Tippek és trükkök kezdő vállalkozásoknak online versenytárs elemzéséhez

Egy induló vállalkozás esetében kulcsfontosságú a versenytársak feltérképezése, és marketing stratégiájuk alapos elemzése. Ez egyszerűbb, mint gondolnád! Szakértőnk segít az online versenytárs elemzés alapjainak áttekintésében.

Ez a folyamat hasznos információkat nyújt a saját marketing stratégia megtervezésében és egyben iránymutatást ad arra vonatkozóan, hogy kik a legerősebb versenytársak és ők miben jók, mi az a minimális elvárható szint, amellyel az új vállalkozás megállhatja helyét a piaci környezetben – vagy mi az, amit hangsúlyozni érdemes az értékajánlatodban, amiben más, jobb vagy mint ők.

Sajnos az induló vállalkozások sokszor a teljes online marketing stratégiát kútfőből próbálják meg összeállítani, ami rizikós, mert az esetleges kudarcokat rögtön az elején meg kell tudni finanszírozni pénzben és időben is.

Még ha van is elég pénzed, akkor is elképzelhető, hogy egy rosszul megválasztott stratégiával annyi idő megy el, ami alatt a versenytársak is lépni tudnak és ellehetetlenítik a cég megmaradását a piacon. Ha viszont egy alapos versenytárs elemzéssel indulunk, akkor nem csak a piaci felzárkózást lehet felgyorsítani, de jelentős marketing költség is megspórolható.

Szakértőnk, Tusnádi István, a Usernet blog szerzője segítségével az online versenytárs elemzéshez adunk némi iránymutatást.

adatok összefüggését elemzik emberek

Kép:Pexels

Nézzük, hogy melyek a legfontosabb lépések:

1. Ki a legerősebb versenytársaid?

Első lépésként meg kellene határozni, hogy kik a legerősebb versenytársaid. Írd össze az összes kifejezést, amely szolgáltatásaiddal, termékeiddel kapcsolatos és amire valószínűleg a potenciális ügyfelek keresni fognak.

Keress rá a Google-ban ezekre a kifejezésekre és nézd meg, hogy milyen cégeket találsz az első 5-10-20 találat között. Válaszd ki közülük azokat, akik méretükben, szolgáltatásaikban, termékeikben, áraikban, piaci pozíciójukban valóban potenciális versenytársaid lehetnek és vidd fel őket egy Excel táblázatba.

Piactól függően általában 7-10 versenytárs vizsgálata ideális szokott lenni, mert nem igényel túl sok energiát, de már pontos képet ad egy piac legerősebb szereplőinek helyzetéről.

2. Weboldal struktúra

Második lépésként nézd át az előbb kigyűjtött versenytársak weboldalait az alábbi szempontok alapján:

  • Milyen gyorsan töltődik be a weboldal?
  • Milyen menüpontokból áll az oldal?
  • Milyen a termékek, szolgáltatások leírása?
  • Milyen a weboldal nyelvezete, szövegezése?
  • Milyen speciális funkciókkal bír a weboldal? Pl. GYIK, konfigurátor, kalkulátor, jelszóval védett rész stb.
  • Saját fotókat vagy stock fotókat használnak?
  • Milyen bizalomépítő elemeik vannak? Pl. rólunk mondták, díjaink, szakmai cikkek, publikációk, esettanulmányok, referenciák, ügyfél logók … stb.
  • Milyen kapcsolatfelvételi lehetőségek vannak?
  • Milyen a weboldal jogi megfelelősége? Van Jogi nyilatkozat, cookie szabályzat, Adatvédelmi nyilatkozat? A GDPR szabályainak megfelel az oldal?

3. Weboldal design

A weboldal design sokat számít a cég megítélése szempontjából. A kutatások rámutattak, hogy még a laikusok is képesek egy modernebb és egy elavultabb webdesign közötti különbséget észrevenni és a gyengébb minőségű weboldal esetében kevesebb bizalmat szavaznak a cégnek.

Éppen ezért fontos, hogy weboldalad legalább olyan jó minőségű legyen a megjelenést illetően, mint a tartalomban.

Érdemes a konkurensek weboldalait letesztelni mobilon is, sokat elárul róluk, ha megnézed mennyire teljesítenek jól ezen a területen.

4. Kulcsszavak

A kereső kifejezések, kulcsszavak felkutatása kiemelten fontos terület különösen az olyan cégek esetében, akik ügyfeleiket a webről szerzik. Érdemes minden konkurens esetében megvizsgálni, hogy milyen kulcsszavakra vannak optimalizálva a tartalmaik és ezekre milyen helyezéseket érnek el.

A kulcsszavak vizsgálatának van még egy hasznos kimenete. Ez pedig az, hogy ötleteket adhat olyan kereső kifejezésekre is, amelyekre esetleg nem is gondoltunk. Mindig abból érdemes kiindulni, hogy az erősebb versenytársak, mivel már jó ideje a piacon vannak, ezért sok időt, energiát fektettek a megfelelő kulcsszavak felkutatásába és arra történő tartalom optimalizálásba. A weboldalaik átvilágítása gyakorlatilag ingyen rendelkezésre bocsátja ennek a kutatómunkának az eredményét.

5. Helyezések

A versenytárs elemzés optimális esetben nem egy egyszeri tevékenység. Minden cég folyamatosan figyeli a konkurenseit, ki milyen új tartalommal, stratégiával, kampánnyal jelenik meg a piacon, kinek mikor újul meg a weboldala stb.

A kereső kifejezések helyezéseinek figyelése is az állandóan monitorozásra váró dolgok közé tartozik. Az erősebb cégek napi szinten figyelik a helyezések mozgását, de kezdetben elégséges havonta figyelni az erősebb konkurensek helyezéseiknek változását, mert sok hasznos információval szolgálhat a stratégiára vonatkozóan.

6. Keresőoptimalizálás

Ez a tevékenység szoros összefüggésben van a kulcsszavakkal és a kereső helyezések figyelésével. A SEO önmagában azt a tevékenységet jelenti, amelynek során egy weboldal adott kulcsszóra történő helyezéseit megpróbáljuk javítani. (Itt olvashatsz néhány jó tanácsot a témában.)

Maga a keresőoptimalizálás (SEO) bonyolult, több különálló tevékenység együtthatásaként fejti ki hatását. Éppen ezért érdemes megvizsgálni, hogy melyik cég milyen erőfeszítéseket tesz a helyezések javítása érdekében, hogyan optimalizálja tartalmai, milyen SEO faktorokra helyez nagyobb figyelmet és milyen eredményeket ér el.

adatokat néz

Kép:Pexels

7. Backlinkek

Az előző pontban említett keresőoptimalizálással szorosan összefügg a linképítés. A linképítés során a weboldalra mutató linkeket próbálunk meg gyűjteni lehetőség szerint releváns, tevékenységünkbe vágó oldalakról. Minél relevánsabb, minél erősebb oldalról kapunk linket, az annál jobb helyezésekben fog megmutatkozni.

Linképítés nélkül sajnos nem nagyon lehet jó helyezéseket elérni, annyira erős szinte minden területen az online konkurencia. És sajnos a hosszabb ideje piacon lévő cégeknek a linkek szerzésére több idejük is volt, amit nem egyszerű pár hónap leforgása alatt behozni.

A linképítés folyamatos és összetett tevékenység, amelynek során érdemes figyelni a versenytársakat, és amennyiben új backlinkeket szereznek, akkor megvizsgálni, hogy van-e nekünk lehetőségünk arról az adott oldalról linket szerezni.

8. Tartalommarketing

Könyvtárnyi irodalma van mostanra a tartalommarketingnek, vagyis annak a marketing technikának, hogy érdekes és hasznos tartalmakat hozunk létre és publikálunk, amivel könnyebben elérjük a célközönségünket – hogy aztán vásárlóvá tehessük őket. A tartalommarketingnek fontos szerepe van a weboldalad pozíciójának javítása szempontjából is, mert a Google azt szereti, ha egy weboldalon minél nagyobb mennyiségű, friss és jó minőségű tartalom van.

A tartalommarketing hívta életre a céges blogolást. Egy blog ugyanis ideális terep arra, hogy a weboldalt folyamatosan friss tartalommal lássuk el. Ráadásul a blog cikkeket meg lehet osztani a céges LinkedIn, Facebook, Twitter oldalakon is, így egy tartalommal több platformot is frissen lehet tartani.

A tartalommarketinggel kapcsolatban azt érdemes vizsgálni a konkurensek esetében, hogy milyen folyamatosan frissülő tartalmaik vannak: hírek, aktualitások, blog, videók, esettanulmányok, infografikák, podcastok stb. Ezek milyen gyakran, milyen tartalommal frissülnek.

9. Közösségi média

A közösségi média önmagában ideális csatorna lehet a potenciális ügyfelek elérésére, a látogatók, érdeklődők weboldalra terelésében, vagy akár közvetlen leadek generálásában. Iparág, termék és szolgáltatás valamint célközönség válogatja, hogy egy cég jelen van-e a közösségi médiában, milyen platformokon és ott milyen gyakorisággal, milyen tartalmakkal jelenik meg.

Éppen ezért a konkurensek közösségi média jelenlétének elemzése pontos képet fest arról, hogy a cégednek mi az iránymutató ezen a területen.

10. Fizetett hirdetések

Vannak olyan iparágak, termékek, szolgáltatások, ahol fizetett hirdetések nélkül nem nagyon lehet érvényesülni. Ezekben az esetekben egy újonnan induló cégnek be kell kalkulálnia a marketing költségvetésébe a folyamatos PPC (Pay-per-click), vagyis kattintás alapú hirdetések költségeit.

Ezek a hirdetések jellemzően Google Ads vagy Facebook hirdetéseket szoktak jelenteni. Manapság már elérhetők olyan marketing szoftverek, amelyek pontosan megmutatják, hogy egy adott cég, melyik platformon milyen hirdetési kampányokat futtat és ezekből már nagyságrendi számaink lesznek a kiadások tervezését illetően.