sokszor azon múlik, milyen partneri, beszállítói, befektetői kört tud elérni a vállalkozás. Ráadásul minél több szereplőt ismerünk a piacon, annál nagyobb rálátásunk van az adott szegmens üzleti lehetőségeire, problémáira, jövőjére. Ezért kell minél kiterjedtebb kapcsolati hálót kiépítenünk. De hogyan érdemes belevágni a networkingbe? Összeszedtünk különböző szakértőktől 5 olyan ökölszabályt, ami segíthet a sikeres kapcsolatépítésben konferenciákon, kiállításokon, céges találkozókon.
A 100%-os szabály
Mivel az első benyomások a legfontosabbak, csak akkor van értelme elmennünk egy kapcsolatépítő rendezvényre, ha tényleg oda tudjuk tenni magunkat abban a pár órában, amikor ott vagyunk. Ha felkészületlenek, demotiváltak vagy valami más gond miatt túlságosan feszültek vagyunk, inkább hagyjuk ki a rendezvényt, mert egy rossz benyomással inkább csak romboljuk üzleti kapcsolatainkat. Akkor vágjunk bele a kapcsolatépítésbe, ha úgy érezzük, 100%-ot tudunk nyújtani.
Legyünk felkészültek, az alkalomhoz illően jól öltözöttek, és mindig legyen nálunk elegendő névjegykártya, mert nincs is kínosabb annál, mint amikor toll és papír keresésével kell indítani egy új együttműködést. De választhatunk olyan modern megoldást is, mint az aláírásunkat tartalmazó QR kód, amit a telefonunkon osztunk meg. A lényeg nem a papír, hanem, hogy gond nélkül, egy pillanat alatt kontaktot tudjunk cserélni azzal, akivel találkozunk.
A 3 megjelenés szabálya
Az üzleti életben az egyik legfontosabb erény a következetesség és az elszántság. Ha azt szeretnénk, hogy reménybeli partnereink komolyan vegyenek minket, fontos, hogy rendszeres megjelenésünkkel jelezzük üzleti szándékaink komolyságát. Nem elég tehát egyszer-egyszer megmutatni magunkat egy adott üzleti körben, hanem vissza kell járnunk, mert az üzletben mindenki a megbízható és elkötelezett partnereket keresi.
Három alkalom egy adott közegben a minimum. Ennyi nekünk magunknak is kell ahhoz a szakértők szerint, hogy megalapozottan dönthessünk róla, érdemes-e az adott közösségre, csoportra további energiát fordítanunk.
Az 5 kérdéses belépő szabály
Sokak számára az okozza a legnagyobb nehézséget, hogy miről is lehet beszélgetni az első percekben, mielőtt megtaláljuk a valódi közös témát. A legjobb módszer az új kapcsolatok első kövének lerakására persze az, ha bemutat valaki. Ha az illető profi networker, akkor ezt úgy teszi, hogy nem csak a másik ember nevét mondja, de rögtön hozzátesz valamilyen információt, ami tudja, hogy releváns számunka. Például: „ hadd mutassam be XY-t, aki, ahogyan te is, szintén fiatal diplomások számára kínálja z szolgáltatását”.
De még ha ilyen szerencsésen alakul is az első lépés, sokat segít, ha felkészülünk a small talkra. Találjunk ki előre 5 olyan kérdést, ami bárkinél bevethető, és megnyitja a párbeszédet. Például: Mivel foglalkozik a cége? Hogy sikerült a tavalyi év? Mik a legfőbb nehézségek az adott szegmensben? Mivel alapvetően mindenki szeret magáról beszélni, az emberek megnyílnak előttünk, ha valódi érdeklődéssel találkoznak.
A lift pitch szabály
Minden kapcsolatépítő eseményre alaposan fel kell készülnünk, hogy a lehető leghatékonyabban tudjuk átadni mondandónkat. Úgy tartják, hogy amit az ember nem tud elmondani valakinek a liftben állva 30 másodpercben (amennyi idő alatt egy lift megtesz egy emeletet) azt nem is érdemes. Ezért úgy készüljünk, hogy a fejünkben meglegyen a mi 30 másodpercünk, amiben benne van, hogy vállalkozásunk mivel foglalkozik, kikkel dolgozunk együtt, és milyen előnyt jelentene partnereinknek az együttműködés. Rövid mondandónkat úgy kell megszerkesztenünk, hogy minden fontos információ elhangozzon, mégse legyen unalmas, mert beszélgetőpartnerünk ez alapján fog emlékezni ránk.
A 20/20/20 szabály
Ez a szabály inkább a négyszemközti – vagy két cég közti – találkozókon működik a pontos számokat tekintve, de mint elv, bárhol beválik, ahol fontos a hatékonyág, és hogy ne vesztegessük egymás idejét. A 20/20/20 szabály hatékony keretet ad két fél beszélgetéséhez. A lényeg, hogy először mi beszélünk 20 percet a saját vállalkozásunkról, majd ugyanekkora terjedelemben meghallgatjuk, mivel foglalkozik a másik fél, végül 20 perc alatt átbeszélhetjük, miben tudnánk együttműködni a jövőben. A felosztás megáll akkor is, ha egy networking eseményen 20 perc helyett inkább 5-5 percekről lehet szó. Megvan az infó, megvan az egyensúly, megvan miképp megyünk tovább. Már jöhet is a következő small talk partner!