Hiába a legjobb céges weboldal is, ha senki nem találja meg azt. SEO nélkül nem élhetünk. Mutatunk néhány banális hibát, amelyeket könnyen orvosolhatsz, és a legjobb tippeket, amire 2018-ban érdemes koncentrálni.
A keresőoptimalizálás mára annyira összetett feladattá – külön szakmává – vált, hogy sok kisvállalkozás is úgy dönt, profiknak adja ki a feladatot. Kezdő vállalkozások esetében azonban sokszor erre még nincs lehetőség, de akár igény sem. Egyébként pedig ha külső vállalkozót bízunk meg cégünk oldalának SEO-jával, akkor sem árt, ha legalább nagyjából átlátjuk, mire kell figyelni.
Ne nézz ide!
Van, hogy a fejed tetejére állsz, tényleg mindent megteszel és minden tanácsot megfogadsz, mégsem látszik a javulás a Google találati listán. Nos, ennek lehet egy nagyon egyszerű oka, ami a szakértők szerint meglepően gyakran fordul elő: nincsenek indexálva az aloldalak. A fejlesztés illetve az oldalon való egyéb munkák során ugyanis a fejlesztők használják a „no follow, no index” parancsot, ami a keresőrobotok számára azt jelenti, hogy az adott oldal még nincs kész, még nem akarjuk megmutatni a nagyvilágnak. Sokszor viszont egyszerűen ott felejtődik ez a kis parancssor a már kész oldalon, és ezzel el is dől, hogy hiába erőlködsz, a kereső nem látja az oldalt. Érdemes ellenőrizni.
Kövess a semmibe!
Nagyon sokat ronthat az oldalad keresőkben való helyezésén, ha nem működő linkek maradnak rajta. Pedig ez is gyakrabban előfordul, mint gondolná az ember. Mondjuk kitaláltál egy szuper tavaszi akciót, ami aztán lejár, a hozzá tartozó landing page-et pedig szépen törlöd is. De az oda vezető link ottmarad például a „Híreink” rovatban, az akcióról szóló korábbi bejegyzésben. A keresőrobotok ezt már úgy értékelik, hogy valamiért „légüres térbe” akarod vinni a látogatót. Akkor is rosszul jársz, ha valóban rákattint valaki a linkre. Egy 404-es hibaoldalról a látogatók többsége már nem navigál vissza, tehát el is vesztettük az érdeklődőt.
Az is gyakran előfordul, hogy az oldal tárhelyének „takarításakor” letörlünk egy-egy képet – ami mondjuk egy lejárt eseményhez vagy akcióhoz kapcsolódott – de nem szüntetjük meg az aloldalt, amin használatban volt. Így a kép helyett annak „hűlt helye”, egy kis ikon jelenik csak meg. Ez nem túl vonzó és a kereső sem szereti.
Gyorsíts!
Az oldalsebesség kritikus fontosságú a keresőoptimalizálás szempontjából. A lassú oldalaknak magas a visszafordulási aránya, az emberek többsége meg sem várja, hogy betöltődjenek. A tapasztalatok szerint három (!) másodperc a kritikus határ. Tehát ha ennél tovább tart, amíg az oldal megjelenik, valamit tenned kell!
A lassúság oka sokszor az, hogy indokolatlanul sok adatot kell betölteni. Például túl nagy képeket használunk. Tipikus hiba, hogy a weben használatos 72 dpi helyett az eredeti, 300 dpi-s képfelbontást használjuk. Ez teljesen felesleges, élesebb nem lesz a monitoron ez esetben sem, viszont lassítja az oldal betöltődését. Segíthet az is, ha lemondasz a JavaScript használatáról – vagy legalább csökkented azt.
Ugyan gyorsítani nem fog, de a felhasználói élmény javításában fontos – ez pedig a SEO-ban fontos –, hogy először a látogató számára legfontosabb tartalmi elemek töltődjenek be. Ha ezeket azonnal megkapja, nagyobb valószínűséggel lesz hajlandó kivárni a többit is. A Pinterest esetében például természetesen a képek, egy híroldalánál a cikkek címei, az eBay-nél viszont valószínűleg a keresősáv az, amit a legtöbb látogató elsőként keres. A saját oldalad alapján mérlegelni kell, hogy nálad minek kell legelöl lennie a listán.
Használd a Google Page Speed tesztjét, ami pontosan leírja, hogy a te oldalad sebességén mivel lehetne javítani.
Mobil, az ég szerelmére!
A Google kereséseknek már több mint a fele mobilról érkezik, tehát a saját érdeked, hogy az oldalad mobilbarát legyen – nem csak a keresőóriás, hanem a látogatóid miatt. Az algoritmus vizsgálja, hogy reszponzív-e az adott oldal, valamint azt is, hogy a betű- és gombméretek kényelmesen használhatóak-e mobilos megjelenés esetén is. Még mindig viszonylag gyakori, hogy reszponzivitás helyett külön mobilos oldalakat hoznak létre a cégek. Ha nálad is így van, érdemes szem előtt tartani, hogy a Google új algoritmusa, ha a desktopos és mobilos megjelenés különbözik, akkor az utóbbit nézi meg elsőként. Vagyis ha a mobilos verzió egy „butított” változat, ahol az oldalad tartalmának csak egy része érhető el, az bizony nagy szívás lesz.
Relevancia újratöltve
Nem újdonság, hogy a Google a találati lista összeállításánál már nem egyszerűen csak a kulcsszavakat megjelenésének gyakoriságát vizsgálja, hanem az oldal tartalmának teljes relevanciáját az adott téma szempontjából. Hogyan? Az algoritmus vizsgálja, hogy a témában jónak számító oldalak milyen kifejezéseket használnak gyakran, mely kifejezések kapcsolódnak egymáshoz. Az oldalad tartalmában pedig azt fogja figyelni, hogy mennyire használja ezeket a kifejezéseket. Tehát hiába halmozod a kulcsszavakat, ha a kontextus nem minősül relevánsnak. Nem kell újabb kereséseket indítanod, hogy rájöjj, mi lenne a releváns kontextus. Ha értesz ahhoz, amit csinálsz, akkor elég, ha valóban a látogatóid igényeire koncentrálsz, törekedsz rá, hogy megértsd a problémájukat és olyan tartalmat hozz létre, ami választ ad a kérdéseikre, és a relevancia jön magától.
Kulcsszavak – még mindig
Azért nem kérdés, hogy a megfelelő kulcsszavak használata még mindig fontos. Használd a Google Trends szolgáltatást! Ha az aktuális trendeknek megfelelően variálod kicsit mondjuk a blogbejegyzéseid címeit, vagy alakítasz valamicskét pár elnevezésen, az sokat számíthat!
Linkek, link nélkül
A linképítés az egyik legfontosabb keresőoptimalizálási feladat, a szakemberek rengeteg munkaórát töltenek el vele. Továbbra is fontos, szóval ne add fel az ez irányú erőfeszítéseket! A szakértők szerint most a mennyiség helyett inkább a minőségre érdemes menni. Vagyis „dealek” helyett inkább arra kell koncentrálni, hogy megtaláld a valódi közönséged, amely természetes módon linkeli majd az oldalad.
De jó tudni, hogy már a link nélküli említés is számít a keresési rangsorban. A jó kapcsolatokból és releváns tartalmakból tehát nem lehet elég, ez segít ugyanis abban, hogy hivatkozzanak rád – így, vagy úgy. Hogy hogy állsz ezen a területen azt nyomkövető eszközökkel lehet átlátni, érdemes a márkád és a termékek megemlítését is monitorozni.
A cikkben lévő információk egy része az MTT Akadémia SEO workshopján hangzott el.