Az elegancia nem azt jelenti, hogy le kellene mondanod a stílusodról. De azt igen, hogy foglalkoznod kell a külvilággal is. A sztereotípiák megkönnyítik a dolgodat. És ez nem jelenti azt, hogy unalmasnak kéne lenned. Szakértőnk segít, mire figyelj ha üzleti eseményre öltözködsz.
Ma az öltözködésben az egyéniség kifejezése a korszellem. Éppen ezért érdemes megszívlelnünk Giorgio Armani gondolatát: “Az elegancia nem azt jelenti, hogy észrevesznek, hanem azt, hogy emlékeznek rád”.
Vagyis tudatossággal, finomabb eszközökkel, sokkal maradandóbb és vonzóbb képet sugározhatunk magunkról, és a megjelenésünk is sokkal stílusosabban tükrözheti az egyéniségünket.
Mégis mire figyeljünk az öltözékünk összeállításánál? Valójában öt szempont van, amelyeket ha betartunk, irigyelni fogják a stílusunkat.
A megjelenésünk legyen
- alkalomhoz illő,
- a körülmények adta sztereotípiáknak megfelelő,
- önazonos,
- sugározzon megközelíthetőséget és mindemellett
- makulátlanságot
-
Alkalomhoz illő
Úgy tűnhet, mintha manapság az eredetiség egyik kritériumának azt tartanák, ha valaki nem az alkalomhoz illően jelenik meg. Mielőtt hitelt adnánk ennek az érzéki csalódásnak, érdemes megnézni – bármely eseményről készült – fényképeket, hogy lássuk, ez a gondolat, közel sem felel meg a valóságnak. Ugyan láthatunk számos alulöltözött résztvevőt is akár, mégis találunk majd a képeken legalább egy (de általában több) szereplőt, akinek(akiknek) a megjelenése nemcsak önazonosságról és egyéni stílusról tanúskodik, de az alkalomhoz is illik, sőt megközelíthetőséget is sugall.
Könnyen belátható tehát, az alulöltözöttség nem azonos az eredetiséggel, sőt, sajnos, nagyon rossz képzettársításokat indíthat el:
- aki alulöltözte az eseményt, nem tartja méltónak azt (illetve a meghívót) saját magához, és ezért nem vette a fáradságot (az internet és a Google korában), hogy utánanézzen milyen keretet és környezetet adtak az adott eseménynek, és mit is viseljen?
- sajnos annyira egyszerű a ruhatára, hogy ez volt a legjobb benne, amit felvehetett volna? (… és nem ért számára annyit az egész, hogy valamilyen megoldást keressen)
Ma már nem probléma megtudni, milyen öltözék is lenne a megfelelő egy-egy élethelyzetre vagy eseményre. Az természetesen sokat segíthet, ha az esemény meghívója tájékoztatást tartalmaz a dress code-ot illetően, de ha ilyen nincs, akkor is van megoldás. Elég csak beütni a Google-ba, esetleg utánanézni a Facebookon vagy az Instán, könnyedén találhatunk képeket a korábbi, hasonló eseményről. Így dolgunk csak annyi: nézzük meg hogyan voltak felöltözve általában a résztvevők,
a résztvevők legjobban öltözött felső egyharmadát tekintsük zsinórmértéknek.
Válasszunk a ruhatárunkból egy olyan összeállítást, amelyben simán belesimulnánk ebbe az egyharmadba.
Legyünk óvatosak ugyanakkor: ne akarjunk a legjobban öltözöttek lenni. Az emberek a legritkább esetben tartják a leginkább jólöltözött szereplőt a legmegközelíthetőbbnek vagy a legszimpatikusabbnak. Nem biztos tehát, hogy ezekre a babérokra érdemes törnünk.
-
Sztereotípiának megfelelő
Könnyű azt gondolni, hogy a sztereotípiáknak megfelelő öltözék az unalmas, sőt nélkülöz minden egyéniségre vonatkozó lehetőséget.
A sztereotípiák az életünk fontos építőkövei, hiszen nem kell újra értelmeznünk pillanatról pillanatra a valóságot, hanem van egy viszonyítási rendszerünk, amihez mérünk. Alapvetően valamennyiünkre jellemző a sztereotípiákban való gondolkodás. Mindenre vannak sztereotípiáink: milyen egy multinál vagy egy startupnál dolgozni; milyen egy ötcsillagos szálloda és milyen egy nomádtúra; milyen egy környezetbarát autó és milyen egy igazi oldtimer. Bizony még arról is él bennünk egy kép, miképp néz ki egy megbízható könyvelő, milyen egy dörzsölt ügyvéd, egy hozzáértő szoftverfejlesztő, egy avantgárd művész vagy éppen egy ausztrál szörfös.
A kutatások szerint okos döntés tehát, hogy az öltözékünk megfeleljen – ha üzleti, szakmai hitelességről van szó – az emberek fejében a foglalkozásunkról élő sztereotípiáknak. Akkor az első (személyes) találkozás során nem kell majd külön időt és energiát fordítani arra, hogy meggyőznünk a másikat arról, hogy csakugyan értünk a szakterületünkhöz, a megjelenésünk ellenére.
A sztereotípiáknak megfelelő megjelenés azonban nem jelenti az önazonosság halálát!
-
Önazonos
Az önazonos megjelenés azt sugallja: az érintett nagyon is tisztában van saját magával, mind belső, mind külső adottságaival. Az egyénisége csillan meg a megjelenésben, mindez úgy, hogy a számára nem kedvelt fizikai vonásait el tudja rejteni vagy ügyesen el tudja terelni róla a figyelmet.
A sztereotípiák önazonos újradefiniálása talán a legkönnyebben a James Bondok (Brosnan, Connery, Craig, Dalton, Lazenby, Moore) egyéni stílusosságán, vagy a tech-biznisz megkerülhetetlen alakjainak (Gates, Jobs, Zuckerberg) öltözékén érhetők a legkönnyebben tetten. Ugyanaz a szakterület, mégis összetéveszthetetlen, egyéni stílus.
Nőként elég csak a divatházak azonos funkcióra tervezett, mégis nagyon markáns karakterrel rendelkező kreációira (Chanel, Vivienne Westwood, Burberry, Armani) gondolni, hogy könnyen átlássuk, a sztereotípiákon belül ugyancsak nagy a mozgástér.
-
Megközelíthető
A vonzó egyéniség másik jellemzője az önazonosság mellett a megközelíthetőség. Noha a kutatások szerint valamennyiünk gyengesége, hogy kedvelünk a „győztesek” (a szemünkben sikeres emberek) társaságában tartózkodni, amit még szeretünk, ha az illető barátságos és megközelíthető. A megközelíthetőséget pedig nemcsak a testbeszédünkkel sugallhatjuk, hanem olyan öltözködési fogásokkal, amelyek révén kiegyensúlyozott ember benyomását kelhetjük.
A tökéletességig megkomponált megjelenés (a beállított frizura, a zavarba ejtően hibátlan smink, illetve szakáll; az öltözék kititrált – minden megy mindenhez – színharmóniája, a státusszimbólumok hivalkodó jelenléte: óra, táska, öv, brandre jellemző minta vagy logó), noha önmagukban a sikeresség üzenetét hordoznák, mégis inkább csak azt sugallják: „mindent megtettem, hogy sikeresnek tűnjek”.
Engedjük meg magunknak, hogy a megjelenésünk harmóniáján nagyobb a hangsúly legyen, mint a tökéletességen.
-
Makulátlan
A makulátlanság teszi fel minden megjelenésre a pontot. A makulátlanság üzenete: igényes vagyok magamra. A makulátlanság nem az élére vasalt farmert jelenti, hanem hogy a megjelenésünk a tisztaság és a kényelmesség érzetét sugallja. Vagyis nem látszanak a több napos viselés sanda tanúi a nadrágok, szoknyák, zakók, ingek redőin, a lábbelik nemcsak ápoltak, de a sarkuk is hibátlan, ahogyan a nem köszön vissza a „nem volt idő kivasalni” túlzott kényelme sem, és a fehérneműk (pántjai és vonalai) sem árulkodnak a jelenlétükről.
A makulátlanság jeligéje: jó illatúnak kell látszani…
… de azt a bizonyos finom illatot már csak azok érezzék, akiket szeretettel megölelünk.
Mindössze ezt az öt szempontot kell figyelembe vennünk ahhoz, hogy hatalmas gardrób nélkül is elérjük, hogy akikkel találkozunk ne csak észrevegyenek és szívesen időzzenek a társaságunkban, hanem emlékezzenek is ránk.
Erdős Zsuzsanna
üzleti etikett szakértő
www.erdosetikett.hu