Bár az ötlet minden vállalkozásban fontos, az ötletgazdák sokszor megijednek attól, hogy másokat is bevonjanak annak megvalósításába, mivel féltik saját fontosságukat és szerepüket az üzletben. Nem is hibázhatnának nagyobbat.
Az ötlet önmagában (szinte) semmi. (Persze ötletet találni sem mindig könnyű. Ha ezzel küzdesz, ide kattintva találsz segítséget.) Ahhoz, hogy egy ötletből sikeres vállalkozás legyen, rengeteg, kitartó munkára és tudatos építkezésre van szükség. És bizony külső segítségre is. Biztosan lesznek a megvalósításnak olyan elemei, amihez olyan szakértelemre lesz szükség, ami neked nincs meg. Lehet, hogy szükséged lesz valamilyen külső forrásra is, például egy befektető bevonására. Vagyis egy csomó emberrel kell beszélned, megosztanod zseniális terved részleteit azelőtt, hogy mindent szerződésekkel és védjegyekkel védhettél volna le. És ez így van rendjén.
Végre van ötletem. De mi lesz, ha ellopják?
Magyarországon létezik az a rossz beidegződés is, hogy az ötletet titkolni kell, mert ellopják. Igen, biztosan előfordul ilyesmi, és egyáltalán nem akarjuk kétségbe vonni az iparjogvédelem és szabadalom fontosságát.
De óriási hibát követsz el, ha azért, mert félted az alakuló tervet, csak magadban dédelgeted az ötleted, vagy éppen nem mersz bevonni másokat a megvalósításba.
Ha eljutottál addig, hogy bármilyen nyilvánosság elé akarsz lépni az ötlettel, két út létezik: vagy gyorsan és határozottan piacra lépsz, vagy megpróbálod jogi védőeszközökkel körbe bástyázni azt. Ez utóbbi viszont csak az ötletek egy részénél lehet irány, mert jogi úton védeni olyan ötleteket lehet, amelyek olyan innovatív és egyedi dologra épülnek, ami beleillik valamelyik jogvédelmi kategóriába – hangsúlyozza Balázs Tibor, a BGE Budapest LAB vállalkozásfejlesztési mentora.
Nem lehet véletlen, hogy minden startupokat támogató szakember azt javasolja minden ötletgazdának, hogy beszéljen az ötletéről mindenkivel, akivel csak tud. Miért? Mert az ötletet minél előbb validálnod kell, aminek egyik első és egyik legfontosabb lépése, hogy minél több emberrel beszélgetsz róla. Az újító ötletekre persze sokszor sokan csak a fejüket csóválják. De minden visszajelzés hasznos számodra, különösen a vállalkozásnak ebben az induló szakaszában!
De mi van akkor, ha a beszélgetések (és persze a piackutatást stb.) azt mutatják, hogy az ötleted tényleg jó? Olyan, amivel érdemes foglalkozni? Nos, akkor itt az ideje csapatot építeni köré. Lehet, hogy először csak egy egészen kicsi csapatról lesz szó. De a sikeres startupperek többsége nem magányos harcos. Jellemző, hogy a sikeres startupokat általában nem egy ember „jegyzi”.
Ha nem én csinálok mindent, mit csinálok én?
Tehát azért is érdemes minél több embernek elmondani, miben gondolkozol, mert ez teszi lehetővé, hogy magadhoz legalábbis hasonlóan elkötelezett társakat találj. Ha már nem „mindenesként” gondolsz magadra a vállalkozásodban, kiemelten fontos, hogy megtaláld a saját helyedet, szerepedet az adott ötlet megvalósításában. Ötletgazdaként nem biztos, hogy birtokában vagy azon készségek mindegyikének, amelyek az ötlet szűken vett szakmai megvalósításához kellenek. A sikeres vállalkozók jelentős része se nem IT-s, se nem dizájner, de üzleti végzettsége is keveseknek van.
Más kérdés, hogy könnyebb olyasmibe kezdeni, amihez értesz is, és az sem lehet véletlen, hogy sok vállalkozó legalább idő közben beletanul a szakmai alapjaiba is annak, amit elad. (A korábbi multivezető is kitanulta a pékmesterség alapjait, mielőtt pékséget nyitott, pedig az első perctől tudta, hogy nem ő fog mindennap a kemence mellett állni. Hogy akkor miért fektetett ebbe? Itt elolvashatod!) De teljesen működő megoldás az is, ha megkeresed azokat a társakat, akikben megvan az, ami neked hiányzik – legyen szó akár valamilyen speciális szakmai tudásról, akár befektethető tőkéről, vagy bármi másról.
A további szakértelem bevonása nem jelenti azt, hogy te nélkülözhető leszel. Nem, ha vannak olyan kompetenciáid, amivel viszont támogatni tudod a céget.
Első helyen például az, hogy mivel a saját ötletedről van szó, valószínűleg mindenki másnál elszántabban dolgozol majd érte. Nem sajnálod az éjszakáidat és a hétvégéidet, nem sajnálod az időd befektetését. El tudsz képzelni egy olyan csapatot, amely kivet magából egy kompetens, hasznos készségekkel és tudással rendelkező és a projekten elkötelezetten dolgozni akaró embert, aki „megfogja a munka végét”, és csinálja, amire a csapatnak éppen az adott pillanatban a legnagyobb szüksége van? Nem jellemző.
Hogy valójában nem tudsz mit hozzátenni az ötleten kívül a projekthez? Ezt gondold át még egyszer. Egy applikáció esetében is számos feladat van a webfejlesztésen túl. A piackutatás, sales, ügyfélkapcsolat, projektmenedzsment, marketing mind olyan területek, amivel sem a befektetőd, sem a fejlesztőd nem fog akarni foglalkozni, viszont létfontosságúak.
Ha pedig – bár ezen meg lennénk lepve – mégis úgy érzed, hogy nincs szükség a munkádra a projekt sikeréhez, két opciót látunk. A pozitív forgatókönyv szerint örülj, hogy minden megy a maga útján, kezdj el abban gondolkodni, hogy milyen pazar passzív jövedelemforrás kiépítésében vagy éppen. A negatív – de hosszabb távon mégis pozitív – forgatókönyv pedig, ami, minek tagadjuk, szintén megvalósulhat –, hogy valóban kipottyansz a projektből. Ez esetben gazdagabb lettél egy tanulságos kudarccal, amit felhasználhatsz a következő projektnél.